Nasjonalt symposium for meritterte undervisere

Av Elisabeth Dyb

NMBU ønsker å samle landets fremragende undervisere med formål om å skape en møteplass for dialog og deling på tvers av institusjonene, slik at vi kan lære av hverandre og diskutere hvordan meritterte undervisere best kan bidra i arbeidet med undervisningskvaliteten.

Vi ønsker landets meritterte undervisere varmt velkommen til vår campus i Ås den 27. november 2024, kl. 09.00-16.00.

Urbygget fotografert med drone sett fra Tårnbygningen.
  • Bakgrunn for initiativet

    I likhet med andre UH-institusjoner arbeider NMBU med å finne måter for å anvende meritterte undervisere som sentrale ressurser i det systematiske og strategiske arbeidet med utdannings-, studie- og undervisningskvalitet.

    Meritterte undervisere skal utfordre og være pådrivere for pedagogisk innovasjon og bidra til kvalitetsarbeidet i utdanningsvirksomheten.

    Ved NMBU er meritterte undervisere samlet i et praksisfellesskap, som bidrar til fire hovedaktiviteter i året. En av aktivitetene består i å arrangere en pedagogisk innovasjonsdag med formål om å inspirere de meritterte i arbeidet med å sette retning for universitetets pedagogiske utvikling.

    Nå ønsker vi å løfte dette arbeidet og inviterer landets meritterte undervisere til et nasjonalt symposium, slik at vi kan komme sammen og lære og bli inspirert av hverandre.

    Vi håper med dette å skape en møteplass hvor faglige samtaler, diskusjoner og ideutvikling finner sted, og at vi kan utfordre og motivere hverandre og har mulighet til å etablere nettverk på tvers av institusjonene.

Program

08.30 Ankomst og morgenservering

09.00 Velkommen til NMBU og det første nasjonale symposium for meritterte undervisere.

Siri Fjellheim, rektor NMBU

Elin Kubberød, prorektor utdanning og merittert underviser, NMBU

  • Del 1 Tingenes tilstand

    Hvordan er det å være merittert underviser ved din institusjon?

    Erfaringsdeling om merittertes plass og funksjon i organisasjonen.

    09.15 Hva skjer etter at de meritterte har fått sine diplomer?
    Erfaringer fra NTNU
    (PDF).

    Rune Hjelsvold, professor ved institutt for datateknologi og informatikk, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

    Guri Sivertsen Korpås, universitetslektor ved institutt for fysikk, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

    Lena Bendiksen, professor ved det juridiske fakultet.

    Monica Alterskjær Sundset, professor ved institutt for arktisk og marin biologi.  

    Astrid Strandbu, professor ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk. 

    Alle ved UiT Norges arktiske universitet.

    09.35 Pedagogisk akademi ved UiO - hvem, hva, hvor? (PDF).

    Tone Gregers, førstelektor ved Det matematisk Naturvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo.

    09.45 Merittert underviser – hva så? 

    Randi Havnen, førsteamanuensis ved institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning, OsloMet Storbyuniversitetet.

    09.55 Fremtidsdrømmer for de merittertes rolle i det pedagogiske utviklingsarbeidet ved Høgskulen på Vestlandet.

    Per Thorvaldsen, førsteamanuensis ved institutt for datateknologi, elektroteknologi og realfag, Høgskulen på Vestlandet.

    10.05 Pedagogiske akademi og deira rolle. Kva meiner undervisarane på NT-fakultetet? (PDF).

    Sigrunn Eliassen, visedekan for utdanning, Fakultet for naturvitenskap og teknologi. 

    Oddfrid Førland, seniorrådgiver.

    Begge ved Universitetet i Bergen.

    10.15 Introduksjon til gruppearbeidet

    Elisabeth Ersvær, førsteamanuensis og INNOagent ved Institutt for bioteknologi, Universitetet i Innlandet.

    10.20 Pause

    10.35 Gruppearbeid

    11.10 Plenumsdiskusjon

  • Lunsj 11.45-12.30

    Varmrett serveres i konferanselokalet.

  • Del 2 Merittert underviser - hva nå?

    Merittertes rolle som pådrivere og utfordrere for pedagogisk utviklingsarbeid.

    12.30 Introduksjon

    Edvin Østergaard, professor ved Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

    Tematiske rundebordsdiskusjoner:

    Bord 1:

    Livsmestring og inkluderende læringsmiljø.

    Innleder: Jarle Breivik, professor ved institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo.

    Bord 2:

    Hvordan innovere når institusjonen ikke ønsker innovasjon?

    Innleder: Espen Andersen, førsteamanuensis ved institutt for strategi og entreprenørskap, Handelshøyskolen BI.

    Bord 3:

    Kollegiale delingsarenaer (med utgangspunkt i erfaring med slike arenaer, over 10 i SFU bioCEED).

    Innledere: Sigrun Eliassen, visedekan for utdanning, Fakultet for naturvitenskap og teknologi og Oddfrid Førland, seniorrådgiver, begge ved Universitetet i Bergen.

    Bord 4:

    Lede med hjertet - kulturbygging for kvalitet i akademia.

