PPØV100 Innføringsemne for øvingslærere
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Linda Helén Godager
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:20
Frekvens:Årlig. Ved behov kan emne holdes både i vårparallell og høstparallell.
Forventet arbeidsmengde:125 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Undervisning vil starte i januarblokk, foregå i vårparallell, og avsluttes i juniblokk, med vurdering i juni. Ved behov kan emnet også holdes i augustblokk og høstparallell, med vurdering i desember.
Om dette emnet
Emnet er et kurs for øvingslærere ved NMBU. Emnet behandler tema som er sentrale i å utvikle kompetanse til å fremme god undervisning og læring. Deltakerne skal etter å ha avsluttet emnet kunne legge til rette for studenters læring ved å støtte, veilede og gi tilbakemeldinger i læringssituasjoner. Studentene vil også få praktisk erfaring med å veilede og undervise studenter.
Dette lærer du
Kunnskap:
Kandidaten kan redegjøre for
- de prinsipper som kan legges til grunn i planlegging av undervisning
- hvordan en på ulike måter kan legge til rette for læring
- prinsipper for hvordan en kan veilede enkeltstudenter og grupper
- ulike former for vurdering
- generelle og fagspesifikke læringsaktiviteter i ulike fag
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- reflektere over sin praksis
- gjennomføre ulike læringsaktiviteter knyttet til kurs ved NMBU
- samarbeide med emneansvarlig om øvingslærerarbeidet og avklare forventninger til rollen som øvingslærer
- ha et bevisst forhold til kommunikasjon i veiledningssituasjoner
- legge til rette for samarbeidslæring
- reflektere over sin rolle i undervisningssituasjoner (veiledning, tilbakemeldinger, gruppearbeid, vurdering, mangfoldige studentgrupper og etikk)
Generell kompetanse:
Kandidaten
- er i stand til å søke videre ressurser for utvikling av sin veiledning og undervisning
- kan utvikle gode relasjoner til studenter og bidra til et trygt læringsmiljø
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Opptakskrav