PPPE302 Elev, skole og samfunn naturbruk
Studiepoeng:30
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Nina Marie Storborg
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Normert arbeidsmengde er 25 timer per studiepoeng. Arbeidet består av samlinger og arbeid med obligatoriske aktiviteter utenom samlinger.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka, høstparallellen, januarblokka, vårparallellen, og juniblokka.
Om dette emnet
Emnet er forankret i «Nasjonale retningslinjer for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag trinn 8-13» med hovedvekt på emnegruppen skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv. Emnet bygger på emnegruppe 1, Ledelse av læringsprosesser
Studentene skal kunne videreutvikle sin undervisningskompetanse og yrkesfaglæreridentitet. Et sentralt område er å forbedre egen praksis og skolens virksomhet, og drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i skole, i bedrift og på alternative læringsarenaer.
Sentralt i emnet er også å utvikle studentenes relasjonelle ferdigheter på en slik måte at de er i stand til å bygge et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø og møte elever, lærlinger, foresatte og kolleger og andre aktører i fag- og yrkesopplæringen med faglighet og mellommenneskelig kompetanse. Emnet elev, skole og samfunn skal bidra til at studenten erfarer progresjon, helhet og sammenheng i studiet.
Etter fullført emne har studentene følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Dette lærer du
Kunnskap
Kandidaten:
- har bred forståelse for skolens samfunnsmandat og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
- har bred og oppdatert kunnskap om differensiert opplæring på mangfoldige læringsarenaer
- har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- kjenner til barn og unges oppvekstmiljø, deres rettigheter, hjelpeapparat og lærerens handlingsplikt
- har oppdaterte kunnskaper om samfunnets endringer og samfunnets behov for kompetanse i de ulike yrkene i eget utdanningsprogram
- kjenner til nasjonal og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid relevant for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og yrkesfaglige området, og oppdatere sin kunnskap innenfor eget yrkesområde
Ferdigheter
Kandidaten:
- Kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov
- Kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen for å bidra til relevans og yrkesretting
- Kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv for å etablere gode læringsfellesskap
- Kan bruke faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og motivasjonsteorier samt pedagogiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
- Kan anvende relevante lover og forskrifter i det daglige arbeidet som yrkesfaglærer
- Kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
- Kan gjennomføre forsknings- og yrkesfaglig pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til egen praksis med sikte på å forbedre den
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant opplæring, preget av demokratisk ledelse, elevmedvirkning, og tilpasset opplæring
- kan reflektere over etiske verdier i yrkesopplæringen
- kan identifisere egen læring og utvikling som yrkesfaglærer
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv
- kan forholde seg kritisk til egen og andres undervisningspraksis
- Hovedfokus er praksis- og erfaringsbasert inngang til faglige analyser, diskusjoner og refleksjoner over teori knyttet til opplæring i naturbruk. Arbeid i ulike grupper der studentene lærer av og veileder hverandre samt blir veiledet av fagansatte er sentrale arbeidsmåter. Utforskende arbeidsmåter brukes i studentens innleveringsoppgaver.
- Studenten veiledes i obligatoriske aktiviteter av lærere og medstudenter.
- Oversikt er tilgjengelig i Canvas ved emnets start.
- Emnet er for alle som har yrkesfaglig kompetanse i programfag i naturbruk, Gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig, er påkrevd.
- Eksamen består av to deler. Del en er et pedagogisk refleksjonsnotat som vurderers til bestått/ikke bestått. Bestått refleksjonsnotat er en forutsetning for gå opp til muntlig eksamen, som vurderes etter karakterskala A-F.
- Ekstern sensor godkjenner vurderingsordningen knyttet til de obligatoriske aktivitetene, selve eksamensoppgaven og sensurerer begge eksamensdelene.
I. Et yrkespedagogisk utviklingsprosjekt som er gruppebasert.
Vurdering: Godkjent /Ikke godkjent. Utfyllende informasjon gis i Canvas.
II. Deltakelse i minimum 80% av undervisningen.
Forutsetning for å gå opp til eksamen er at alle obligatoriske aktiviteter er godkjent.
- Emnet består av seks samlinger over ett studieår, hver samling på 4 - 5 dager
PPU-Y, heltid og deltid
PPU-kominasjon natubruk/realfag, heltid og deltid
- Tatt opp i PPU, med yrkeskompetanse i Programfag for naturbruk eller kombinasjon naturbruk og realfag.