Matproduksjon er et fagfelt hvor det alltid vil være behov for kunnskap

Av Janne Karin Brodin

Marie Konstad
Marie KonstadFoto: Privat

Etter mye spekulering valgte Marie Konstad studiet i husdyrvitenskap på NMBU.

─ Det er fordi matproduksjon er grunnleggende for oss. Det er et fagfelt det alltid vil være behov for kunnskap om, og det er meningsfullt å jobbe med.

Etter endt studie fikk Marie jobb som rådgiver i Landbruksdirektoratet, seksjon miljø og klima. Arbeidet oppleves meningsfylt og faglig utfordrende, men heldigvis opplever Marie at dette er  lagarbeid i samarbeid med gode kolleger.

─ Denne høsten arbeider jeg med viktige spørsmål som hvordan vi kan dokumentere og rapportere på klimainnsatsen i næringa, og hvordan nitrogen kan utnyttes bedre i norsk jordbruk. Jeg vurderer også søknader på midler til prosjekter som skal øke kunnskapen og formidle godt om klimatiltak i jordbruket.

I seksjon for miljø og klima i Landbruksdirektoratet følger de ansatte opp tilskuddsordninger og regelverk som skal bidra til at norsk jordbruk utvikles i en bærekraftig retning. De jobber også med utredninger og andre oppgaver som skal gi mer kunnskap om klima- og miljøvennlig drift.

Marie trivdes godt på Ås

Og legger til at NMBU har dyktige undervisere, engasjerte og reale studenter, flotte omgivelser, og er rik på tradisjoner.

─ Jeg er veldig takknemlig overfor gode veiledere på bachelor- og masteroppgaven, og overfor alle arbeidsgivere som ga en nybegynner en sjanse. Jeg ville ikke vært foruten gode opplevelser og lærdom fra arbeid i fjøs og på seter i helger og ferier, som kvalitetsrevisor, og som prosjektmedarbeider på NMBU, sier Marie.

Kommer ikke fra gård

─ Jeg hadde lite erfaring fra før og har ikke gått landbruksskole, men relevant arbeidserfaring ved siden av studiene ga motivasjon og mening til studiene.

Så har du lyst til å studere husdyrvitenskap og er i samme situasjon, så anbefaler Marie deg å få praktisk erfaring ved siden av studiet.