Rutine for periodisk evaluering av studieprogram
Dekan og fakultetsstyret har ansvar for at det gjennomføres periodiske evalueringer* minimum hvert sjuende til tiende år og at det foreligger en oversikt/rullerende plan for evalueringene.
Rutinens formål
Den periodiske programevalueringen skal bidra med et helhetlig og eksternt blikk på programmets form og innhold. Den skal, på linje med den årlige evalueringen, være et redskap for fagmiljøene i deres arbeid med å utvikle programmet. Se beskrivelse av formål for rutinen for årlig programevaluering.
Dokumenter
For gradsprogram
For årsenheter og andre ikke-gradsgivende program på 60 studiepoeng eller mer
Overordnet organisering
Vedtak av program til periodisk evaluering
Oppstartsmøte
Oppretting av sak i arkivsystem
Roller og ansvar på fakultetet
Finansiering
Tidsplan
Trinn 1 - Fakultetets forarbeid
Formålet med forarbeidet
Prosjektgruppe
Tidsplan
Egenevalueringsrapport
Forslag til komitémedlemmer, budsjett og ønsket leveranse
Behandling av egenevalueringsrapport i fakultetets studieutvalg
Oversendelse av egenevalueringsrapport og forslag til evalueringskomité til prorektor for utdanning
Trinn 2 - Prorektors godkjenning
Godkjenning av egenevalueringsrapport og komité, og utbetaling av tilskudd
Trinn 3 - Ekstern komités arbeid
Iverksetting av arbeid
Grunnlag for evalueringsarbeidet
Evalueringsrapport
Presentasjon av resultater
Oversendelse av ekstern evalueringsrapport
Trinn 4 - Fakultetets oppfølging av komitéens evaluering
Vurdering av komitéens rapport, utarbeiding av oppfølgingsplan, implementering og rapportering
Behandling av komitéens evaluering og oppfølgingsplan i fakultetets studieutvalg
Oversendelse av oppfølgingsplan
Trinn 5 - Prorektors godkjenning
Godkjenning av oppfølgingsplan
*Veterinær- og dyrepleierutdanningene følger rutinene for den periodiske evalueringen/akkrediteringen i regi av henholdsvis The European Association of Establishments for Veterinary Education (EAEVE) og ACOVENE (Accreditation Committee for Veterinary Nurse Education).