Master 2 år (på heltid)
Heltid
Urbant landbruk

Vil du være med på å gjøre byene grønnere og mer bærekraftige? Eller å lære mer om hvilke sosiale, teknologiske og økonomiske aspekter som er knyttet til urban matproduksjon? Hva gjør urbant landbruk til mer enn kun dyrkning av planter i byen?


Bli med på å utvikle idéer om hvordan fremtidens grønne bysamfunn kan fungere, og hvordan du kan bruke din kompetanse i samarbeid med andre for å utgjøre en forskjell.

Søknadsfrist:

15. April

Studiestart:

Høst

Antall studieplasser:

20

Opptakskrav:

Opptakskrav vil være en bachelorgrad (180 studiepoeng).

 

  • Mer om opptakskrav

    Opptakskrav til master i urbant landbruk er en bachelorgrad (180 studiepoeng). For å få en variert studentgruppe, vil det være prioritert å velge ut studenter med bakgrunn fra ulike fagområder. Aktuelle fagbakgrunner kan være innenfor plantevitenskap, naturvitenskaplige studier, folkehelse, sykepleie, geografi, miljø, planfag, teknologi, økonomi, humanioria og kreative fag (etc.). Alle bachelorprogrammene som tilbys ved NMBU, eller tilsvarende fra andre universitet, er aktuelle.

    For å sette sammen en allsidig gruppe, motiverte studenter, er det obligatorisk med et motivasjonsbrev, som skal følge søknaden.

    Alle aktuelle kandidater vil bli intervjuet.

    Minimum C i snitt fra bachelorgraden. Studiet gis på engelsk og søkere må dokumentere tilstrekkelige engelskkunnskaper ihht. universitetets regelverk om opptak til engelske masterprogram.

    Språkkrav: Dokumentasjon av språkkunnskaper

Ivrige urbane gartnere dyrker mat på et tak i storby
Urban agriculture with plants growing in a rooftop garden in a Chinese city.

Urbant landbruk er komplekst, og handler om en kretsløpstankegang hvor ulike fagområder kombineres. Dette kan være:

  • grønne og levende byer
  • sosial inkludering og integrering
  • folkehelse
  • arealplanlegging
  • matproduksjon, bruk av nytteplanter og prydplanter
  • husdyrhold i byene
  • vann og avløp
  • forurensning
  • miljø, økologi og bærekraft
  • økonomi og gründervirksomhet  

Det faglige fokuset i mastergraden er på bærekraftig og grønn utvikling av urbane områder, ressurser i kretsløp, og evnen til å se helheten når mange fagområder må involveres i prosjekter. Samarbeid mellom ulike fagområder blir stadig viktigere i arbeidslivet, og dette studiet vil hjelpe deg til å bli god på problemløsning, samhandling og kommunikasjon. Undervisningen baseres på en studentaktiv læringsform, der tverrfaglig gruppearbeid og samhandlingslæring står i fokus. Du, som student, får en sentral rolle i å påvirke læringen, og bidra aktivt inn mot kunnskapsutveksling i fellesskap og et godt gruppemiljø.

Utdanningen gir deg en faglig bredde, og muligheter til å fokusere på dine interesseområder, med stor valgfrihet i emnevalg. Mastergraden er et samarbeid mellom universitetet, forvaltningen, sivilsamfunnet og næringslivet, og vil gi deg gode muligheter til å få erfaring og kontakter med relevante bedrifter og statlig/kommunal forvaltning.

 

Studieplan

Det er 25 studiepoeng obligatoriske emner, i tillegg skal studenten velge ett økonomiemne (på 5 eller 10 studiepoeng) og ett metodeemne (på 5 eller 10 studiepoeng) fra spesifiserte lister. Studenten kan velge mellom en 30- eller en 60 studiepoengs masteroppgave i siste studieår. De resterende emnene er valgfrie.
Last ned studieplanen for master i urbant landbruk 

----

Se og hør professor Trine Hvoslef-Eide (video) fortelle om blant annet hvorfor studiet har studenter med mange forskjellige bakgrunner, slik som sykepleiere, arkitekt, agronomer, landskapsingeniører, folk utdannet i rettslære, økonomi og ledelse, og kunstner, for å nevne noen. Det er fordi urbant landbruk er så mye mer enn å dyrke gulrøtter.

Landskapsingeniør Sigurd Øverli og sykepleier Sarah Arntzen (video) synes tverrfaglig samarbeid med studenter med forskjellig faglig bakgrunn, det å jobbe med virkelige case og å kunne skreddersy masteren ved fritt valg av fag har gitt dem begge stor personlig vekst i masterstudiet i urbant landbruk.

 

Internship

Det er mulig for studenter i urbant landbruk å ta et internship. I et internship jobber du som student med en relevant problemstilling i en bedrift eller på et forskningsanlegg. Du får arbeidserfaring, kontakter i arbeidslivet, praktisk læring og en viktig erfaring utenfor universitetet. Mer informasjon om internship emnet BINT304

Her har vi samlet noen intervjuer med studenter som har tatt internship i løpet av studiet sitt: Studentintervjuer internship

Med erfaring fra emnene PJH251 og LAA201 har masterstudent i urbant landbruk Monica Aakerman gjennom sitt intership i urbant landbruk vært med på å etablere en fellesskapshage i Hauktjern borettslag. Intervju med Monica

Karrieremuligheter

Mastergraden gir en god bakgrunn som problemløser for en rekke ulike stillinger knyttet opp mot kretsløpsteknologi, arealplanlegging og urbant landbruk. Arbeidsmulighetene vil være avhengig av spesialkompetansen fra bachelorgraden, og den valgte spesialiseringen i mastergraden. Både leder- og rådgiver/konsulent-stillinger innen statlig-, kommunal- og privat sektor vil være aktuelle, både nasjonalt og internasjonalt. Mastergraden vil også gi et godt grunnlag for å bli selvstendig næringsdrivende. Mastergraden kvalifiserer for opptak til PhD-programmer innenfor fagområdene, og kvalifiserer for rekrutteringsstillinger innen forskning.

 

Hanne Kierulf ønsker å utvikle et produkt som spiller på lag med naturen, og som kan utgjøre en positiv forskjell her i verden. Gjennom StartUpSmia ved NMBU har hun fått jobbet med en modell av produktet "Planteøya", et flytende plantekonsept på ferskvann. Intervju med Hanne

 

  • Hva lærer du?

    En kandidat som har fullført utdannelsen, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, avhengig av valgt fagspesialisering, definert i kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

    Kunnskaper:

    • Ha videreutviklet sin spesialist-kompetanse innenfor eget fagfelt, samt utviklet evne til å utvide sin kompetanse også i andre fagretninger, i tilknytning til urbant landbruksrelaterte problemstillinger.
    • Kunne kartlegge og analysere ulike dimensjoner av komplekse systemer i urbane landbruksmiljøer, særlig rettet mot planter og matproduksjon (sikkerhet og trygghet). Ha kunnskap om vann, energi, forurensing, urban planlegging, folkehelse, blå-grønne strukturer, biologisk mangfold, opplevelser, innovasjon, sosial bærekraft mm.
    • Kunne forstå og utvikle rollen til sitt eget fagmiljø/-kompetanse i komplekse urbant-landbrukssystemer

    Ferdigheter:

    • Ha praktiske ferdigheter innen urban dyrking, og ha kunnskap om urbant landbruks betydning i alle aspekter av samfunnet og samfunnsutviklingen
    • Utviklet evnen til selvstendig læring, og å analysere det nødvendige kunnskapsbehovet for å bidra til en løsning på en gitt kompleks problemstilling (‘wicked problem’)
    • Kunne analysere aktuelle problemstillinger og bestemme hvilke metoder og hvilke kunnskapsbehov som er nødvendig for å finne gode løsninger
    • Ha gode konstruktive problemløsningsferdigheter
    • Skal kunne tilpasse egen spesialistkompetanse inn i et tverrfaglig samarbeid
    • Kunne kritisk vurdere nytteverdier og ulemper ved urbant landbruk i en sosial sammenheng og i et bærekraftig miljø-perspektiv
    • Skal kunne diskutere med, og gjøre seg forstått av, spesialister innenfor andre fagområder, som benytter annen terminologi
    • Ha evne til refleksjon over eget og andres fagområder og arbeid
    • Kunne forstå viktigheten/nytten av tverrfaglighet, og kunne planlegge, utvikle og gjennomføre prosesser tilpasset den aktuelle oppgaven
    • Ha evne til kritisk vurdering av viktigheten/nytteverdien av transfaglighet (universitetets tverrfaglighet i samhandling med samfunnet) i utviklings- og planleggingsprosesser

    Generell kompetanse:

    • Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å kommunisere med andre fagfolk, og på en god måte gjennomføre prosjekter i fellesskap
    • Skal kunne bidra til generell bærekraftig utvikling innenfor urbane miljøer og problemstillinger tilknyttet urbant landbruk
    • Kan lese, forstå og nyttiggjøre seg kunnskap fra ulike kilder, og kritisk vurdere dens nytteverdi og autentisitet
    • Skal under veiledning kunne utforske og gjennomføre mindre, selvstendige forskningsprosjekt/utviklingsarbeider i tilknytning til urbant landbruk, trekke konklusjoner, foreslå løsninger og presentere resultatene på en hensiktsmessig måte
    • Skal kunne forstå, verdsette og dra nytte av behovet for ulike kompetanser i medarbeiderne/gruppemedlemmene inn mot et gitt prosjekt
  • Muligheter for utveksling
    Ved valg av en 30 studiepoengs masteroppgave er det mulig å dra på utveksling i tredje semester. Flere store universitet i Europa og USA tilbyr lignende utdanninger eller fagområder, og det vil være naturlig for studentene innen urbant landbruk å dra på utveksling til disse universitetene.
  • Programmets oppbygning

    Mastergraden består av 120 studiepoeng, fordelt på to år. To transfaglige emner innen urbant landbruk, på til sammen 25 studiepoeng, danner grunnlaget for mastergraden (MUA300 og MUA301). I tillegg er det obligatorisk med ett metodeemne og ett økonomiemne (skal velges fra en spesifisert liste). Masteroppgaven kan være på 30- eller 60 studiepoeng. De resterende emnene er valgfrie, og bestemmes i samråd med studieveileder, veileder av masteroppgaven og fagansvarlig.

    Ved valg av en 30 studiepoengs masteroppgave er det mulig å dra på utveksling eller å ta et internship i tredje semester.

  • Om programmet
    • Samfunnsrelevans

      Verden står overfor store utfordringer, som endret klima, overforbruk av ressurser, artstap, arealutnyttelse og urbanisering, med komplekse problemstillinger som krever multidisiplinær fagkunnskap. I verdens voksende byer er det en økende interesse og samtidig en bekymring hos innbyggerne for matproduksjon, selvforsyning og matsikkerhet, kretsløp og bærekraftig utvikling, og utfordrer samfunnet å finne innovative løsninger. Nå bor omtrent halvparten av jordens befolkning i urbane strøk, og forventes å stige til 70% innen 2050. Dette vil øke presset til å skaffe nok, sunn og ernæringsriktig mat til den urbane befolkningen. Presset på jordens arealressurser er stor, for å unngå å ta i bruk landarealer som huser rikt biologisk mangfold. Å ta i bruk ulike typer arealer som egner seg til både små- og storskala matproduksjon er derfor en mulig vei å gå. Dette krever bred tverrfaglig kompetanse i samspill med private og offentlige aktører – i en transfaglig samhandling.

      Mastergraden bygger på NMBUs læringsfilosofi som gir grunnlag for en utdanningsfaglig transformasjon med økende vekt på studentaktiv læring. Fagmiljø fra alle NMBUs fakulteter er med og bidrar inn i denne masteren.

      Kandidatene fra dette studieprogrammet vil være aktuelle for arbeidsmarkedet i offentlig og privat forvaltning og næringsliv, der samarbeidsevner og tverrfaglighet blir stadig viktigere. Masterkandidater i urbant landbruk skal kunne jobbe med tverrfaglig kompetanse og utvikle evnen til praktisk, tverrfaglig samhandling innen urbant landbruk og sirkulær økonomi. Studentene vil i tillegg tilegne seg en arbeidsmetode som kan brukes innen alle transfaglige prosjekter på tvers av disipliner.

    • Læringsaktiviteter

      Emnene i masterprogrammet bygges opp rundt forskningsbaserte læringsmetoder, og baseres på pedagogiske prinsipper som benyttes ved flere prisbelønte læringsmiljøer ved NMBU. Dette vil gjøre at studentene i tillegg til tradisjonelle forelesninger, øvinger, semesteroppgaver, feltkurs og laboratoriearbeid vil møte nye læringsaktiviteter i form av:

      ‘Transfaglige samhandlingsgrupper’ (TSG): Emnene innen urbant landbruk vil basere seg på denne metoden for samhandlingslæring, der reelle problemstillinger fra offentlig og private aktører i næringsliv og forvaltning, skal løses i tverrfaglige studentgrupper i samarbeid med «problemeieren». Underviseren vil her påta seg rollen som ‘fasilitator for læring’, og hjelpe studentene med å utvikle evnen til å identifisere problemstillinger og utfordringer, og å lære ny fagkunnskap både sammen og av hverandre. Dette er en viktig arbeidsmetode, som ligner mye på det studentene vil møte i arbeidslivet etter fullført studieløp. Metoden baserer seg på det som i dag tilbys ved LANDSAM (‘selvprogrammering’) og i faggruppen Agroøkologi ved BIOVIT (‘aksjonslæring’). Målet er at studentene skal utvikle gode samarbeidsegenskaper både innad og mellom ulike fagdisipliner, å forstå hverandres faguttrykk/-språk, og å kunne kommunisere med både akademia og samfunnet utenfor. Studentene vil også lære å bruke sin egen fagkunnskap inn mot gruppesamarbeid og se nytten/behovet for alle fagdisipliner

      Mentorordning: studentene vil være en viktig læringsressurs, og delta aktivt i undervisningen og vurderingen av hverandre. Dette vil bygges på ‘peer mentoring’ og ‘peer assessment’, som er en pedagogisk støttemodell. Målet her er å maksimere læringspotensialet hos studentene under problem- og prosjekt-baserte læringsaktiviteter. Studentene skal være mer bevisst sin egen læringsprosess mens de lærer (og ikke etterpå), og å få eierskap til den. Underveisvurderingen er uformell og tillitsbasert gjennom mentor-mentee relasjoner, arrangert av faglig ansvarlig. Oppfølging (gjennom aktiv bruk av milepæler og refleksjon), motivering (gjennom aktiv bruk av utfordringer og støtte), og meningsfull tilbakemelding (basert på involvering og erfaring), er viktige elementer.

      Digital undervisning, -gruppearbeid og -seminarer: Noe digital undervisning vil tilbys i varierende grad i emnene innen urbant landbruk. Det er viktig at bruken av nettbaserte løsninger støtter studentaktiv læring på en god måte, derfor vil det digitale tilbudet innen emnene være under konstant utvikling, og endringer mellom år vil forekomme. Det digitale tilbudet i studentenes andre, valgfrie emner vil variere med den enkelte emneansvarliges avgjørelser, basert på undervisningsmulighetene i emnet.

      Studentaktiv læring: studentene vil møte mer dynamiske læringsformer, der deres egen læring står i fokus og fagkunnskapen tilpasses den enkeltes behov innenfor gitte problemstillinger (siden de vil ha ulik bakgrunn, vil de ha ulike behov for faglig påfyll). De vil være svært viktige bidragsytere inn mot læringsmiljøet i fellesskap, og vil kunne påvirke de læringsaktivitetene som benyttes. Læringsmiljøet utvikles i fellesskap innen studentgruppen og med underviserne/fasilitatorene, og studentenes tilbakemeldinger vil være med på å forme studieprogrammet, aktiviteter og læringsformer over tid.

      Fasilitering av læring: studentene vil oppleve at underviserens rolle vil være mer i retning av en ‘fasilitator for læring’, som vil legge til rette for, og hjelpe studentene med, å søke ny kunnskap rettet mot den enkeltes interesseområde, eller rettet mot behovet innen den aktuelle problemstillingen som det jobbes med. Fasilitatoren vil «tilrettelegge, veilede og støtte studentene i deres læringsprosess» (NMBUs læringsfilosofi). Dette kan foregå via tradisjonelle forelesninger innenfor eget fagområde, ved å invitere inn eksterne fagpersoner, hjelp og veiledning til å finne kilder, opprette kontakt med andre fagpersoner/-miljøer, osv. Det er viktig at studentene ‘lærer å lære’, lærer å søke kunnskap, klarer å reflektere over hvilken kunnskap som kreves ved ulike problemstillinger, og forstår hvordan dette kan anvendes

      Refleksjon: Studentene skal bli bevisst sin egen læring. Dette oppnås ved å legge stor vekt på refleksjon både av læring, og som metode for læring. Over tid vil dette kunne gi studentene en dypere forståelse av prosessene som skjer under læring og i et gruppesamarbeid. Som en konsekvens av refleksjonen ønsker vi også å oppnå individuell ansvarlighet inn i et gruppesamarbeid. Målet er en god, felles læringsprosess der alle er likeverdige partnere, som jobber mot et felles mål. Studentene vil derfor bli bedt om å skrive sin egen refleksjonsdagbok, som over tid vil dokumentere læringen og utviklingen i prosessen.

    • Vurdering

      Gjennom studiet er vurderingsformer som refleksjon (refleksjonsdagbok), gruppeevaluering, selvevaluering og ‘mentorordning’, underveisevalueringer og mappevurdering viktig. Faglig tilbakemeldinger gjennom semesteret og erfaringsutvekslinger er viktige verktøy i både undervisningen og vurderingen. I tillegg vil studentene møte de tradisjonelle vurderingsformene, som muntlig- og skriftlig eksamen, obligatoriske aktiviteter og øvelser, semesteroppgaver og rapporter.

      Masteroppgaven forsvares og diskuteres med student og sensorer før en endelig karakter fastsettes.

    • Informasjon for studenter fra partner universiteter
      Emnene i urbant landbruk tilbys på engelsk ved behov, og er tilpasset internasjonale, så vel som norske studenter. Emnene er åpne for alle studenter ved NMBU.

Studieveileder(e):

Cathrine Strømø

Seniorrådgiver

Nina Rosita Hansen

Seniorkonsulent