Kollegiet Fjellheim-Vinje-Weltzien

Hilde Vinje, Siri Fjellstad og Finn Weltzien
Hilde Vinje, Siri Fjellheim og Finn Weltzien Foto: Tommy Normann

Bli kjent med Kollegiet Fjellheim-Vinje-Weltzien

  • Rektorkandidat Siri Fjellheim
    Rektorkandidat Siri Fjellheim
    Siri Fjellheim. Foto: Tommy Normann

    Siri Fjellheim er sittende rektor på NMBU siden 2023, men har jobbet på NMBU siden 2000. Hun er professor i plantebiologi og har fortsatt en aktiv forskningsgruppe som studerer evolusjon av tilpasning til klima i planter. Siri har en bred faglig erfaring fra NMBU som stipendiat, post doc, forsker, førsteamanuensis og professor og har gjennom årene løp vært engasjert i å utvikle både forskning og undervisning av høy kvalitet. Siri har blitt kåret til semesterets beste foreleser og hun har blitt tildelt Olav Thons pris for fremragende undervisning i matematiske og naturvitenskapelige fag. Siri er også en som gjerne tar på seg oppgaver for fellesskapet og hun har en lang og bred faglig, strategisk og administrativ ledererfaring både som forskningsleder, faggruppeleder, instituttleder, prorektor for forskning og innovasjon og rektor. Siri er opptatt av å utvikle seg som leder og har gjennomført både forskningslederkurs ved UiO og dekanskolen til UHR.

    «Jeg ønsker å være en inkluderende, nysgjerrig, kunnskapsrik og inspirerende leder for alle som jobber og studerer på NMBU, og jeg vil jobbe hver dag for at alle skal få best mulig rammer og rom til å jobbe med oppgavene sine så vi i fellesskap oppfyller samfunnsoppdraget vårt»

  • Prorektorkandidat for utdanning Hilde Vinje

    Hilde Vinje er førsteamanuensis i biostatistikk og studieleder ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap på NMBU. Hun har en lektorutdanning i realfag, med en master i anvendt matematikk og en doktorgrad i bioinformatikk. Fra 2018 til 2022 ledet hun programrådet for studieprogrammet i bioinformatikk og anvendt statistikk, før hun ble studieleder i 2022. I tillegg har Hilde sittet som midlertidig representant i Universitetstyret i to år, hvor hun fikk verdifull innsikt i styrearbeid på universitetsnivå. I dag er hun førstevara for representanter for de vitenskapelige ansatte. Hilde leder veiledertjenesten i biostatistikk, som hun også har vært med på å utvikle. Denne tjenesten tilbyr støtte i dataanalyse på tvers av fagfelt innen livs-, natur- og biovitenskap og er tilgjengelig for alle ansatte og studenter på NMBU. Hilde er sterkt engasjert i utdanning og undervisning, noe som gjenspeiles både i hennes utdanning og administrative verv. I 2021 fullførte hun Utdanningslederprogrammet (ULP) ved Universitetet i Oslo.

    Hun har lang erfaring på NMBU, bred forståelse for organisasjonen, og er lidenskapelig opptatt av god utdanning og undervisning og ønsker det beste for NMBU og alle som jobber og studerer der. Hilde er opptatt av å fremme en kultur der mennesker tørr å prøve nye ideer, spesielt innenfor utdanning. Dette er viktig for å ruste seg for fremtiden!

    «Våre studenter skal ha mulighet til å nå langt! For å oppnå dette må vi tilby utdanning av høy kvalitet som både reflekterer samfunnets relevans og er forskningsbasert. Samtidig må vi ha undervisere som aldri slutter å utvikle seg, jeg vil støtte opp om våre eksepsjonelle undervisere, og sammen håper jeg vi kan feire de mest fornøyde studentene år etter år!»

  • Prorektorkandidat for forskning Finn Arne Weltzien

    Finn Weltzien er sittende prorektor forskning og innovasjon siden januar 2022, og har jobbet på NMBU siden 2008. Han er professor i veterinærmedisinsk fysiologi og har inntil han ble prorektor ledet en aktiv forskningsgruppe som studerer pubertet hos fisk. Finn har dessuten opparbeidet en lang og bred faglig, strategisk og administrativ ledererfaring i roller som forskningsleder på fakultet eller sentralt i til sammen 13 år, i tillegg til seksjonsleder, instituttleder og lokal tillitsvalgt (FF). Han har formell lederopplæring gjennom UiOs Forskningslederprogram (2016) og UHR Dekanskolen (2022/23). Erfaringen har gitt ham en bred forståelse av forskningsprosessen og hva som skal til for å produsere forskning av høy kvalitet -faglig så vel som ulike støttefunksjoner.

    «Jeg er opptatt av å være en åpen, nysgjerrig og tillitsfull leder, og jeg har et sterkt ønske om å bidra til at våre forskere og innovatører får de beste forutsetninger for å lykkes i konkurransen om ekstern finansiering og drive forskning på høyeste nivå»

Spørsmål og svar

  • 1. Hvorfor ønsker du å bli rektor ved NMBU? Hva brenner du for?

    Jeg ønsker å bli NMBUs neste rektor fordi jeg vil utvikle NMBU som et sterkt, forskningstungt universitet med kultur for kvalitet og tett kopling mellom forskning og utdanning. Jeg mener at NMBU har en viktig rolle å fylle i utviklingen av samfunnet innen fagfelt som er avgjørende for en bærekraftig utvikling. Jeg ønsker å bidra til at vår forskning og utdanning spiller en stor rolle i å lykkes med å skape en bedre fremtid!

    Jeg vil bruke min erfaring og kompetanse til å lede NMBU for å oppfylle denne ambisjonen. Jeg har to års erfaring fra rektorstolen, samt halvannet år som prorektor for forskning og innovasjon før det og er dermed godt kjent med prosesser og organisering. Jeg er nå rede til å bruke den muligheten vi har i omleggingen til ny styringsmodell til å forbedre og utvikle organisasjonen. Videre står vi midt oppe i en omstilling der vi skal redusere budsjettene våre og øke inntektene. Her vil jeg sikre kontinuitet med det arbeidet som allerede er påbegynt og planlagt og med det sørge for at vi kommer i mål på best mulig måte med mest mulig vern av kjerneaktiviteten. Samtidig vil jeg sikre utvikling og langsiktighet slik at vi fortsatt er et sterkt universitet når vi er ferdige med omstillingen. Jeg vil gjerne jobbe videre med tiltak og prosesser som er satt i gang og sørge for at vi høster gevinstene av det arbeidet vi har gjort.

    Jeg er opptatt av arbeidsmiljø og kultur, og jeg motiveres av å skape godt samspill mellom folk fra ulike fag og ansattgrupper. Jeg har en tillitsbasert ledelsesstil og jeg er opptatt av at folk skal få utvikle seg gjennom å prøve og kanskje også feile. Det skaper utvikling og fremgang!

    Jeg brenner for NMBU, for fagene og folkene våre og jeg blir motivert av alt det gode arbeidet som gjøres her. Det er et privilegium å få lære om alt som skjer på NMBU og få være en representant for det overfor omverdenen. Jeg motiveres av å bygge opp og utvikle andre mennesker og tar heller en rolle som mentor enn som prosjektleder. Jeg er en lagspiller og har tro på at diversitet styrker laget. Jeg ønsker å bygge ett NMBU der alle som studerer og jobber føler at de bidrar til å oppfylle samfunnsoppdraget. For meg vil det være et privilegium å få fortsette arbeidet mitt for et sterkt, fremtidsrettet NMBU!

  • 2. Hvilke kvaliteter og styrker har dere som team?

    Vi har bygget teamet vårt basert på felles visjoner, ambisjoner og mål om hva fremtidens NMBU skal være. Vi kjenner hverandre godt, vi trives med å jobbe sammen og vi ønsker å lede NMBU som et lag, skulder ved skulder. Vårt team preges av entusiasme, arbeidsglede og energi. Vi er rause og tillitsfulle med en åpen tilbakemeldingskultur. Vi er glade i NMBU, i folkene og fagene våre. Og vi kjenner NMBU godt! Både fra kjernevirksomheten, drift og administrasjon, både på fakultetene og sentralt. Alle i teamet har lang og inngående erfaring med undervisning og forskning, med erfaring både med grunnforskning, anvendt forskning, innovasjon, veiledning, og utvikling av innovativ undervisning. Ikke minst har vi betydelig ledererfaring fra både fakultet og universitetsledelse som vi vil bruke til å lede og utvikle universitetet. Vi er samarbeids-, utviklings- og endringsorienterte lagspillere som er glad i mennesker og som er opptatt av å utvikle og løfte frem andre. Vi har stor kunnskap om sektoren og om trender og utviklingstrekk i samfunnet, både nasjonalt og internasjonalt som vi vil bruke til å utvikle NMBU i riktig retning. Vi har et stort nettverk vi vil bruke til å posisjonere oss slik at kunnskapen vår kommer i bruk, studentene våre er attraktive i arbeidsmarkedet og vi får de beste rammevilkårene for arbeidet vårt.

  • 3. Hvordan vil ansatte og studenter merke at vi har fått dere som rektorteam?

