PPPE201 Skolestart og elevrelasjoner

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Frekvens:

Årlig

Tilbys første gang i studieår 2026-2027.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Augustblokk og høstparallell

Om dette emnet

Emnet omhandler oppstart av skoleåret og alt som skjer i den forbindelse, faglig, sosialt og i skolen som helhet. Praksisopplæringen skal gi innsikt i skolen som organisasjon og læreres arbeidsoppgaver ved skolestart. Hensikten med emnet er å gi studenten forståelse for de mange oppgaver en lærer har, og hvordan lærere arbeider sammen for å danne og utdanne elever.

Dette lærer du

Kunnskap: Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om klasseledelse og relasjonsbygging ved skolestart
  • har kunnskap om skolen som del av samfunnet deriblant skole-hjem samarbeid
  • har erfaringsbasert kunnskap om skolen som organisasjon og kontaktlærers funksjoner
  • har grunnleggende kunnskap om differensiering og tilpasning av undervisning

Ferdighet: Studenten

  • kan lage og begrunne årsplan for fag
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over elevaktiviteter som legger til rette for inkludering, empati og fremtidstro ut fra vurderinger om elevers faglige og sosiale utgangspunkt
  • kan bruke observasjon og beskrivelser til formative tilbakemeldinger

Generell kompetanse: Studenten

  • kan finne og bruke relevant litteratur for å reflektere over praksis og til å diskutere dilemma og utfordringer som kan oppstå i forbindelse med oppstart av skoleåret
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til inklusjon og elevers medbestemmelse
  • kan reflektere over skolen som en kompleks organisasjon og de ulike funksjonene deltakerne i organisasjonen har
  • Læringsaktiviteter

    Praksisopplæringen er 15 dager i augustblokk og den er i grupper fortrinnsvis på videregående skole. Praksis organiseres som skygging av praksislærer ved skolestart for å få innblikk i oppstart av et skoleår, og hva lærere og skolen som organisasjon gjør i den forbindelse.

    Pedagogikkundervisning på campus foregår som seminarer, omvendt undervisning og arbeid i studiegrupper. Det forventes at studentene er aktive deltakere i studiegrupper og tar medansvar for/i undervisning.

  • Læringsstøtte
    Praksisopplæring og obligatoriske aktiviteter veiledes av praksislærer og emneansvarlig/lærer(e) i emnet.
  • Pensum
    Emnets litteratur vil foreligge ved oppstart av emnet.
  • Forutsatte forkunnskaper
    PPXP100
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Praksisgruppen skal holde en muntlig presentasjon som tar utgangspunkt i erfaringer fra praksis og emnets litteratur. Presentasjonen skal deles med skolen.

    Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått.



    Oppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning

    Intern

    Vurderingsordningen evalueres hvert 3. år av en ekstern sensor.

  • Obligatorisk aktivitet
    • 15 dager praksisopplæring
    • Praksisgruppa skal lage utkast til årsplan. Denne planen skal diskuteres med praksislærer og emneansvarlig/lærer(e) i emnet
    • Praksisgruppa planlegger, gjennomfører og reflekterer over minst en aktivitet som gjennomføres med elever. Aktiviteten viser fagets egenart og bygger relasjoner mellom elever. Godkjennes av praksislærer
    • Deltakelse i undervisning og studiegrupper - form og mengde bestemmes i samråd med studentgruppa ved emnestart

    Dersom studenten har gyldig fravær i deler av praksisperioden, kan studenten søke emneansvarlig om å delta i vurderingsordningen sammen med praksisgruppa.

  • Merknader
    Første gang emnet går er studieåret 2026/27.
  • Fortrinnsrett
    M-LUN