Bildet er tatt i eller omkring NMBUs park.

Den Grønne Vannvei

"Den grønne vannvei" bruker overvann som en ressurs, og skaper samtidig et vakkert område i universitetsparken.

Nedbygging av grøntområder i byer og tettsteder skaper utfordringer for håndtering av regnvann. Utfordringene forsterkes av mer ekstremnedbør som følge av klimaendringer. «Den grønne vannvei» viser hvordan vi kan bruke naturen som modell for bærekraftige løsninger: Ved å håndtere overvannet oppå bakken, i stedet for å lede det ned i rør, kan vi redusere flom med naturlige og åpne løsninger.

Anlegget består av åpne, beplantede grøfter og regnbed som samler og leder overvannet bort fra bygningstak og parkeringsplasser. En slik løsning opprettholder også biologisk mangfold, og bidrar til å skåne bygninger for mulige fuktproblemer.

Anlegget brukes i undervisning og forskning ved NMBU, som et praktisk testanlegg for oppbygging av regnbed med ulike norske stauder.

«Den grønne vannvei» ble anlagt i 2020, med Universitetsparken NMBU og det lokale firmaet Uteanlegg AS som hovedbidragsytere, men også med bistand fra studentene på studieprogrammet Landskapsingeniør.

Om grøftene: Designet varierer noe, men de fleste grøftene er vegeterte, og kalles "bioswales". I en bioswale brukes vegetasjon eller kompost for å samle og filtrere overvann.

Om regnbeddene: Disse ligger lavere i terrenget og er omgitt av vegetasjon. Her samles overvannet og siver sakte ned i bakken. Regnbeddene fordøyer regnvannet slik at kloakksystemer ikke overbelastes.

Nyttig lesning

NMBU-parken – der kunnskapen gror