    Med vårt rektorat vil studenter og ansatte oppleve et team med høye ambisjoner på vegne av NMBU for forskning og utdanning av høy kvalitet. Vi vil være en tydelig stemme både for betydningen av grunnforskning for samfunnsutviklingen, og for betydningen av utdanningen vår og den anvendte forskningen vi gjør på NMBU for en positiv samfunnsutvikling. Vi kommer til å bruke vår innflytelse til å styrke NMBU og få til gode samarbeid med omverdenen rundt oss.

    Med vårt rektorat vil ansatte og studenter merke at et erfarent, kunnskapsrikt og kompetent team med stødig kurs leder NMBU. I den urolige tiden vi er inne i nå er kontinuitet i ledelsen viktig for å sikre god gjennomføring av omstillingen, uten unødvendig opphold. Studenter og ansatte skal kjenne seg trygge på at vi kommer i mål med omstillingen på en god måte. Dere vil oppleve nysgjerrige rektorer som er opptatt av å jobbe sammen med dere for å utvikle universitetet. Dere vil merke at dere har et utviklingsorientert rektorat som vil dra nytte av kompetanse i hele organisasjonen for å utvikle oss. Dere vil oppleve at dere blir inkludert i mer fleksible prosesser der vi jobber på tvers av enheter med tillitsbasert ledelse og takhøyde for å teste ut nye ting.

    Dere kommer til å merke hvor vi er for latteren til Hilde vil avsløre oss. Men da vil dere samtidig se at vi er et rektorat med stor tilstedeværelse!

  • 4. Hva ser dere som de største utfordringene for NMBU i tiden fremover? Og hvordan vil dere jobbe med dem?

    Den største utfordringen fremover er å utvikle NMBU i en positiv retning, samtidig som vi må tilpasse oss en fortsatt nedgang i tildelinger fra kunnskapsdepartementet. Hele den akademiske sektoren opplever nå reduksjoner i tildelinger, og vi ser samtidig at antallet tradisjonelle studenter vil synke. Dette vil føre til økt konkurranse om ekstern finansiering og de gode studentene og for å møte dette må vi tenke nytt om både utdanning og forskning. Rektoratet har en viktig rolle i å sørge for at vi hele tiden er oppdaterte på endringer i det forsknings- og utdanningspolitiske landskapet slik at vi fortsatt tiltrekker oss studenter, samarbeidspartnere og forskningsmidler.

    For å sikre økonomisk balanse er vi i gang med omfattende arbeid med å redusere budsjettene i linjene og vi har også igangsatt et arbeid med et omstillingsprogram – NMBU Fram. I programmet vil vi både gjennomføre igangsatte og utvikle nye tiltak, som for eksempel arealeffektivisering, energisparing, sambruk og deling og strategisk styring av utdanningsporteføljen vår. Vi vil øke kompetanse og bruk av digitalisering (inkludert kompetanse i bruk av kunstig intelligens) for å gjøre alle våre ansatte, inkludert forskere, undervisere og studenter, i stand til å løse oppgavene på en mer ressurseffektiv måte. Vi må samarbeide med andre for å utnytte ressursene våre godt, dette gjelder internt men det kan også være ekstern og her kommer gode samarbeidsrelasjoner og allianser til nytte, for eksempel campuskameratene og ELLS. Et mål med programmet er arbeide på tvers av linjer for å sikre helhetlige, gjennomtenkte løsninger etter grundige risiko og gevinstanalyser. Fokus i programmet er på å bevare og videreutvikle forskning og utdanning av høy kvalitet. Vi må jobbe raskt, men samtidig ha gode, åpne inkluderende prosesser med god medbestemmelse. En utfordring blir å utvikle en kreativ og utviklingsorientert organisasjon samtidig som vi skal bevare en god kultur og et godt arbeidsmiljø med stor arbeidsglede i tider med trangere økonomi. Vi må jobbe for å opprettholde troen på at vi skal klare å komme oss velberget gjennom utfordringene.

  • 5. Hvorfor er NMBU viktig for samfunnet vårt og i global sammenheng?

    Universitetene har en sentral rolle, gjennom forskning og innovasjon, til å bidra til løsninger på komplekse samfunnsproblemer og bidra til å utdanne reflekterte, samfunnsengasjerte borgere. Universitetene skal være kilde til fri og uavhengig kunnskapsutvikling og bidra til å styrke demokratiet. Her skal NMBU bidra!

