Universitetsskoleprosjektet
Gjennom universitetsskoleprosjektet jobber NMBU og Akershus fylkeskommune for kvalitet i realfagsundervisningen i hele utdanningsløpet fra skole til universitet.
Universitetsskoleprosjektet er et satsingsområde på forskning og skoleutvikling knyttet til bærekraft. En avtale om samarbeid mellom universitetet og fire videregående skoler – Frogn, Hvam, Ski og Ås ble inngått høsten 2017.
Universitetsskoleordningen er et gjensidig forpliktende samarbeid mellom de aktuelle skolene og lærerutdanningen ved NMBU. Gjennom prosjektet etablerer vi et tettere samarbeid med vekt på forskning og utvikling av lærerutdanning og undervisning i skolene innen utdanning for bærekraftig utvikling. Partnerskapet er forlenget med tre nye år høsten 2022, frem til sommeren 2025.
Forskningsprosjektet UBU i praksis var tilknyttet Universitetsskoleprosjektet frem til 2021. Målet med UBU i praksis var at skoler og lærerutdanning sammen skulle utvikle en praksis som fremmer utdanning for bærekraftig utvikling. 2 phd-stipendiater og 1 offentlig sektor phd-kandidat fullfører sine arbeider høst 2024 og vår 2025.
Skoleåret 2021-22 deltok tre lærere fra hver av universitetsskolene i et kompetansehevingstiltak gjennom en dekomp-satsing på helskoletilnærming (Whole School Approach) for utdanning i bærekraftig utvikling (UBU). Høsten 2024 kom boken Whole School Approaches to Sustainability ut, som et resultat av partnerskapet.
For den nye perioden 2022-2025 er vi i gang med å etablere nye FoU-prosjekter tilpasset hver av universitetsskolene. De fire prosjektene er knyttet til hvert sitt forskerteam på Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap og omhandler internasjonalisering, utvikling av ny struktur for lektorprogrammets praksis og tiltak for å styrke elevene i praktisk matematikk, teoretisk matematikk og fysikk.
I tillegg utvikles det i samarbeid med fakultet for realfag og teknologi, en ordning for faglige elevbesøk tilpasset vg2- og vg3-elever, der skolene får oppleve faglig spisskompetanse og avansert teknologisk utstyr, og NMBU potensiell studentrekruttering.
På sikt planlegges det for å gradvis bygge opp en forskningsbasert ressursplattform for UBU. Her vil faglige og didaktiske seminarer med refleksjonsspørsmål utvikles først, og senere en bank av forskningsbaserte verktøy, metoder og undervisningsopplegg, samt beskrivelse av FoU-arbeid. Første steg er å utvikle en webinarrekke der lærere i skolen kan få tilgang på oppdatert forskning fra NMBU.
Medvirkende
NMBU
Frogn vgs
Hvam vgs
Ski vgs
Ås vgs
Akershus fylkeskommune
Nasjonalt nettverk for lærerutdannings-/universitetsskolepartnerskap
Oppslag/Nyheter
Om partnerskapssamarbeidet