Kvalitetssikring av studieprogram på bachelor- og masternivå

På denne siden finner du informasjon om krav, rutiner og prosesser for program på bachelor- og masternivå (inkludert årsenheter), oversikt over sammenhengen mellom prosessene og andre sentrale utdanningskvalitetsprosesser, samt snarveier til maler og veiledere.

Krav, rutiner og prosesser

Sammenheng mellom rutinene og andre sentrale milepæler

Tabellen under gir en oversikt over hvordan rutinene for kvalitetssikring av program og andre sentrale milepæler i utdanningskvalitetsprosessene på bachelor- og masternivå henger sammen.

Sentrale milepæler i utdanningskvalitetsprosessene 2024

TIDSPUNKTAKTIVITETANSVAR OG INNHOLD
2. feb.US-sakerRektor og US - Sak om kvalitetsmeldingen for utdanning 22/23 og sak om LMUs årsrapport 22/23.
27. feb.NMBU-SUs programseminarProrektor, fakultetene og NMBU-SU - Presentasjon av skisser for nye program og tilråding fra NMBU-SU om videre utvikling av disse, samt arbeid med og erfaringsdeling om tema innen utdanningskvalitet.
Feb.Klarsingnal for utvikling av nye programProrektor - Beskjed om at utviklingsarbeid for nye program kan starte.
Ca. 1. apr.Frist for emnerevisjon i EPNFakultetene - Frist for oppdatering av emnebeskrivelser. (EPN åpner ca. primo jan.)
Ca. medio apr. - primo maiKvalitetsdialogmøter om utdanningProrektor og fakultetene - Studieportefølje og kvalitetsutvikling.
Primo maiProrektors bestilling til fakultetene og relevante avdelingerProrektor - Bestilling om årlig studiekvalitetsrapportering/-innspill
Mer om bestillingen til fakultetene:
1. Programrapporter 23/24 (inkl. opptak og oppstart høst 24)
2. Fakultetenes kvalitetsmelding 23/24 (inkl. opptak og oppstart høst 24), med bl.a.:
- analyse av kvalitetsutvikling
- rapportering på oppfølging av handlingsplaner innen utdanningsområdet
- forslag til program for periodisk evaluering
- innstilling til studieprogramporteføljen (porteføljen) for 25/26, inkl. langsiktige planer for porteføljen, søknader om opprettelse og nedleggelse av program for 25/26
30. maiNMBU-SU-sakFakultetet og prorektor - Framlegging av status for utvikling av nye program.
Primo - medio sept.Avdelingenes rapportering/innspillRelevante avdelinger - Frist for årlig studiekvalitetsrapportering/-innspill.
1. og 10. okt.Fakultetenes rapporteringFakultetene - Frist for:
- 1. okt.: Rapportering (se bestilling over), inkl. innstilling til porteføljen for 25/26, ferdigstilling av søknader om opprettelse og nedleggelse av nye program for 25/26
- 10. okt.: Ev. tilleggsopplysninger om opptak høst 24
1. okt.OpptaksrammerFakultetene - Innmelding av ønskede opptaksrammer (dimensjonering av studenter) for 25/26.
Ca. primo - medio okt. (ikke avklart per d.d.)Bestilling studieprogramrevisjonSA og KOM - Bestilling til fakultetene om revidering av programinformasjon.
17. okt.NMBU-SU-sakerProrektor og NMBU-SU - Porteføljen 25/26 (inkl. opprettelse/nedleggelse av program), program til periodisk evaluering, opptaksrammer 25/26.
Okt. - jan. Oppstartsmøte programStudiedirektøren - Møte om skisse til nytt studieprogram.
Ca primo - medio okt. (ikke avklart per d.d.)StudieprogramrevisjonFakultetene - Frist for revisjon av studieprograminformasjon.
Ca. primo - medio nov.Beskjed om periodisk evalueringProrektor og studiedirektøren - Beskjed om beslutning om program til periodisk evaluering.
13. nov. US-sakerRektor og US - Sak og vedtak av programporteføljen 25/26 (inkl. opprettelse/nedleggelse av program), sak og vedtak av opptaksrammer 25/26.
3. des.LMUs årsrapportLMUs leder og LMU - Sak og vedtak av LMUs årsrapport 23/24.
4. des.NMBU-SU-sakerProrektor og NMBU-SU - Kvalitetsmeldingen for utdanning 23/24 og LMUs årsrapport 23/24.
Ultimo des.Innmelding av nye programFakultetet - Frist for innmelding av planer om nytt program til studiedirektøren.
Ultimo jan./primo feb. 25US-sakerRektor og US - Sak om kvalitetsmeldingen for utdanning 23/24 og sak om LMUs årsrapport 23/24.
Oversikt over noen sentrale milepæler i utdanningskvalitetsprosessene ved NMBU i 2024 (18.1.2024)

Forkortelser

• LMU: læringsmiljøutvalget