    NMBU skal være en drivkraft for en positiv og bærekraftig samfunnsutvikling, både regionalt, nasjonalt og globalt. Vi er et tematisk spisset universitet som forsker og utdanner i fagområder som er helt sentrale for dagens samfunnsutvikling. Vi har en relevant portefølje av anvendt og grunnleggende forskning som bidrar til utvikling av samfunnet på kort og lang sikt. Vi tar kunnskapen i bruk gjennom et godt innovasjonssystem og samarbeid med samfunns- og næringsliv, vi bidrar til endringsprosesser i samfunnet og til å levere et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag for beslutningstakere. Ikke minst er våre godt kvalifiserte, innovative og kunnskapsrike studenter viktige bidragsytere inn i arbeidslivet der de kan bidra positivt til å utvikle samfunnet. Vi er regionens eneste universitet og flere og flere får øynene opp for universitetet som en samarbeidspartner for regional utvikling og problemløsing, dette må vi støtte opp om!

    NMBU er et foregangsuniversitet når det gjelder universitetenes rolle i en bærekraftig samfunnsutvikling og andre universiteter ser til oss for å lære om hvordan vi jobber med dette. I tillegg til å ha tematisk viktig forskning og utdanning har vi en arbeidsform som fremmer utvikling: Vi jobber tverrfaglig og er opptatt av samarbeid på tvers av fag, studenter og ansatte fra ulike deler av NMBU. Et bærende element er at vi deler kunnskap og erfaring, da utvikler vi oss raskere. Som en liten og smidig organisasjon er vi utviklingsorienterte og kan endre oss raskt.

    Innen svært mange av våre fagområder er våre forskere er en del av det internasjonale forskningslandskapet og vi har en naturlig plass i å drive den internasjonale forskningsfronten fremover. Samtidig ser vi det som en naturlig del av vårt oppdrag å bidra til kunnskapsutvikling og utdanning i tett samarbeid med universiteter i det globale sør. Bærekraftsutfordringene er globale og vi må jobbe skulder ved skulder med kolleger fra andre land for å løse disse. Kunnskapsoverføring på tvers av landegrenser er avgjørende og her er den kunnskapen og erfaringen NMBU har med internasjonalt samarbeid viktig.

    NMBU er viktige også fordi vi bidrar med håp om at vi kan løse samfunnsutfordringene vi i dag står overfor og skape en god fremtid. Vi har ansatte og studenter som kan føle på å være en del av løsningene vi trenger for å utvikle en bærekraftig fremtid. Det gir håp og handlekraft, for oss og for omverdenen.

  • 6. Hvordan ser NMBU ut om 10 år?

    Om ti år er NMBU et sterkt, forskningstungt universitet med relevante utdanninger av høy kvalitet. Vi leverer banebrytende ny kunnskap og innovative løsninger på komplekse problemer. Våre studenter er ettertraktede og anerkjente for å være kunnskapsrike med kompetanse for utvikling og problemløsing. Vi feirer at vi for 20’nde år på rad har Norges mest fornøyde universitetsstudenter!

    Om ti år har NMBU fortsatt en ledende rolle i bærekraftig utvikling i akademia, både gjennom utdanning, forskning og drift. Vi er fortsatt Bærekraftsuniversitetet der vi har en kultur for å bidra til bærekraftig utvikling, og andre institusjoner ser til oss for å lære om hvordan man kan jobbe med dette. Vi er eksperter på tverr- og transfaglig samarbeid, men har også fremragende grunnforskning. Begge deler er avgjørende for å løse komplekse problemstillinger. Vi har en sterk internasjonal profil og forskning og utdanning av høy internasjonal klasse. Fremragende internasjonale forskere, undervisere og studenter ønsker å komme til NMBU. Vi har gjenopprettet kontakten med utdanningsinstitusjoner i det globale sør og har en aktiv rolle i å bidra til utvikling av akademiske institusjoner i det globale sør gjennom både utdanning og forskning. Vi skal igjen være det mest internasjonale universitetet i Norge.

    Vi er attraktive samarbeidspartnere for alle deler av samfunnet, og private aktører ønsker å bidra til at vi får gjennomført forskningen vår gjennom samarbeidsprosjekter og tilskudd til forskning og utdanning. Vi har en stor og sterk forskningsportefølje med både grunnleggende og anvendte prosjekter og vi er aktive på innovasjon og å ta kunnskap i bruk for å bidra til positive endringsprosesser. NMBU er en del av et sterkt og aktivt innovasjonsmiljø som navet i Follo innovasjonsdistrikt og en sterk bidragsyter til utvikling av ny næring, i samarbeid med samfunnet rundt oss.

    Vi tilbyr fleksible utdanninger med både tradisjonelle utdanningsløp for studenter som vil være på campus og korte eller lengre studier med mer fleksibilitet. Vi kjennetegnes av praksisnær og studentaktiv læring og vi samarbeider tett med arbeidslivet for å få praksis og arbeidslivsrelevans. Vi har en tett kopling mellom forskning og utdanning som gjør oss til et attraktivt studiested.

    Vi er et universitet som engasjerer, der studenter og ansatte deltar med tydelige stemmer i samfunnsdebatter og i å formidle kunnskapen vi skaper ut til befolkningen. NMBU skal være et sted politikere og samfunn skal vende seg for å få svar. Vi er kjent for integritet, kvalitet og relevans.

    Det er mye aktivitet på campus! Vi har en god balanse mellom digitale og fysiske aktiviteter. Studenter og ansatte ønsker å være på campus, men vi har gode ordninger for fleksibilitet i arbeids og studiesituasjonen. Det skal være attraktivt å være på campus gjennom gode og fleksible studie og arbeidsfasiliteter. Vi inviterer omverdenen inn og har etablert et aktivt innovasjonsmiljø som inngangsport for omverdenen til vår aktivitet.

    Vi har en smidig og kompetent teknisk/administrativ stab og vi jobber på tvers av teknisk/administrativ og kjernevirksomhet for å sammen løse oppgavene våre best mulig og utnytte ressursene våre slik at vi får mest og best mulig forskning og utdanning for de ressursene vi har til rådighet. Dette jobber vi sammen om! KI er integrert i alle deler av NMBUs virksomhet og vi har kompetent og ansvarlig bruk som understøtter kjernevirksomheten.

    Sist, men ikke minst: NMBU preges at et mangfoldig og godt arbeidsmiljø der folk trives og ønsker å bidra til at vi løser problemer i fellesskap og på tvers av fag og aktivitetsområder. Vi har gode medbestemmelses- og medvirkningsprosesser med felles forståelse av hva vi sammen skal oppnå. Vi skal ha et psykososialt trygt miljø der ansatte og studenter kan utvikle seg og prestere. Alle som jobber eller studerer på NMBU om ti år skal kjenne på stolthet over å være en del av NMBU!

    Kort sagt: et universitet som inspirerer, inkluderer og leverer!

  • 7. Hva slags rektor vil du være?

    Jeg vil først og fremst være en rektor som jobber for å legge til rette for at alle som arbeider og studerer på NMBU skal få mulighet til å utvikle seg og ha gode arbeids- og studievilkår slik at vi har best mulig sjanse til å lykkes med samfunnsoppdraget vårt. Jeg har store ambisjoner på vegne av NMBU om at vi skal være et forskningstungt universitet med relevant og god utdanning og tett kopling mellom forskning og utdanning som bidrar positivt til samfunnsutviklingen gjennom at kunnskapen tas i bruk. Jeg ønsker å være en rektor for alle ansatte og studenter på NMBU, som har god innsikt i aktiviteten vår både innen kjernevirksomhet, administrasjon og drift. Og så ønsker å være en som får ting gjort, gjennom smidige men transparente og inkluderende prosesser. Jeg vil være en nysgjerrig, inspirerende, tydelig og visjonær rektor.

    Jeg vil balansere interne og eksterne oppdrag. Det er viktig å være til stede for ansatte og studenter. Samtidig vil jeg bruke mitt nettverk og min innflytelse for å sørge for gode rammevilkår og gode samarbeidsrelasjoner for aktiviteten vår. Jeg vil være en rektor som har god oversikt over det forsknings- og utdanningspolitiske landskapet slik at vi er godt posisjonert og kan fortsette å tiltrekke oss gode studenter og ekstern forskningsfinansering. Samfunnet rundt oss skal se på oss som relevante og ønske å bruke kunnskapen vi bringer frem og de studentene vi utdanner. Her vil jeg være en som løfter frem all den viktige aktiviteten vi har på NMBU.

  • 8. Hvorfor bør NMBUs ansatte og studenter stemme på dere som rektorat?

    Studenter og ansatte bør stemme på oss hvis de:

    • Vil ha et rektorat som brenner for forskning, innovasjon, utdanning og formidling og som vil jobbe for at NMBU fortsatt skal være et fremragende universitet med høy kvalitet i alt vi gjør
    • Ønsker seg et rektorat med solid erfaring, kunnskap og kompetanse i å lede et universitet
    • Vil sikre kontinuitet, utvikling og fremgang i en usikker tid
    • Ønsker seg et rektorat som er opptatt av å gjøre en jobb for fellesskapet og som vil representere alt det gode arbeidet som blir gjort på NMBU slik at kunnskapen kommer til nytte i samfunnet og vi får gode rammevilkår for arbeidet vårt
    • Ønsker et rektorat som er opptatt av at det er menneskene og samspillet dem imellom som er drivkraften bak suksess, og som vil bygge tillitsfulle relasjoner, gjennomføre gode prosesser og sikre medbestemmelse og medvirkning
    • Har lyst til å være med oss i å utvikle en organisasjon der vi jobber sammen som ett NMBU, på tvers av fagområder, studenter og ansatte fra alle deler av NMBU for å lykkes med samfunnsoppdraget
    • Vil jobbe sammen med oss for å utvikle et universitet som hegner om demokratiske verdier og akademisk frihet og som vil bruke kunnskapen vår til å bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling
    • Vil være med å skape et universitet rustet for fremtiden sammen med oss!

