Urbygget fotografert med drone sett fra Tårnbygningen.

NMBUs vakre campus

Campus Ås rommer et av landets vakreste parkanlegg, som omgir en historisk bygningsmasse. Åkrer, jorder og en unik samling av planter og trær omslutter sentralcampus.

Området er åpent for alle, og bygninger og planter er merket. Campus Ås huser i tillegg til NMBU, blant andre Veterinærinstituttet, NIBIO og Nofima.

Foto tatt i UMB parken mai 2012. Studenter leser til eksamen.

Universitetsparken

Anlegget er bygd ut og formet i ulike epoker, som speiler utdanningshistorie og samfunnsmessige endringer. Området har en unik samling av trær og planter, hvor de aller første ble plantet på 1870-tallet.

La deg inspirere av sommarplantingene på campus

Feeding from the tree of knowledge kunst

Kunst i parken

Koro har laget en digital kunstløype mellom Aud Max og Ås gård. Kunstverk, minnesmerker, byster og sentrale bygninger er merket i kartet. Både nye og gamle kunstverk er med.

Store deler av den nye kunsten finner du i Uraksen, som er mellom Urbygningen og Nordskogen. Kunsten i dette området stod ferdig i forbindelse med Veterinærhøgskolens etablering på campus. Den har gitt universitetets parkanlegg en helt ny dimensjon.

Følg kunstvandringen
Bildet er tatt i forbindelse med undervisning av nye studenter i skogfag  ved NMBU som er  i felt på Åsmåsan i Ås

NMBU-skogen

Skogen fyller i dag mange funksjoner – som undervisningsrom, friluftsområde, arboret (treslagssamling), skogbruk og leveområde for plante- og dyreliv. Arealene brukes intensivt i undervisningen i forbindelse med skogbruk, naturforvaltning, landskapsarkitektur og i basisfag som botanikk, zoologi og jordbunnslære.

Innmark og utmark

I tillegg til parken på 800 dekar, har NMBU 2500 dekar med beite og dyrket areal og 2000 dekar med skog. Gårdsbruket og skogen brukes i undervisning og forskning. Senter for klimaregulert planteforskning har feltforsøk på mange av de dyrkede arealene, og Senter for husdyrforsøk drifter NMBUs gardsbruk.