EIE306 Forhandlinger og konflikthåndtering

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Knut Boge

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer, ca. 26 timer timeplanlagt undervisning og forhandlingsøvelser og 99 timer egenarbeid.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Forhandlinger er et av de viktigste arbeidsverktøyene for alle som arbeider med eiendoms- og plansaker og med ledelse. Kunnskap om hvordan analysere og håndtere situasjoner der partene har sammenfallende og/eller motstridende interesser og der det kan være gjensidige avhengigheter mellom partene er derfor viktig for blant andre jordskiftedommere, eiendomsutviklere, grunnerververe og ansatte i kommunal forvaltning. Studentene får undervisning i situasjonsanalyse og konfliktforståelse, samt de etiske aspektene ved forhandlinger og konfliktløsning. I dette emnet er diskusjoner og bruk av rollespill en sentral del av undervisningen. Det forventes derfor at studentene møter forberedt til undervisningen og deltar aktivt i rollespillene og i evalueringene i etterkant av disse.

Dette lærer du

Kunnskaper:

Studenten har

  • grunnleggende kunnskap om goder, interesser, preferanser og informasjon
  • grunnleggende kunnskap om konflikter og kilder til konflikter
  • grunnleggende kunnskap om beslutningsteori og spillteori
  • kunnskap om forhandlingsteori
  • grunnleggende kunnskap om kognitive feller som kan påvirke beslutnings- og forhandlingsprosesser

Ferdigheter:

Studenten kan

  • analysere beslutningsprosesser, herunder betydningen av prosedyrer og dagsorden
  • kan analysere forhandlingssituasjoner og velge tilnærminger som er hensiktsmessige gitt partene, partenes interesser og mål, forhandlingsspørsmålene og konteksten for forhandlingene
  • planlegge, gjennomføre og lede forhandlinger for å håndtere konflikter og/eller etablere holdbare avtaler mellom partene

Generelle kompetanser:

Studenten kan

  • forstå betydningen av tilgangen til informasjon
  • reflektere kritisk om prosedyrenes og dagsordens betydning for forhandlingenes utfall og for partenes og andre interessenters aksept av forhandlingsresultatene
  • reflektere kritisk om hvordan håndtere konflikter
  • reflektere kritisk om hvordan analysere, organisere, gjennomføre og lede forhandlinger slik at de bidrar til FNs bærekraftsmål 16 om fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner og til FNs bærekraftsmål 17 om samarbeid for å nå målene
  • reflektere over etiske spørsmål i forhandlinger og konflikthåndtering
  • utveksle synspunkter på og erfaringer fra forhandlinger og konflikthåndtering med andre fagpersoner og bidra til utvikling av god praksis
  • Forelesninger, seminar og rollespill.
  • Pensum:

    • Nurmi, Hannu (2017). Models of Political Economy. Routledge (Open Access).
    • Lewicki, R.J., Barry, B. & Saunders, D.M. (2024). Essentials of Negotiation. 2024 release (International student edition). McGraw-Hill.

    Tilleggslitteratur:

    • Oppgis på Canvas.
  • Grunnleggende kompetanse innen investeringsanalyse, mikro- og makroøkonomiske emner, markedsanalyse, utdanning tilsvarende bachelor.
  • Skriftlig eksamen 3,5 timer som teller 100 % av total karakter. Karakterregel A-F.

    Skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler Skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Ekstern sensor deltar ved vurdering av den skriftlige eksamen.
    • Obligatorisk deltagelse på oppstartseminaret.
    • Obligatorisk deltakelse på de forelesningene/seminarene som inneholder rollespill.
    • Skriftlig ukeoppgave

    Detaljert semestertimeplan vil bli opplyst ved semesterstart på Canvas.

  • Forelesninger: 15 timer

    Seminarer, rollespill, klasseøvinger: 11 timer

  • Studenter ved Master i Eiendom og Master i eiendomsutvikling
  • GSK