Spørsmål fra ansatte til rektoratene

  • Spørsmål om forskning

    Hvordan vil dere jobbe med innovasjon som er en del av samfunnsoppdraget og et av fire innsatsområder i strategien?

    MBU er gode på innovasjon, men vi kan bli enda bedre! Det å ta kunnskapen i bruk i samfunnet er den beste måten vi kan bidra til en bærekraftig utvikling, derfor er det viktig at vi satser på innovasjon, selv i økonomisk trange tider. Tradisjonelt har NMBU vært sterke på produkt- eller prosessinnovasjon, men vi ønsker også å løfte bidraget på samfunnsinnovasjon, altså innovasjon hvor det kommersielle aspektet er nedtonet.

    Vi ønsker at enda flere studenter og forskere skal finne det interessant å jobbe med innovasjon. Derfor må vi styrke arbeidet med å løfte kompetanse og kultur for innovasjonsarbeid ute i fagmiljøene.

    Vi har jobbet målrettet de siste årene med å videreutvikle ulike systemer og støttefunksjoner. For eksempel har vi samlet de ulike aktørene i BIT innovasjonssenter slik at det skal være enklere for forskeren eller studenten å få hjelp i de ulike fasene av innovasjonsprosessen. Det som gjenstår og som vi ønsker å styrke i kommende periode er bedre finansieringsmuligheter, særlig er dette mangelfullt i tidlig ide-fase og i fasen rett etter oppstart av selskap.

    Vi har også jobbet målrettet med å styrke NMBUs tilknytning til og samarbeid med regionen vår. Akershus fylkeskommune har lagt merke til dette initiativet, og lanserer nå muligheten for Ås/Follo som et av tre innovasjonsdistrikt i Akershus. Dette vil være viktig for synlighet og for å tiltrekke relevant næring og kapital til vårt innovasjonssystem. Det vil gi helt nye muligheter for våre innovatører og oppstartselskaper, og derfor ønsker vi å jobbe aktivt for å utvikle konseptet innovasjonsdistrikt i nært samarbeid med ulike aktører i regionen og med fylkeskommunen.

    Gitt våre nåværende økonomiske rammer, er vi avhengig av ekstern finansering for å få til noe av det vi har beskrevet over. Vi vil derfor jobbe aktivt for å hente midler, fra offentlige kilder, men også i økende grad fra private samarbeidspartnere som ser verdien av et aktivt innovasjonsmiljø i og rundt NMBU og Campus Ås.

  • Spørsmål om utdanning

    Hvilke satsinger - helt konkret - skal til for å øke EVU-tilbudet hos oss? 

    Med synkende elevkull og en økt politisk satsing på yrkesfag og fagskoler vil rekrutteringsgrunnlaget for de tradisjonelle studentene gradvis minke. Samtidig har vi som mål å rekruttere dyktige og motiverte studenter til NMBU – studenter som ønsker å lære og som etter endt utdanning er klare til å gjøre en forskjell i samfunnet. For å oppnå dette, må vi rette blikket mot nye målgrupper og gjøre utdanningen vår mer fleksibel. Dette er også en tydelig bestilling i tildelingsbrevet fra Kunnskapsdepartementet til NMBU.

    Å utvikle fleksible studieløp, som for eksempel etter og videreutdannings-tilbud, krever betydelig tid og ressurser – ressurser i form av tid fra gode undervisere. Tradisjonelt har EVU blitt sett på som en ekstra aktivitet, i tillegg til den daglige driften, uten en klar bestilling på hvilke fagområder eller hvordan dette skal gjennomføres.

    Senter for etter- og videreutdanning har gjort en formidabel jobb med å holde initiativene i gang og flere fakulteter og ansatte fått til mye allerede. Som nytt rektorat ønsker vi å starte med en grundig kartlegging av hvilke muligheter vi har for å utvide satsingen på konkrete EVU-tilbud.

