Utdanningsfaglig merittering ved NMBU

Har du gjort en ekstraordinær innsats for å utvikle undervisnings- og utdanningskvalitet ved NMBU? Nå har du mulighet til søke om status som merittert underviser.

Søknadsfristen er 15. september 2025.

Hva er en merittert underviser?

En merittert underviser er en som utmerker seg med et gjennomgående og tydelig fokus på studentenes læring i all sin undervisningsvirksomhet. Den meritterte underviseren jobber systematisk med å videreutvikle egen undervisning og har en utforskende og vitenskapelig tilnærming til planlegging, gjennomføring, vurdering, dokumentasjon og tilpasning av undervisningspraksis. Dette innebærer ikke bare en bevissthet om hva man gjør og hvordan man underviser, men også en tydelig refleksjon rundt hvorfor man velger bestemte undervisningsmetoder.

En merittert underviser er også en lagspiller som aktivt bidrar til fagmiljøets arbeid med å styrke utdanningskvaliteten. Dette skjer blant annet gjennom deling av erfaringer, utvikling av nye undervisningsformer basert på forskning og praksis, samt en aktiv rolle i faglige fellesskap som arbeider med undervisningsutvikling.

Meritterte undervisere ved NMBU

Praksisfellesskapet for meritterte undervisere

En kollegial arena mellom meritterte undervisere ved NMBU ​

Les mer

Formålet med merittering

Meritteringsordningen er et nasjonalt tiltak for å verdsette og stimulere til økt undervisningsinnsats i høyere utdanning. Meld. St. 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning understreker behovet for å styrke undervisningskompetanse gjennom hele karrieren, ikke bare ved ansettelse. Formålet med merittering er å øke utdanningsvirksomhetens status og belønne utviklings- og innovasjonsarbeid innen undervisning og læring.

Ved NMBU er merittering en anerkjennelse av undervisere som over tid har utviklet en systematisk og forskningsbasert undervisningspraksis. Kunnskap om hva som fremmer studentenes læring er avgjørende for å sikre utdanningskvalitet, og undervisere som samarbeider og deler gode erfaringer, spiller en nøkkelrolle i utviklingen av utdanningene.

Et systematisk arbeid med utdanningskvalitet bidrar også til å styrke faglige fellesskap om undervisning. Dette samsvarer med prinsippene i Scholarship of Teaching and Learning (SoTL), som utgjør grunnlaget for den norske meritteringsordningen. Gjennom SoTL-perspektivet oppmuntres undervisere til å reflektere over egen praksis, dokumentere og dele erfaringer, samt bidra til kunnskapsutvikling innen undervisning i høyere utdanning.

Meritteringsordningen ved NMBU er derfor både en anerkjennelse av undervisere med innsats ut over det ordinære og et virkemiddel for å skape en sterkere og mer utviklingsorientert læringskultur i høyere utdanning.

Utvikling av meritteringsordningen ved NMBU

Meritteringsordningen ble første gang vedtatt av universitetsstyret 31.10.2019. Ordningen er justert etter erfaringer fra utlysninger i 2020 og 2022, og etter anbefalinger fra ekstern evaluering i 2024. Universitetsstyret vedtok meritteringsordningen som fast ordning ved NMBU 19.09.2024.

Dokumentasjon om meritteringsordningen er å finne på sak 25/01253.

Meritteringsordningen forvaltes av Studieavdelingen.

Kontaktperson: