AOS121-B Bærekraftig markedsføringsledelse
Studiepoeng:7.5
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Thore Larsgård
Campus / nettbasert:Nettbasert
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:187,5 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning og vurdering i høstparallellen. 8 uker undervisning i periode 2/høst, uke 44-51 inkludert eksamen.
Om dette emnet
Emnet er nettbasert og dekker grunnleggende begreper og teorier i markedsføring, med vekt på forbrukermarkedet.
- Markedsføring, markedsføringsledelse og markedsplanlegging
- Markedsplan, segmentering, relasjoner og produktkonsept
- Identifisering av "grønne" verdier og segmenter
- Strategier for å nå og å forsterke grønne segmenter
- Pris, markedskommunikasjon og markedsnettverk
- Merkevarer, merkearkitektur, merkekomunikasjon og merkeledelse i et bærekraftperspektiv
- Kjøpsprosessen, forbrukerholdninger og kjøpsatferd i bedrifter
- Faktorer som påvirker bedriften, markedskunnskap
Dette lærer du
Kunnskap: Studenten har grunnleggende forståelse for markedsføringens virkeområder, kjenner til sentrale begreper, teorier og metoder i markedsføringen, og kjenner til eksempler på bruk av markedsføring i enkelte bedrifter. Studenten har videre god forståelse for hvordan markedsføring kan bidra til økt bærekraft i samfunnet gjennom å skape endringer i forbruksmønsteret.
Ferdigheter: Studenten kan finne, vurdere og henvise til informasjon relevant for markedsføring og framstille dette slik at det belyser grunnleggende problemstillinger innen markedsføring og bærekraft. Studenten kan delta i løsning av enkle markedsføringsutfordringer i praksis.
Generell kompetanse: Studenten kan anvende kunnskap og ferdigheter innen markedsføring, og er i stand til å reflektere og tenke kritisk rundt enkle markedsføringsproblemer.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav