PPXP301 Tverrfaglig undervisning
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Gerd Eli Johansen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Frekvens: Årlig Tilbys første gang i studieår 2026-2027
Undervisnings- og vurderingsperiode:Juni- og augustblokk, samt noen seminarer og skriving av fagtekst i høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet handler om å få teoretisk og praktisk innsikt i muligheter og utfordringer med tverrfaglig undervisning. Tverrfaglig undervisning er viktig for kunne forstå samtidens bærekraftsutfordringer lokalt og globalt. Bærekraftsutfordringer er sammensatte og det er viktig at en kan nærme seg disse fra ulike perspektiv. I undervisningen av bærekraftsutfordinger er det viktig å skape håp for fremtiden, empati med mennesker, dyr, og natur, systemforståelse, kritisk tenkning og løsningsorientering. Den tverrfaglige undervisningen skal legge til rette for elevers handlingskompetanse.
Dette lærer du
Kunnskap: Studenten
- har kunnskap om ulike former for tverrfaglig undervisning, begrunnelser for tverrfaglig undervisning samt utfordringer og muligheter med slik undervisning
- har kunnskap om hvordan vurdere elevers produkt og prosess i tverrfaglige undervisningsopplegg, og begrunne kriterier for tverrfaglig vurdering
- har kunnskap om bruk av komplekse/sammensatte problemstillinger i undervisning, hva som kjennetegner slike problemstillinger og hvordan de kan inngå som en del av utdanning for bærekraftig utvikling
- har kunnskap om undervisning på ulike læringsarenaer
Ferdighet: Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige temadager, samt begrunne valg som gjøres ut fra læreplanverket, litteratur og lokal kontekst
- kan identifisere og reflektere over rammebetingelser for tverrfaglig undervisning
- kan vurdere når tverrfaglig undervisning er egnet
Generell kompetanse: Studenten
- kan reflektere over egen undervisning i lys av hvordan den skaper muligheter for systemforståelse, fremtidshåp, empati, løsningsorientering og opplæringens verdigrunnlag
- har erfaring med utviklingsarbeid i skolen
- kan reflektere over ulike syn på kunnskap, verdier og holdninger
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Fortrinnsrett