Programplan for bachelor i økonomi og administrasjon - oppstart 2013

Det 3-årige studiet i Økonomi og administrasjon utgjør til sammen 180 studiepoeng. Studieplanen legger opp til at du skal ta 60 studiepoeng hvert år.

130 studiepoeng i økonomi-, samfunns- og metodeemner er obligatoriske, mens 50 studiepoeng er emner som kan brukes til å velge profiler, anbefalte emnekombinasjoner, valgfrie emner eller delstudier utlandet.

Obligatoriske emner
Under vises en tabell for når vi anbefaler studentene å ta de obligatoriske emnene i studiet. De obligatoriske emnene må i noen tilfeller tas i et annet semester, f.eks. hvis du skal ta en regnskapsprofil, eller innpasse ekstern utdanning. Informasjon om dette, og informasjon om valgfrie emner i programmet, finner du under tabellen med obligatoriske emner.

Studieløp med obligatoriske emner (studiepoeng angitt i parentes)

År 1

År 2

År 3

AOS130 Innføring i organisasjonsteori (5)

AOS230 Organisasjons­- og ledelsespsykologi (5)

Høst

BUS100 Grunnleggende bedriftsøkonomi (5)

MATH100 Brukerkurs i matematikk (10)*

BUS133 Excel for økonomer (5)

ECN110 Innføring i mikroøkonomi (5)

PHI100 Examen Philosophicum (10)/PH101 Examen Philosophicum – seminarversjon (10)

BUS220 Finansiering og investering (10)

AOS240 Samfunnsvitenskapelig metode (5)

Valgfritt emne

ECN120 Innføring  i makroøkonomi  I (5)

BUS160 Skatterett for økonomer (5)

Vår

ECN122 Innføring i makroøkonomi II (5)

STAT100 Statistikk (10)

BUS110 Eksternregnskap (10)

ECN210 Mikroøkonomi II - Konsument, produsent, marked og velferd (10)**

BUS210 Driftsregnskap og budsjettering (10)

AOS120 Markedsføring (5)

AOS237 Foretaks­strategi (10)

Valgfritt emne

Kommentar til anbefalt studieplan (jfr. emne markert med stjerne)
* Studenter med gode forkunnskaper i matematikk (R2 fra vgs) kan velge MATH111 i stedet for MATH100. Studenter med svake forkunnskaper i matematikk fra videregående anbefales å ta MATH001 i augustblokka når de starter på studiet.

** Obligatoriske emne i Mikroøkonomi II: Studenter kan velge enten ECN210 Mikroøkonomi II - Konsument, produsent, marked og velferd (vår - 2. år) eller ECN211 Mikroøkonomi II - Institusjoner, spill og markedssvikt (høst - 3- år).

Valgfrie emner
50 studiepoeng i bachelorstudiet er valgfrie emner. De valgfrie emnene kan være emner som gir fordypning i de økonomisk-administrative fagområdene (inkl. metodefag), men det kan også være emner i andre fagområder som gjør kandidatene bedre i stand til å utføre økonomisk administrative funksjoner i en organisasjon.

Profilering
Fra høsten 2013 tilbyr vi profileringen regnskapsfører i bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon. Denne profileringen dekker utdanningskravet for å bli autorisert regnskapsfører. For å få denne profileringen i bachelorstudiet, må alle de valgfrie studiepoengene tas innen denne profileringen. Velger du denne profileringen, så må du flytte på noen av de obligatoriske emnene. Det er laget en egen studieplan for å vise hvordan emnene i regnskapsprofilen kan kombineres med de obligatoriske emnene.

Anbefalte emnekombinasjoner
Mens profileringen regnskapsføring krever at du tar alle de oppgitte emnene i profilen, så tilbyr vi også anbefalte emnekombinasjoner innen ulike fagområder, men som det ikke er oppgitt noen krav til. Som student kan du velge fag på tvers av disse emnekombinasjonene, eller velge andre relevante emner som tilbys ved andre institutter ved NMBU.

Du kan også ta valgfrie emner innen andre fagområder ved UMB, f.eks. innen eiendomsfag, arealplanlegging, naturvitenskap og teknologi. En oversikt over emner som tilbys ved NMBU finner du her:

Delstudier i utlandet
I løpet av bachelorprogrammet kan du ta ett eller to semestre i utlandet. Delstudier i utlandet passer best å ta i det tredje året på bachelorprogrammet. Det er mest vanlig å ta valgfrie emner i utlandet, da det er enklere å få dette godkjent.

Men du kan også ta emner i utlandet som kan gi fritak for obligatoriske emner i studiet. Du må da finne emner som tilsvarer de obligatoriske emnene når det gjelder innhold og omfang. I studieløpet legges det opp til at studenter tar AOS237 Foretaksstrategi om våren det tredje året. Skal du på utveksling i dette semesteret, så må du finne et tilsvarende emne i strategi ved det stedet du skal studere i utlandet. Du kan evt. ta AOS237 Foretaksstrategi i andre året av studiet og ta et videregående emne i mikroøkonomi, tilsvarende ECN210/211, i utlandet.

Du har også mulighet til å erstatte ECN210 Mikroøkonomi II - Konsument, produsent, marked og velferd, som gis om våren, med ECN211 Mikroøkonomi II- Institusjoner, spill og markedssvikt, som gis om høsten.

En oversikt over utvekslingsavtaler og informasjon om delstudier i utlandet finner du på nettsidene til Studentenes informasjonstorg (SiT):

Innpassing av ekstern utdanning
Dersom du allerede har utdanning fra andre læresteder, kan du søke om å få dette godkjent som en del av studiet ditt. Du kan få godkjent både norsk og utenlandsk utdanning dersom utdanningen kan inngå som del av studiet, enten som obligatoriske emner eller valgfrie emner. Søknad om godkjenning av tidligere utdanning foretas etter at du har fått opptak på studiet. Søknadsskjema om godkjenning utdanning finner du på nettsidene til Studentens informasjonstorg.