Student på utveksling i Sydney.

Utveksling

Dra på eventyr som student

Drømmer du om å studere i utlandet? På NMBU har du mulighet til å ta et semester eller to i et annet land. Vi har gode samarbeidsavtaler med universiteter over hele verden.

Ane Siqveland Kalheim

– Utveksling er en gyllen mulighet til å oppleve verden på en litt annerledes måte. Du får bo i en ny by og et nytt land over lengre tid. Du blir kjent med folk som bor der, lærer en ny kultur å kjenne og skaper en ny hverdag som er litt annerledes enn hjemme. I tillegg kan du reise mye i området du er i - og får sett fantastisk natur og kule steder.

Utveksling i Europa

Gjennom Erasmus+ kan du velge mellom 23 utvekslingsland. Erasmus+ er EUs program for utdanningssamarbeid i Europa og har gode betingelser. Blant annet slipper du å betale skolepenger ved vertsuniversitetet og får et stipend på 470 eller 530 euro i måneden.

Utveksling i Nederland

Vildes utveksling fra Nederland

–  En opplevelse jeg aldri ville vært foruten.

Vilde Riiber Dale

Utveksling utenfor Europa

Ønsker du å surfe på Hawaii eller har du alltid drømt å se kenguruer? Vi har avtaler med mange gode universiteter i ti ulike land. Vær obs på at enkelte universiteter krever skolepenger.

Mitt beste minne fra utveksling i Sydney er soloppgang 6 AM på Manly beach i nydelige omgivelser hvor folk jogger, spiller volleyball, svømmer, surfer, bader og drikker en god australsk kaffe. Du bare nyter det fine lyset og gjør den aktiviteten som passer deg best.

Foto: Sofie Holtedahl

– Utveksling gjorde at jeg ble bedre i engelsk, fikk venner fra hele verden og hadde det mye moro.

Anders, utveksling i USA, California

Sommerskole

Om du ikke ønsker å bruke et helt semester i utlandet, har du mulighet til å reise på sommerskolekurs. Kurset kan brukes som en del av din NMBU-grad (må forhåndsgodkjennes), og du kan delta på kurs både i og utenfor Europa. Vær obs på at noen kurs krever skolepenger og at man søker direkte til det aktuelle lærestedet. Det er mulig å få støtte gjennom Lånekassen for å delta på sommerskole.

Lurer du på hvordan det er å være utvekslingsstudent? Sjekk ut utvekslingsbloggen og instagramkontoen @nmbu_exchange.