    Innleder: Gerd Berge, førsteamanuensis og leder ved Tumorbiologisk forskningsgruppe, Institutt for Medisinsk Biologi, Universitetet i Tromsø.

    Bord 5:

    Hva spør verden oss om? Fra studentsentrert til verdenssentrert utdanning.

    Innleder: Geir Hofgaard Lieblein, professor ved institutt for plantevitenskap, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

    Bord 6:

    Dialog mellom meritterte undervisere: inspirasjon på tvers av fag.

    Innledere: Arild Berg, professor ved fakultet for teknologi, kunt og design, OsloMet Storbyuniversitetet og Morten Sørlie, professor ved fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

    Bord 7:

    Pedagogisk Lederskap: Fra Glede til Besvær – Veien til Kvalitet i Høyere Utdanning.

    Innleder: Anita Iversen, førsteamanuensis ved Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling (HelPed), Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet. 

    Bord 8:

    Underveisvurderingens rolle i læringsprosessen. Er tidlig tilbakemelding studentens vei til livslang læring?

    Innleder: Charles McLean Press, professor ved institutt for prekliniske fag og patologi, Veterinærhøgskolen, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

    13.20 Plenumsdiskusjon

    14.00 20 min. pause. Kaffe, te og noe å bite i.

  • Del 3 Mulige veier videre for merittering

    Mulige veier videre for merittering og arbeid med kvalitet i høyere utdanning. 

    14.20 Innledning

    Tone Gregers, leder for Pedagogisk Akademi ved UiO.

    14.25 Hvordan forene krefter for å flytte kvalitetsarbeidet framover?

    Ragnhild Tungesvik, divisjonsdirektør for høyere utdanning og forskning ved Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).

    14.35 UHRs rolle som pådriver i arbeidet.

    UHR skal fremme kunnskap som drivkraft og har i sin strategi for 2024-2028 mål om å jobbe for å utvikle gode fagmiljøer og læringsarenaer, sikre gode karriereløp og være attraktive samarbeidspartnere.

    Stine Grønvold, leder for Universitets- og høgskolerådets fellesstrategiske enhet UHR-Utdanning.

    14.45 Forslag om et nasjonalt utdanningsakademi. 

    Presenteres ved forhåndsinnspilt video av Malcolm Langford, professor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo og avtroppende leder ved Centre for Experiential Legal Learning (CELL), Senter for fremragende utdanning.

    15.00 Pause

    15.15 Plenumsdiskusjon.

    Ledes av Tone Gregers, leder for Pedagogisk akademi ved UiO.

    15.45 Oppsummering og sluttkommentar

    Elin Børrud, professor ved institutt for by-og regionsplanlegging og leder ved Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging (SITRAP), et Senter for fremragende utdanning.

    15.55 Avrunding

    Elin Kubberød, prorektor for utdanning og merittert underviser, NMBU.

    16.00 Program slutt.

  • Om programkomiteen

    Programkomiteen har ansvar for å gi symposiet retning og innhold, vurdere innkomne bidrag og sette sammen programmet. Komiteens medlemmer er vitenskapelig ansatte med spredning i faglig bakgrunn, som selv er meritterte undervisere eller har god oversikt over meritteringssystemet nasjonalt.

    Komiteens medlemmer:

  • Praktisk informasjon

    Symposiet vil være i Hovedkvarteret i Vitenparken som ligger sentralt på NMBUs campus. Adressen er Høgskoleveien 1, 1433 Ås.

    Kofferter kan oppbevares i konferanselokalet.

    Finn frem med tog
    Vy har regionaltog som går fra Oslo lufthavn Gardermoen til Oslo S hver halvtime. Flytoget går fra Oslo Lufthavn til Oslo S hvert 10. minutt.
    Fra Oslo S til Ås: ta lokaltoget til Moss (R21)*, som går hver time. Det er gangavstand fra Ås stasjon til campus (1 km). Du kan også ta buss 510 fra Ås videregående skole til Universitetet i Ås.

    *Det er for tiden noen avganger med buss for tog. Fra Ski stasjon kan du ta buss 510 mot Drøbak og gå av på busstoppet Universitetet i Ås.

    Finn frem med buss
    Vy (Flybussen FB11) går regelmessig tur/retur Fredrikstad - Oslo lufthavn og stopper på Korsegården i Ås begge retninger. Busstoppet ligger cirka 1 km fra NMBU. Fra Korsegården går buss 510 mot NMBU. Gå av på busstoppet Universitetet i Ås.

    Parkering
    Kommer du med bil, så må du parkere på områder markert gjesteparkering. Her er kart over områder med gjesteparkering. Gjesteparkering Damstykket er nærmest konferansens lokaler. Gå til NMBUs side for mer informasjon om parkering.

    Overnattingsmuligheter
    Thon hotel i Ski ligger ett togstopp fra Ås. Ellers er Oslos rike hotelltilbud å anbefale.

    Foto og opptak
    Det vil bli tatt foto under arrangementet som benyttes til dokumentasjon og til nyhetssak internt og eksternt.

    Arrangementet blir ikke streamet og det blir ikke gjort opptak.

    Arrangementet er gratis men du må selv dekke reisekostnader.

Kontaktperson

Publisert - Oppdatert

Del på