Videre studier og jobbmuligheter - master i samfunnskonomi

Studenter som fullfører masterprogrammet i samfunnsøkonomi har mange muligheter for jobb eller videre studier.

Videre studier
Graden kvalifiserer for opptak til PhD-studier i økonomi.

Jobbmuligheter
Samfunnsøkonomer finnes i organisasjoner som driver med økonomisk utredning og analyse, eller som trenger personer med god økonomisk helhetsforståelse.

Samfunnsøkonomer er etterspurt i både offentlig forvaltning og det private næringsliv.

Typiske oppgaver i det offentlige er planlegging, budsjettering, overvåkning av økonomiens virkemåte og utredning av samfunnsmessige konsekvenser av offentlige tiltak.

Typiske oppgaver i det private er prognoser for makroøkonomisk utvikling (sysselsetting, prisstigning, rente, valutakurs), utredning for banker, andre bedrifter og organisasjoner, bl.a. analyser av utviklingen i spesielle sektorer eller markeder. Det jobber også mange samfunnsøkonomer i internasjonale organisasjoner, hvor aktuelle arbeidsområder er handel, globalisering og bistand.

Hilde Marit Kvile

Hilde Marit Kvile Photo: Privat

Intervju med tidligere studenter

Hilde Marit Kvile
Hilde jobber som rådgiver i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). I jobben får hun svært god bruk det hun lærte i emnene i energiøkonomi og mikroøkonomi.
"Jeg jobber i seksjon for økonomisk regulering. Her bruker jeg mye av det jeg har lært fra studiet. Vi arbeider med teoretiske problemstillinger rundt regulering av monopoler, som for eksempel asymmetrisk informasjon og insentiver." Les hele intervjuet med Hilde Marit her.

Photo:

Martine Moe Winsnes
Martine begynte som trainee i Statnett etter å ha fullført masterprogrammet i samfunnsøkonomi.
"I den første delen av traineeprogrammet jobbet jeg med system- og markedsanalyse av kraftsektoren knyttet opp mot planlegging av det fremtidige sentralnettet. Uten den grunnleggende samfunnsøkonomiske forståelsen og forståelsen for energimarkedet som jeg fikk gjennom studiet ville jeg ikke klart å henge like godt med." Les hele intervjuet med Martine her.

Andre kandidater fra master i samfunnsøkonomi

Hanna Schanke
Aspirant i Utenriksdepartementet