Krav til studieprogram på bachelor- og masternivå

For gradsprogram

For årsenheter og andre ikke-gradsgivende program på 60 studiepoeng eller mer

Veilederne sammenstiller krav til studieprogram som framkommer i lover, forskrifter og rammeverk (se liste nedenfor) og føringer og krav fra NMBUs strategi.

Veilederen Krav til gradsprogram gjelder for alle studietilbud, både nye og eksisterende, som fører fram til en grad ved NMBU. Veilederen Krav til ikke-gradsgivende studieprogram på 60 studiepoeng eller mer gjelder alle, både nye og eksisterende, årsenheter og andre program på 60 studiepoeng eller mer.

Alle kravene skal til enhver tid være oppfylt, og dette kontrolleres

• ved opprettelse av nye program
  • årlig i forbindelse med programevaluering med programrapport og -registering
  • i forbindelse med periodiske programevalueringer

Programbeskrivelse med studieplan

Informasjon om studieprogrammet skal være korrekt, vise studiets innhold, oppbygging og progresjon samt muligheter for studentutveksling. Programbeskrivelse og studieplan skal gjennomgås årlig.

Programbeskrivelsen med studieplan skal

• være i overenskommelse med nasjonale lover og forskrifter og NMBUs forskrifter
  • være i tråd med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læing (NKR)
  • bygge på beskrivelsen som lå til grunn for godkjenning av studieprogrammet
  • ha studieadministrative termer som skal være brukt korrekt og i tråd med NMBUs definisjoner, forskrifter og vedtak

Alle studieprogram som tilbys ved NMBU skal til enhver tid være korrekt beskrevet i Felles Studentsystem (FS). Beskrivelsene i FS skal være den til enhver tid gjeldende beskrivelsen av et program og ligger til grunn for beskrivelsene av studietilbudet på www.nmbu.no/studier. I tillegg må det foreligge studieplaner som viser hvilke emner som er obligatoriske og hvilke som er valgfrie.

Praktisk informasjon om beskrivelse av studieprogram og krav

Beskrivelse av læringsutbytte for nivåene i NKR

Mer informasjon om NKR

Lover, forskrifter og rammeverk med krav til NMBUs studier

Hovedkravene til kvalitet i studieprogram fins i forskrift om kvalitet i høyere utdanning - kapittel 2 og 3, studietilsynsforskriften - kapittel 2 og NMBUs studieforskrift - kapittel 19.