PPUN400 Universitetspedagogikk for vitenskapelig ansatte
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Knut Omholt
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:20
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning i høstparallellen og vårparallellen. Vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Dette lærer du
Kunnskap
Kandidaten
- kjenner til sentrale læringsteorier og perspektiver på undervisning og læring
- kjenner prinsippene for hvordan en skal legge opp undervisning for å fremme læring
- kjenner det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket
- kan beskrive typer og nivå av læring
- kjenner et bredt sett av undervisningsmetoder, herunder digitale læringsformer, særlig med
sikte på å aktivere studentene
- kjenner metoder i veiledning og gruppers utvikling
- kjenner ulike former for vurdering av læring
- kjenner til hvordan en kan få relevant tilbakemelding på undervisning
- kan beskrive sentrale elementer i fagdidaktikken i sitt fag
- kan gjøre rede for hvordan innhold og kompetansemål i emner en underviser i relaterer seg til prinsipper for utdanning for bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Kandidaten
- kan velge, begrunne og vurdere mål, innhold, metoder og evalueringsformer i sitt fag
- kan utvikle nye emner
- kan veilede enkeltstudenter og grupper og legge opp kollegaveiledning
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan utvikle relasjoner til studenter og kolleger med sikte på å skape et godt læringsmiljø
- kan søke tilbakemelding på egen undervisning og reflektere over sin utvikling som pedagog
- kan selvstendig utvikle sin kompetanse som pedagog videre
- kan vurdere behovet for endring og innovasjon i undervisningen i et emne
- kan se sitt emne i sammenheng med de andre emnene i et studieprogram og ta del i den
helhetlige utvikling av dette
- kan delta i debatter om universitetspedagogiske problemstillinger i aktuelle fora
- kan dele sine erfaringer med kolleger og virke for å forbedre studiekvaliteten og læringsmiljøet
ved den enheten en er ansatt og ved institusjonen som helhet
- kan drive forskning på egen undervisning og vite hvor en kan publisere den
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav