Hopper i det!

Som 21-åring har Christian Koksvik Dahl fra Ski kanskje funnet drømmearbeidsgiveren. Med bachelor i økonomi fra UMB og gøts fra hoppkarrieren kaster han seg ut i en utfordrende jobb i PriceWaterhouseCoopers.

- Skihoppingen har lærte meg å sette meg mål, og jobbe hardt for å nå dem. Det finnes ingen snarveier og man må være villig til å arbeide hardt, sier Christian.

Christian K. Dahl er snart ferdig bachelor i konomi. Han har ftt jobb i PriceWaterhouseCoopers. Photo: Gro Elden

Han valgte økonomi på Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) for å kunne kombinere studier og hoppkarrieren. Og han angrer ikke.
- UMB har et superbra opplegg som er veldig konkurransedyktig i forhold til andre universiteter og høyskoler. Jeg ville valgt UMB igjen, sier Christian som gjør ferdig bacheloren i økonomi og administrasjon til sommeren.

Verdens største konsulentselskap
PriceWaterhouseCoopers (PwC), et av verdens største revisjonsselskaper, var på bedriftspresentasjon på UMB. Christian ble oppfordret til å søke jobb.

- Jeg ble overrasket over at de vurderte meg siden jeg ikke har begynt på en master enda. Men jeg søkte og fikk jobb, smiler Christian.
PwC vil gi ham lønn for å fullføre mastergraden i revisjon etter å ha jobbet hos dem en stund. På sikt blir han statsautorisert revisor.

- Det var også tre andre fra UMB som fikk jobb hos PwC. UMB begynner å bli kjent i arbeidsmarkedet. Universitetsstatusen og omleggingen av økonomistudiene til siviløkonom og samfunnsøkonom er viktig, tror Christian.

Christian mener hoppinteressen hjalp ham  f jobb.

Christian mener hoppinteressen hjalp ham f jobb. Photo: Privat

Med jobb i PwC har Christian mulighet til å jobbe med revisjon innen mange ulike bransjer, noe som gir en bred økonomisk forståelse som åpner for mange attraktive muligheter senere i karrieren. Det var Christian og en studiekamerat som inviterte PwC til Ås. Studentene er selv involvert i kontakten med bedriftene og markedsføringen av studiene gjennom studentorganisasjonen Optimum.

Grunnlaget for økonomi-interessen- Jeg hadde en veldig flink lærer i samfunnsøkonomi på NTG (Norges toppidrettsgymnas red.amn.) på Lillehammer. Det vekket økonomi-interessen min for alvor, sier Christian.

Christian dro på en studiemesse på Lillehammer da han skulle bestemme seg for hva han skulle studere etter videregående. På UMBs stand møtte han en økonomistudent.
- Jeg møtte en ålreit kar fra UMB. Han fortalte om mulighetene som økonomistudent på Ås.

Planen til Christian var å fortsette på siviløkonomstudiet på Ås. Nå blir det isteden jobb og studier i revisjon.
- Målet i PwC er å ta det så langt det går, smiler Christian som vet å sette seg ambisiøse mål.

- Studier i økonomi gir deg mange muligheter. Du kan få jobb innen en rekke ulike felt som f.eks markedsføring, produktutvikling, revisjon eller finans. Mulighetene er uendelige.

Ha interesser ved siden av studiene
Christian mener at hoppkarrieren var avgjørende for at han fikk jobben i PriceWaterhouseCoopers. Det var med på å skille han fra de andre kandidatene.
- Jeg anbefaler andre å engasjere seg i noe ved siden av studiene. Selv har jeg lært veldig mye fra idretten som jeg kan bruke i jobbsammenheng. Jeg har lært å være målrettet, tenke selvstendig, ta viktige avgjørelser på kort tid og være en del av et team.

- Skal man nå målene sine må man legge inn det arbeidet som kreves for å nå dem. Hvis du dropper en trening fordi du ikke har så lyst en dag blir du heller ikke så god som du kunne ha blitt, avslutter Christian.