PPPE201 Skolestart og elevrelasjoner
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Frekvens: Årlig Tilbys første gang i studieår 2026-2027.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Augustblokk og høstpmarallell
Om dette emnet
Dette lærer du
Kunnskap: Studenten
- har grunnleggende kunnskap om klasseledelse og relasjonsbygging ved skolestart
- har kunnskap om skolen som del av samfunnet deriblant skole-hjem samarbeid
- har erfaringsbasert kunnskap om skolen som organisasjon og kontaktlærers funksjoner
- har grunnleggende kunnskap om differensiering og tilpasning av undervisning
Ferdighet: Studenten
- kan lage og begrunne årsplan for fag
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over elevaktiviteter som legger til rette for inkludering, empati og fremtidstro ut fra vurderinger om elevers faglige og sosiale utgangspunkt
- kan bruke observasjon og beskrivelser til formative tilbakemeldinger
Generell kompetanse: Studenten
- kan finne og bruke relevant litteratur for å reflektere over praksis og til å diskutere dilemma og utfordringer som kan oppstå i forbindelse med oppstart av skoleåret
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til inklusjon og elevers medbestemmelse
- kan reflektere over skolen som en kompleks organisasjon og de ulike funksjonene deltakerne i organisasjonen har
Praksisopplæringen er 15 dager i augustblokk og den er i grupper fortrinnsvis på videregående skole. Praksis organiseres som skygging av praksislærer ved skolestart for å få innblikk i oppstart av et skoleår, og hva lærere og skolen som organisasjon gjør i den forbindelse.
Pedagogikkundervisning på campus foregår som seminarer, omvendt undervisning og arbeid i studiegrupper. Det forventes at studentene er aktive deltakere i studiegrupper og tar medansvar for/i undervisning.
- Praksisopplæring og obligatoriske aktiviteter veiledes av praksislærer og emneansvarlig/lærer(e) i emnet.
- Emnets litteratur vil foreligge ved oppstart av emnet.
- PPXP100
Praksisgruppen skal holde en muntlig presentasjon som tar utgangspunkt i erfaringer fra praksis og emnets litteratur. Presentasjonen skal deles med skolen.
Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått.
Intern
Vurderingsordningen evalueres hvert 3. år av en ekstern sensor.
- 15 dager praksisopplæring
- Praksisgruppa skal lage utkast til årsplan. Denne planen skal diskuteres med praksislærer og emneansvarlig/lærer(e) i emnet
- Praksisgruppa planlegger, gjennomfører og reflekterer over minst en aktivitet som gjennomføres med elever. Aktiviteten viser fagets egenart og bygger relasjoner mellom elever. Godkjennes av praksislærer
- Deltakelse i undervisning og studiegrupper - form og mengde bestemmes i samråd med studentgruppa ved emnestart
Dersom studenten har gyldig fravær i deler av praksisperioden, kan studenten søke emneansvarlig om å delta i vurderingsordningen sammen med praksisgruppa.
- Første gang emnet går er studieåret 2026/27.
- M-LUN