    For å gjennomføre dette, må vi fokusere på tre hovedpunkter:

    1. Markeder – Hvilke markeder finnes for NMBUs utdanninger som vi kan gå inn i?
    2. Fagfelt – Hvilke fagområder er spesielt viktige å løfte for å støtte vårt samfunnsoppdrag og møte de behovene samfunnet har?
    3. Intern kapasitet – Hvordan kan vi styrke organisasjonen internt for å ta tak i disse mulighetene?

    En slik analyse har ikke blitt gjort tidligere, men må gjøres for å komme videre. Når vi har identifisert de konkrete områdene for satsing også på tvers av fagfelt, må vi sørge for at det settes av nødvendige ressurser for å gjennomføre dette på en effektiv og målrettet måte. Vi må sørge for at EVU tilbudene går inn i det eksisterende kvalitetssystemet for utdanning og at det blir satt av nødvendig administrativ støtte for å drifte tilbudene. En konkret satsning er å bruke såkornmidler for å få i gang ny aktiviteter, vi ser eksempler på dette på de suksessfulle tilbudene som alt er blitt utarbeidet på NMBU for eksempel Handelshøgskolens årsenhet i bærekraftig økonomi og ledelse, som fikk penger fra HK-dir og Etter- og videreutdanning av lærere på Fakultet for Realfag og teknologi som dreier seg rundt en støtteordning for kompetanseheving av lærere fra Udir.

    Videre blir det også viktig å ha et organiserings- og kvalitetssystem som er fleksibelt så vi kan tilpasse oss raske endringer og varierende markeder. Vi må se på konkrete kostnadsmodeller slik at støttefunksjoner samt utviklerne og underviserne har nok handlingsrom til å drifte disse satsningene på en slik måte at de bærer seg selv økonomisk.

  • Spørsmål om drift og forvaltning

    Hvilke konkrete tiltak vil dere prioritere for å gjennomføre de nødvendige økonomiske kuttene på NMBU? 

    Vi er allerede godt i gang med å redusere utgiftene våre og arbeidet som gjøres nå skjer først og fremst i de enkelte enheter i linjene. Det jobbes godt med dette og vi har stor tillit til arbeidet som gjøres.

    For å komme i mål med omstillingen vil vi gjennomføre omstillingsprogrammet NMBU Fram, der vi skal vi se på tiltak for å redusere kostnader og øke inntekter, både innenfor og på tvers av linjene. Vi må tenke at mange små tiltak til sammen kan gjøre en stor forskjell. Det er mange konkrete tiltak vi kan sette i gang i omstillingsprogrammet – for eksempel digitalisering for å effektivisere tjenester og arbeid, bedre samhandling innen administrative tjenester og ressurser, arealeffektivisering, utleie av hele eller deler av bygninger for å redusere vedlikeholdskostnader og energibruk, sambruk og deling av infrastruktur, utstyr og areal både internt og eksternt, gå gjennom innkjøpsavtaler, jobbe videre med å få ned energibruk blant annet gjennom smart campus-prosjektet, jobbe med strategisk styring av studieprogramporteføljen vår, gå gjennom kursporteføljen for å unngå overlapp mellom fakulteter og studieprogrammer og samarbeide for å bruke lærekreftene våre mer effektivt. I tillegg til å redusere driftskostnader vil vi jobbe for å øke inntektene våre gjennom for eksempel fundraising, økt finansiering fra forskningsrådet og EU, øke etter- og videreutdanningsporteføljen vår og øke studiepoengproduksjonen.

    MEN - før vi setter i gang tiltak er det viktig at vi har gode prosesser for å evaluere risiko og gevinster og ikke sette i gang tiltak uten at vi er trygge på at det har en positiv effekt. Videre er det viktig å sikre prosesser med god medbestemmelse og medvirkning fra ansatte og studenter. I alt arbeidet vi gjør med omstilling er det viktig at vi har fokus på å opprettholde god kvalitet og aktivitet i kjernevirksomheten.

  • Spørsmål om internasjonalisering

    Hvordan skal vi sikre at NMBU sine studenter får global kompetanse?

    Hvordan ser dere på internasjonalisering opp mot bærekrafts perspektivene. 

    Bærekraftsutfordringene er globale og vi må jobbe skulder ved skulder med kolleger fra andre land for å løse disse. Kunnskapsoverføring på tvers av landegrenser er avgjørende og her er den kunnskapen og erfaringen NMBU har med internasjonalt samarbeid viktig. Innen svært mange av våre fagområder er våre forskere en del av det internasjonale forskningslandskapet og vi har en naturlig plass i å drive den internasjonale forskningsfronten fremover.

