Videre studier og jobbmuligheter - bachelor i konomi og administrasjon

Studenter som fullfører bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon har mange muligheter for jobb eller videre studier.

Videre studier
Bachelorgraden kvalifiserer  til opptak til en rekke mastergrader innen  økonomi, både generelle programmer  som siviløkonomutdanningen eller mer  spisset utdanning, for eksempel innen  ledelse, finans, logistikk, beslutningsanalyse.

Jobbmuligheter

Bachelorgraden kvalifiserer til stillinger innen administrasjon, økonomistyring, regnskap og salg i bedrifter og private og offentlige organisasjoner, og  den kan være et nyttig supplement til annen utdanning.

Intervju med tidligere studenter

Marte Caroline Walter.

Marte Caroline Walter. Photo: KPMG

Marte Caroline Walter

Marte fullførte bachelorstudiet i økonomi og administrasjon ved UMB våren 2013. Allerede et halvt år før hun var ferdig med bachelorgraden, hadde hun sikret seg jobb som regnskapsfører i KPMG. Les hele intervjuet med Marte her.

Christian Koksvik Dahl

Christian Koksvik Dahl Photo: Gro Elden

Christian Koksvik Dahl

Etter bachelorgraden fikk Christian jobb i PriceWaterhouseCoopers. - Det var også tre andre fra UMB som fikk jobb hos PwC. UMB begynner å bli kjent i arbeidsmarkedet. Universitetsstatusen og omleggingen av økonomistudiene til siviløkonom og samfunnsøkonom er viktig, tror Christian. Les hele intervjuet med Christian her.

Vibeke Solum

Vibeke Solum Photo: OBOS

Vibeke Solum

Med bachelorgrad fra UMB, erfaring som hjelpelærer og lederverv i Optimum på CVen, fikk Vibeke Solum jobben som regnskapskonsulent i OBOS i konkurranse med 100 andre søkere.

"Mange tenker at man må ha mastergrad for å få en god jobb innen økonomi. Det er ikke min erfaring. I tillegg er det et mylder av retningsvalg og profileringer innen økonomistudiet, og for meg er det nyttig å få relevant arbeidserfaring før jeg tar et valg om mastergrad." Les hele intervjuet med Vibeke her.

Intervju med studenter som har fullført masterprogrammet i økonomi og administrasjon

Freddie Holstad
Financial Controller i V.Ships Norway