Universitetsbiblioteket Sørhellinga

Helse

Vi vil at du skal ha det bra her

NMBU jobber for å ivareta helsen og trivselen din under hele studieforløpet. Under har vi samlet en rekke tilgjenglige tilbud for våre studenter.

– Gjennom studietiden møter mange på forventninger om gode karakterer, alkohol eller bindende oppmøte. Derfor forsøker Kreativ Kveld å være et motsvar til dette, ved å være alkoholfritt, uten påmelding, og med fokus på noe utenfor det akademiske.

Aurora Masvik, Studentmentor

Studentmentorer

Hver torsdag kveld fra kl. 18-21 er det åpent hus på studentlivssenteret. Studentmentorene serverer nystekte vafler, snacks og arrangerer både qiuz, hobbyverksted, brettspill og andre aktiviteter. På søndager har Mental Helse Ungdom Ås åpent hus på Studentlivssenteret.

Studentmentor, Gunvor-Aurora

– Studentmentorene bidrar til å bedre studentenes helse og trivsel med ukentlige arrangementer. Hver torsdag arrangeres Kreativ Kveld som er et gratis fritidstilbud. Ett av målene til Studentmentorene er å skape et fristed fra forventninger. I tillegg til Kreativ Kveld arrangerer Studentmentorene volleyballturnering hver juni, noe som alltid er en stor suksess.

Aurora Masvik, SiÅs Studentmentor

I sommerhalvåret plasserer Studentmentorene ut Turboka i et nytt skogsområde hver 3. uke, samtidig som vi legger ut informasjon og kart på vår instagramside; siasstudentmentorer. Dette er en fin måte for studentene å komme seg ut i skogen og bli bedre kjent i nærområdene rundt campus. Det trekkes premie hver gang boka bytter plass for å motivere til å gå flere turer. Alle studenter er velkomne på arrangementene til Studentmentorene, og vi håper vi ser deg!

Psykisk helseuke

Hvert år markerer NMBU, i samarbeid med SiÅs, AU, Samfunnet og Ås kommune, verdensdagen for psykisk helse med én pyskisk helseuke. Den uken blir det arrangert ulike aktiviteter og tilbud som quiz, konkurranser, hundekos, spennende foredrag og kino. Programmet endres hvert år.

SIT laget fyr i bålpanna og serverte kaffe og svele utenfor urbygningen i anledningen markering av Verdensdagen for psykisk helse 2021
Det blir alltid fyr i bålpannen utenfor Urbygningen. Her kan du ta turen å slå an en prat med andre studenter og ansatte. Kanskje du også treffer rektor foran bålpannen.

Helsestasjon for ungdom og studenter

Helsestasjonen for ungdom i Ås samarbeider med SiÅs og NMBU for å tilby et gratis helsetilbud for studenter. Der har du som NMBU-student tilgang til lege og helsesøster.

Samtaletilbud

Om du ønsker å prate med noen, finnes det et tilbud fra SiÅs hvor man kan ta kontakt for en samtale. Man kan ringe, sende SMS, sende e-post eller bruke drop-in tilbudet de har.

Tilrettelegging

Vi legger tilrette for deg som har funksjonsnedsettelse eller særskilt behov. Du kan søke om tilrettelegging av undervisning og vurdering.

Campusvandring i fakkellys

De siste årene har vi arrangert en campusvandring som viser aktivitetene, folkene, institusjonene og samarbeidspartnerne våre. Det er et fint avbrekk for våre studenter som er i eksamenstiden.