    På samme måte jobber vi aktivt for internasjonalisering av utdanningsprogrammene våre. Ved å integrere globale perspektiver i utdanningsprogrammene våre, gir vi studentene muligheten til å utvikle et bredere syn på det globale samfunnet. Gjennom internasjonal erfaring og samarbeid, både med innkommende og utgående studenter, fremmer vi en forståelse for bærekraft og løsningen av komplekse problemer. Dette styrker studentenes handlekraft og gjør dem bedre rustet til å møte utfordringene verden står overfor, samtidig som de blir mer konkurransedyktige på et internasjonalt arbeidsmarked.

    Vi anerkjenner at det å jobbe med FNs bærekraftsmål ofte innebærer utfordringer knyttet til avveininger mellom ulike mål. På den ene siden ønsker vi å fremme internasjonalisering, og bidra til et bredere globalt perspektiv både innenfor forskning og utdanning, samtidig som vi må være bevisste på miljøpåvirkningen som økt global mobilitet kan medføre. Derfor er vi veldig klare på at vi kun reiser når det er nødvendig. Digitale løsninger gjør at internasjonalt samarbeid og kunnskapsdeling kan skje på en mer bærekraftig måte, uten nødvendigvis å påføre miljøet ekstra belastning. Vi bør sammen som organisasjon ta ansvar for at de reisene som utføres gir positivt utbytte og gjennomføres på en mest mulig bærekraftig og ansvarlig måte.

  • Spørsmål om bærekraft

    Hva tenker dere om NMBU som Bærekraftsuniversitet - er det en posisjon vi skal ha? Og i så fall hvordan tenker dere at vi skal jobbe videre med å styrke den posisjonen? 

    NMBU er og skal fortsette å være Bærekraftsuniversitetet! Som rektorat vil vi fortsette arbeidet med å oppfylle strategien vår og vi er tro mot visjonen «Felles innsats for en bærekraftig fremtid». Det å bidra til en bærekraftig utvikling er en del av vårt samfunnsoppdrag og det vil vi som rektorat følge opp. De komplekse utfordringene vi som samfunn står overfor med miljø-, natur-, økonomisk- og sosial krise krever at vi som bærende samfunnsinstitusjon tar en aktiv del i utviklingen. På NMBU forsker og utdanner vi innen fagområder som er helt sentrale i å utvikle et bærekraftig samfunn.

    Vi skal arbeide videre med å gi studenter og ansatte kompetanse på hva en bærekraftig samfunnsutvikling innebærer og mulighet til å bidra til NMBUs arbeid for en bærekraftig fremtid. Vi vil fortsette å jobbe for å styrke tverrfaglig samarbeid i både forskning og utdanning og vi vil etablere nye bærekraftsarenaer. Vi vil fortsette arbeidet med en bærekraftig drift, for eksempel gjennom å redusere areal og energibruk. Vi vil samarbeide med samfunnet rundt oss slik at kunnskapen vi skaper på NMBU blir tatt i bruk til beste for samfunnet.

    I vårt rektorat har alle ansvar for å løfte NMBU som bærekraftsuniversitetet. Vi vil videreføre bærekrafts HUB’en som et faglig miljø og støtte til rektoratet i arbeidet med videreutvikling av bærekraftsuniversitetet. Vi vil videreføre arbeidet med Nasjonalt senter for bærekraft i høyere utdanning og vi vil samarbeide med andre universiteter og høyskoler for en bærekraftig utvikling av akademia. Fra 2025 tar vi ledelsen i Nasjonal komite for «Agenda 2030 i høyere utdanningssektor» og vi skal bidra inn mot den årlige SDG-konferansen.

  • Spørsmål om ledelse

    Hva tenker dere om en sentralisering av administrative oppgaver for å effektivisere driften? 

    Vi tror at det finnes muligheter for at flere administrative oppgaver kan effektiviseres og forbedres, men det handler ikke først og fremst om organisering. Vi tror det er mye å hente ved å se på bedre samhandling rundt en gitt tjeneste, mellom ulike enheter. Altså at de som jobber med samme type administrative oppgaver, enten det er på fakultet eller i sentraladministrasjonen, jobber tettere sammen, både digitalt og fysisk. Det å skape et felles fagmiljø på tvers av enheter kan gi økt læring og inspirasjon, det kan hindre unødige misforståelser eller forsinkelser, og det vil gjøre miljøene mer robuste for sykdom og fravær.

    Vi mener det viktige er å utvikle bedre samhandling mellom enheter, med fokus på bedre og mer effektiv oppgaveløsning. Hvis det senere viser seg at vi kan få enda bedre samhandling ved å se på alternativ organisering, så må det vurderes, men dette er altså ikke vår prioritet nå. Forut for en eventuell omorganisering må det isåfall gjøres grundige analyser og vurderinger i nær dialog med alle berørte parter.