VET bygget august 2023

Studenthagene

I Studenthagene ved NMBU får studentene jord under neglene og praktisk erfaring med det de lærer i pensum.

Studenthagene er en del av landskapslaboratoriet på universitetet.

Studenthagene gir studentene innsikt i hvordan fremtidens uteområder kan drives på en bærekraftig måte, og hvordan dyrke både pryd- og nyttevekster. Gjennom arbeidet i Studenthagene blir også studentene forberedt på tverrfaglig samarbeid, en viktig ferdighet å ha med i arbeidslivet.

Hagene er inndelt i tre mindre hager, adskilt med hekker. I en av hagene er det plassert skulpturer til allmenn glede. I tillegg til egne studentparseller på 4-5 m2, drives noe av arealet i fellesskap av studentene.

Den lille røde bua som står på området er fra da det var gårdsdrift her, den gang det het Norges landbrukshøgskole. Den er nå blitt redskapsbu for studenthagene.

Studenthagene kom til i 2020 da den større parken ved veterinærbygget ble planlagt. Institutt for landskapsarkitektur foreslo at parken kunne inneholde studenthager: et utendørs «laboratorium» for student-eksperimentering, drevet av studentene selv. Her fikk studentene prøvd i praksis det de studerer teoretisk, og under ukentlig praktisk veiledning.

Studenthagene ble de første årene drevet som et pilotprosjekt. Driften inngår nå i et eget undervisningsemne, for studenter innen urbant landbruk, landskapsarkitektur, landskapsingeniør, agroøkologi, plantevitenskap og mer, med hver sin tildelte parsell.

Dammen sør for hagene, Lille Årungen er mellomstasjon på NMBU for vannførselen fra Andedammen og planteskolen oppe på åsen, før vannet til slutt havner i selve Årungen, via åpne bekker og grøfter.

Nyttig lesning

NMBU-parken – der kunnskapen gror