EIE306 Forhandlinger og konflikthåndtering
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Knut Boge
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:125 timer, ca. 26 timer timeplanlagt undervisning og forhandlingsøvelser og 99 timer egenarbeid.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Forhandlinger er et av de viktigste arbeidsverktøyene for alle som arbeider med eiendoms- og plansaker og med ledelse. Kunnskap om hvordan analysere og håndtere situasjoner der partene har sammenfallende og/eller motstridende interesser og der det kan være gjensidige avhengigheter mellom partene er derfor viktig for blant andre jordskiftedommere, eiendomsutviklere, grunnerververe og ansatte i kommunal forvaltning. Studentene får undervisning i situasjonsanalyse og konfliktforståelse, samt de etiske aspektene ved forhandlinger og konfliktløsning. I dette emnet er diskusjoner og bruk av rollespill en sentral del av undervisningen. Det forventes derfor at studentene møter forberedt til undervisningen og deltar aktivt i rollespillene og i evalueringene i etterkant av disse.
Dette lærer du
Kunnskaper:
Studenten har
- grunnleggende kunnskap om goder, interesser, preferanser og informasjon
- grunnleggende kunnskap om konflikter og kilder til konflikter
- grunnleggende kunnskap om beslutningsteori og spillteori
- kunnskap om forhandlingsteori
- grunnleggende kunnskap om kognitive feller som kan påvirke beslutnings- og forhandlingsprosesser
Ferdigheter:
Studenten kan
- analysere beslutningsprosesser, herunder betydningen av prosedyrer og dagsorden
- kan analysere forhandlingssituasjoner og velge tilnærminger som er hensiktsmessige gitt partene, partenes interesser og mål, forhandlingsspørsmålene og konteksten for forhandlingene
- planlegge, gjennomføre og lede forhandlinger for å håndtere konflikter og/eller etablere holdbare avtaler mellom partene
Generelle kompetanser:
Studenten kan
- forstå betydningen av tilgangen til informasjon
- reflektere kritisk om prosedyrenes og dagsordens betydning for forhandlingenes utfall og for partenes og andre interessenters aksept av forhandlingsresultatene
- reflektere kritisk om hvordan håndtere konflikter
- reflektere kritisk om hvordan analysere, organisere, gjennomføre og lede forhandlinger slik at de bidrar til FNs bærekraftsmål 16 om fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner og til FNs bærekraftsmål 17 om samarbeid for å nå målene
- reflektere over etiske spørsmål i forhandlinger og konflikthåndtering
- utveksle synspunkter på og erfaringer fra forhandlinger og konflikthåndtering med andre fagpersoner og bidra til utvikling av god praksis
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav