PPXP301 Tverrfaglig undervisning

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Gerd Eli Johansen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Frekvens:

Årlig

Tilbys første gang i studieår 2026-2027

Undervisnings- og vurderingsperiode:Juni- og augustblokk, samt noen seminarer og skriving av fagtekst i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet handler om å få teoretisk og praktisk innsikt i muligheter og utfordringer med tverrfaglig undervisning. Tverrfaglig undervisning er viktig for kunne forstå samtidens bærekraftsutfordringer lokalt og globalt. Bærekraftsutfordringer er sammensatte og det er viktig at en kan nærme seg disse fra ulike perspektiv. I undervisningen av bærekraftsutfordinger er det viktig å skape håp for fremtiden, empati med mennesker, dyr, og natur, systemforståelse, kritisk tenkning og løsningsorientering. Den tverrfaglige undervisningen skal legge til rette for elevers handlingskompetanse.

Dette lærer du

Kunnskap: Studenten

  • har kunnskap om ulike former for tverrfaglig undervisning, begrunnelser for tverrfaglig undervisning samt utfordringer og muligheter med slik undervisning
  • har kunnskap om hvordan vurdere elevers produkt og prosess i tverrfaglige undervisningsopplegg, og begrunne kriterier for tverrfaglig vurdering
  • har kunnskap om bruk av komplekse/sammensatte problemstillinger i undervisning, hva som kjennetegner slike problemstillinger og hvordan de kan inngå som en del av utdanning for bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om undervisning på ulike læringsarenaer

Ferdighet: Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige temadager, samt begrunne valg som gjøres ut fra læreplanverket, litteratur og lokal kontekst
  • kan identifisere og reflektere over rammebetingelser for tverrfaglig undervisning
  • kan vurdere når tverrfaglig undervisning er egnet

Generell kompetanse: Studenten

  • kan reflektere over egen undervisning i lys av hvordan den skaper muligheter for systemforståelse, fremtidshåp, empati, løsningsorientering og opplæringens verdigrunnlag
  • har erfaring med utviklingsarbeid i skolen
  • kan reflektere over ulike syn på kunnskap, verdier og holdninger
  • Praksisopplæring i gruppe15 dager fordelt på juni- og augustblokk. Forberedelse til og planlegging av temadag, gjenomføring av temadag samt vurdere elevers prosess under dagen. Praksisgruppen skal også delta i evaluering av temadagen.

    Undervisning på campus skal støtte opp om praksisopplæringen og forberede studentene til å skrive fagteksten.

  • Det gis veiledning i praksisopplæringen.

    Det gis veiledning på eksamensoppgaven.

  • Emnets litteratur vil foreligge ved oppstart av emnet.
  • PPXP100, PPFD201 og PPPE201.
  • Praksisgruppen skal skrive en fagtekst med utgangspunkt i emnets litteratur og undervisningsopplegget på temadagen. Teksten skal ha et utviklingsperspektiv og diskutere hvordan undervisningsopplegget kan videreutvikles og bidra til utvikling av skolen. Retningslinjer for fagteksten gis på emnets læringsplattform.

    Fagtekster vurderes Bestått/ikke bestått.



  • Fagteksten vurderes av emneansvarlig. Ordning for sensur gjennomgås hvert tredje år ved sensur av oppgaver og eksamensordning.
    • 15 dager praksisopplæring i gruppe
    • Deltakelse i studiegrupper
    • Undervisningsopplegget for temadagen skal deles med skoler f.eks. i form av digital poster.

    Dersom studneten har gyldig fravær i deler av praksisperioden, kan studenten søke emneansvarlig om å delta i vurderingsordningen sammen med praksisgruppa.

  • Første oppstart av emnet er juni 2027.
  • M-LUN