Master (5-årig)HeltidBy- og regionplanlegging
Som by- og regionplanlegger utvikler du fremtidens byer, regioner og samfunn. Jobbmulighetene for deg som by- og regionplanlegger er mange, både i privat og offentlig sektor. Behovet for planleggere er stort i hele landet.
Søknadsfrist:
Studiestart:
Høst
Antall studieplasser:
45
Poenggrenser:
Opptakskrav:
Studiekompetanse
Mer om opptakskrav
Som student i by- og regionplanlegging vil du få muligheten til å bli ekspert på noe alle bryr seg om: steder hvor folk bor og oppholder seg, og hvordan disse skal utvikles for fremtiden. By- og regionplanlegging spenner bredt fra juss, samfunnsvitenskap, arkitektur og kreative fag, noe som vil gi deg et bredt grunnlag for videre karrierevalg.
I løpet av studiet vil du jobbe med både teoretiske og reelle problemstillinger. Prosjektarbeid, individuelt arbeid, seminarer, forelesninger og andre gruppeaktiviteter står sentralt i undervisningen. Som student vil du også få muligheten til å bli en del av en aktiv linjeforening, og delta i mangfoldige aktiviteter og foreninger i Ås-studentenes egen organisasjon, Samfunnet.
Anbefalte valgfrie emner ved BYREG (PDF)
Studenter om studiet:
Karrieremuligheter
Etter endt utdanning blir du ekspert i by- og regionutvikling. Kort fortalt blir du en tilrettelegger for fremtidas samfunn. Med kunnskaper om metoder for planlegging og analysearbeid, i tillegg til god tverrfalig kompetanse, er karrieremulighetene for deg som byplanlegger mange, i både privat og offentlig sektor.
Les mer om hva tidligere studenter jobber med i dag:
- Eirik jobber med byplanlegging i Nordre Follo kommune
- Sigrid jobber som by- og regionplanlegger i konsulentfirmaet COWI
- Vibecke jobber som prosjektingeniør i Plan- og bygningsetaten
- Johannes Aicher jobber som planlegger i et av Norges største rådgivende ingeniør- og arkitektfirmaer, Asplan Viak
- Vilde jobber i energi- og miljøavdelingen i Norconsult
- Åse jobber i konsulentselskapet Rambøll
- Ludvig jobber med togprosjekter i BaneNOR
Hva lærer du?
Muligheter for utveksling
Programmets oppbygning
Om programmet