Nytt prosjekt om effekter av klimaendringer på flaggermus

Av Cathrine Glosli

Vannflaggermus (Myotis daubentonii)
Vannflaggermus (Myotis daubentonii)Foto: Shutterstock

NMBUs forskere skal bruke nye metoder for å undersøke hvordan klimaendringer påvirker nordiske flaggermus gjennom årstidene. Målet er å gi forvaltningen ny og bedre kunnskap om flaggermusartene våre.

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) har fått finansiering til et nytt prosjekt som skal øke vår forståelse av hvordan klimaendringene påvirker nordiske flaggermusbestander.

– Til tross for at flaggermus er den nest største pattedyrordenen i verden, vet vi relativt lite om hvordan individer og populasjoner påvirkes av klimaendringer, sier postdoktor Mari Fjelldal.

Kvinne som holder flaggermus.
Postdoktorkandidat Mari Fjelldal som holder en brunlangøre. Foto: Privat

Dyrearter over hele verden er i ferd med å endre atferd og migrasjonsmønstre som respons på klimaendringer, og globalt opplever vi en økning i tap av biologisk mangfold.

– Flaggermus har lav reproduksjonsrate og høye energikrav. De trenger mye mat sett i sammenheng med størrelsen. Vi antar at de derfor er spesielt følsomme for klimaendringer, forklarer hun.

– For å kunne gi gode råd om forvaltning må vi først vite hvilke egenskaper som gjør en flaggermusart mer sårbar, og hvilke årstider som gir dem de største utfordringene ved ulike breddegrader.

Sommeren i nord er varm og fin sammenlignet med de lange, harde vintrene, men til gjengjeld betyr sommeren lyse og korte sommernetter.

– Dette er fantastisk for oss lys-elskende mennesker, men er en reell utfordring for nattaktive dyr som flaggermus.

Finne sesongmessige flaskehalser

Det nye prosjektets tittel er "Sårbarhet for klimaendringer hos nordiske flaggermusarter: identifisering av sesongmessige flaskehalser over breddegrader (NordBats)".

Hovedmålene er:

1. Å identifisere mekanismene bak atferdsmessige, fysiologiske, eller fenologiske responser på klimaendringer i nordiske flaggermus over breddegrader.
  2. Å identifisere potensielle sesongmessige flaskehalser og egenskapene som forårsaker dem, gitt de sesongmessige energidilemmaene nordiske flaggermus står overfor.

Prosjektet vil gå over tre år. I løpet av denne tiden vil Fjelldal komme med ny og nødvendig kunnskap som grunnlag for forvaltning i samarbeid med norske og finske forskere.

Et år i flaggermusas liv

I prosjektet skal Fjelldal modellere hele den årlige syklusen for forskjellige flaggermusarter langs en breddegradgradient. Dette skal hun gjøre for forskjellige klimascenarier.

Forskningen hennes vil modernisere kvantifiseringen av klimaendringers effekter på dyreliv, og gi viktig ny kunnskap om hvilke faktorer som spiller inn på flaggermusenes sårbarhet for fremtidige klimascenarier i Fennoskandia.

Resultatene skal brukes som kunnskapsgrunnlag for forvaltningen og bidra til å møte Norges forpliktelser i henhold til EUROBATS-avtalen.

Om prosjektet:

NordBats er et samarbeidsprosjekt mellom BatLab Finland ved Universitetet i Helsinki og to forskningsgrupper ved NMBU: BatLab Norge og Anvendt kvantitativ økologi (AQEG). Begge institusjonene er ledende innen flaggermusforskning og forvaltning.

Prosjekttittel: «Sårbarhet hos nordiske flaggermusarter for klimaendringer: identifisering av sesongmessige flaskehalser langsmed breddegrader»

Varighet: 2024-2027

Finansiering: Norges Forskningsråd (NFR)

Budsjett: 4,8 MNOK