Student på realtek waterlab

Karriere & Innovasjon

Skap noe helt eget på NMBU

Er du interessert i å vite hvilke karrieremuligheter du har om du studerer på NMBU? Kanskje du har en liten gründer i deg som er klar til å satse på innovasjon?

Studentinnovasjon

NMBU er blant de beste i landet på studentinnovasjon. Faktisk er det mer enn dobbelt så stor sannsynlighet at du som NMBU student får fulltidsjobb i egen startup ved endt studie (sammenlignet med et hvert annet universitet i Norge).

Bildene er av studenter og ansatte i lokalene til Eik Lab. Samtlige personer på bildene har gitt samtykke til bruk av bilder ifm. presentasjon av Eik Lab og NMBU.

Eik Lab

Eik Lab er en satsing på studentdreven innovasjon og entreprenørskap. Målet er å gjøre studentene attraktive på arbeidsmarkedet gjennom økt arbeidslivsrelevans.

Du finner Eik Lab på REALTEK

Smia

StartUpSmia

Vi arrangerer innovasjonssprinter og hackatons hvor du kan utvikle dine ideer og danne team. Vi gir mentorveiledning underveis, og du kan benytte deg av BIT innovasjonssenter.

Du kan besøke StartUpSmia på campus

To studenter

Urban Lab

Urban Lab NMBU er en studentdrevet satsning ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Det er en arena for å teste ut ideer innenfor by- og stedsutvikling, hvor du som student kommer i kontakt med både akademia og næringslivet.

Vil du vite mer om Urban Lab?

Fra idé til ledende bedrift

Flere alumner ved NMBU har klart å smyge seg gjennom nåløyet når det kommer til innovasjon! Se selv hva alumner har funnet opp mens de studerte på NMBU.

Sensorita ble grunnlagt i 2020. Det ble skapt av CEO Ulrikke Lien og CTO Emil Skar. De bruker sensorer for å effektivisere avfallsbransjen, og har en programvare som hjelper bedrifter med å kutte i kostnader og utslipp.

Soundsensing ble grunnlagt av Jon Nordby, Erik Sjølund og Ole Johan A. Bjerke. De skapte en sensor som skal oppdage feil i innfasturkturer før feilen oppstår. Sensoren skal hjelpe med å redusere kostnader, karbonavtrykk og øke oppetiden.

Karriere etter studiet

NMBU har fokus på at studiet du tar skal bygge en grunnmur for karrieren din. Studiene har høy arbeidslivsrelevans, noe som skal hjelpe deg med å komme inn på arbeidsmarkedet.

Det blir også arrangert forskjellige karrierearrangement på campus. En av dem er Karrieredagen.

Karrieredagen

To ganger i året blir det arrangert en karrieredag ved NMBU. Karrieredagen er det største bedriftsarrangement på NMBU, og det er en verdiful plass hvor studenter kan komme i kontakt med næringslivet.

Bildet er fra Næringslivsdagen 2020 på NMBU