Solidaritetsprosjektet Mgetas venner og universitetsskolen Hvam vgs

Av Siv Paus Brovold

Samarbeid om kaffedyrking i Tanzania
Elever fra universitetsskolen Hvam vgs samarbeider om kaffeinnhøsting med elever i TanzaniaFoto: Berit Ørjasæter

Universitetsskolen Hvam bidrar i solidaritets- og bærekraftsprosjektet ved Kikeo Secondary School i Uluguru-fjellene i Tanzania, et samarbeidsprosjekt med Mgetas venner og Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap (ILU) ved NMBU.

I oktober 2023 reiste 6 elever og 3 lærere fra Hvam videregående skole til Tanzania og besøkte vår vennskapsskole, Kikeo Secondary school i Mgeta. Skolen ligger i Luale i Ulugurufjellene. Samarbeidet startet i 2020 med professor Erling Krogh ved ILU-NMBU og vennskapsorganisasjonen Mgetas venner. Hvam er en av de fire skolene NMBU har universitetssamarbeid med. Dette er det fjerde året Hvam vgs har Mgetsas venner som et solidaritetsprosjekt og det andre året vi gjennom FoU-midler har gitt muligheten til å reise til Tanzania og jobbe spesifikt med vårt prosjekt på Kikeo Secondary school i Luale, Mgeta. I år hadde vi i tillegg til Erling Krogh med oss Linda Jolly fra ILU. Hun bidro faglig om viktigheten av god jordhelse. Bygge god jordstruktur for å forhindre erosjon og utarming av jorden i terrasselandbruk er særs viktig i Luale da landskapet er bratt.

Elevene som reiste til Tanzania i år har hatt yrkespraksis i sine fag; naturbruk, mediafag og idrettsfag på Kikeo Secondary school. Felles for de alle var fokuset sosial og kulturell bærekraft. Naturbrukselevene på Hvam hadde med seg postere de hadde laget om karbonets kretsløp og fotosyntesen/respirasjon. De arrangerte diskusjonsgrupper med tema «menneskets påvirkning på klima». Unik diskusjon mellom ungdommer i samme alder med ulike preferanser til kunnskap og oppvekstsvilkår.  I Luale kan klimaendringene sees tydelig; lengre tørkeperioder og kortere regnperioder. Idrettselevene arrangerte idrettsdag med bl.a. fotball, stikkball, volleyball, bakkestafett og basket. En dag med mye latter og lek. Medieelevene har dokumentert reisen, hatt portrettintervju og sitter nå med etterarbeid med å lage en dokumentar fra turen.

Reisen har gitt våre elever nye perspektiver både faglig, sosialt og kulturelt. Vi har med oss innhøstede kaffebønner som nå blir brent på kaffebrenneri i Norge og kommer for salg i Beite gårdsbutikken. på Hvam vgs. Ved å reise til skolen, får elevene selv sett behovet for hva Hvam skal gi støtte til på årets innsamlingsdag 25.januar.