Master 2 år
Heltid
Profesjonsmaster med praktisk-pedagogisk utdanning

Har du bakgrunn i realfag og naturbruk og vil lære mer om å undervise i disse fagene i skolen med kompetanse som lektor? Profesjonsmaster med PPU er for deg som tidligere har tatt PPU eller har fullført en bachelorgrad i realfag eller naturbruksrelaterte utdanninger.

Ta masteren på heltid over to år, eller på deltid over fire år. 

 

Søknadsfrist:

15. april 2025.

Studiestart:

August 2025

Antall studieplasser:

20

Opptakskrav:

 

Du må dekke ett av disse kriteriene for å bli tatt opp på dette studieprogrammet:  

  • Enten: fullført bachelorgrad, cand.mag.-grad eller annen treårig fullført yrkes- eller profesjonsrettet utdanning, eller ha fullført tilsvarende studieløp med minst 180 studiepoeng. I tillegg må du ha minimum 60 studiepoeng innenfor minst ett realfag og/eller naturbruksfag. Hvis du har denne bakgrunnen og i tillegg har bestått PPU tidligere, kan PPU innpasses i det toårige løpet. I så fall trenger du bare å ta 60 studiepoeng med mastergradsemner.  

 

  • Eller: fagbrev, fire års yrkespraksis i faget, to års yrkesteoretisk utdanning og PPU for naturbruk, eller tilsvarende (realkompetansevurdert individuelt). Hvis du har denne bakgrunnen, må du legge ved et motivasjonsbrev og eventuelt et anbefalingsbrev fra arbeidsgiveren din. For denne gruppen vil PPU være en del av opptaksgrunnlaget. Dermed består mastergraden av 60 studiepoeng i naturbruksemner og 60 studiepoeng mastergradsemner i profil yrkespedagogikk naturbruk. Til sammen 120 studiepoeng. NB: Hvis du har PPU som opptaksgrunnlag, kan PPU ikke innlemmes i det toårige løpet. Da må du ta 60 studiepoeng med andre relevante emner det første studieåret. Det andre året tar du mastergradsemner.

 

Alle søkere må dokumentere et karaktersnitt på minimum C for opptak til studieprogrammet.  

Fakultet for realfag og teknologi

Studenter og veileder fotografert i undervisningsrom på Sørenga.
Samtykke fra studentene er innhentet.

Profesjonsmaster med PPU ved NMBU har to profiler:

Profil realfag består av:
Første studieår PPU i realfag og andre studieår mastergradsemner og mastergradsoppgave innen realfagsdidaktikk (matematikk-, fysikk-, kjemi-, biologi-, naturfag-, geofag).

Profil naturbruk består av:
Første studieår PPU i naturbruk og andre studieår mastergradsemner og mastergradsoppgave i yrkespedagogikk i naturbruk.

Fra høsten 2026 planlegger vi at søkere til profesjonsmaster med PPU også kan velge disiplinfaglige mastergradsløp med mastergradsoppgaver i realfag eller naturbruksfag ved NMBU.

Karrieremuligheter

Med profesjonsmaster med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) får du avansert kunnskap og ferdigheter innen pedagogikk og didaktikk, samt en dyp forståelse for skolens mandat og opplæringsløpet for trinn 8-13. Under studiet vil du få kombinere teori og praksis, og forberede deg på å håndtere utfordringer i skolehverdagen.

Etter fullført studium er du kvalifisert til å jobbe som lektor i videregående skole, ungdomsskolen, mellomtrinnet i barneskolen og med voksenopplæring. Du vil ha kompetanse til å planlegge og gjennomføre undervisning, skape inkluderende læringsmiljøer og bidra til elevenes faglige og sosiale utvikling. Du vil også få muligheter for å delta i pedagogisk utviklingsarbeid og samarbeide med ulike aktører innen utdanningssektoren i løpet av studietiden.

Få slettet studielån
Lånekassen har flere ordninger for sletting av gjeld for lærere. Hvis du fullfører lektorutdanning og jobber i skolen i tre år etterpå, kan du få slettet deler av studielånet ditt. Les mer om sletting av gjeld for lærere på Lånekassens nettsider

Her kan du lese karriereintervjuer med NMBUs tidligere lærerstudenter.

  • Hva lærer du?

    Etter fullført Profesjonsmaster med PPU ved NMBU vil du ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    • innehar avansert kunnskap i et profesjonsrelevant fag- og yrkesområde
    • Har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, -teorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fag- og yrkesdidaktiske spørsmål
    • har fag-/yrkesdidaktisk og pedagogisk/yrkespedagogisk kunnskap som er forsknings- og erfaringsbasert
    • har forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet trinn 8-13
    • har kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjons- og yrkesutøvelsen og evne til å holde seg oppdatert om planverket
    • har kunnskap om barne- og ungdomskultur, ungdomsutvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
    • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om barn og unges rettigheter
    • har kunnskap om inkludering og mangfold i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
    • har kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder relatert til fagets/yrkets egenart og tradisjoner
    • har kunnskap om utdanning

    Ferdigheter:

    • kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene
    • kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
    • kan skape motiverende og inkluderende læringsmiljø og læringsfellesskap i fag og yrke.
    • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning i lys av relevant forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og gjennomføre faglig og pedagogisk utviklingsarbeid
    • kan utforme, legge til rette for og lede undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser, og tilpasse opplæring i forhold til elevenes behov
    • kan bruke varierte og relevante arbeidsmetoder i fag og yrker og bruke tilpassede digitale verktøy
    • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling
    • kan etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
    • kan vurdere skolens samfunnsmessige rolle og bidra til denne gjennom egen undervisning og kollegasamarbeid

    Generell kompetanse:

    • kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til lærerprofesjonens utøvelse på et faglig avansert nivå
    • kan selvstendig videreutvikle egen lærerkompetanse innenfor et faglig og kollegialt praksisfellesskap
    • kan styrke elevenes faglige/yrkesfaglige identitet
    • kan kritisk reflektere over faglige/yrkesfaglige og utdanningspolitiske spørsmål, særlig knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling, samt opptre profesjonelt ved å analysere faglige, profesjonsetiske og forskningsetiske spørsmål og problemstillinger
    • kan formidle og drøfte pedagogiske og fag-/yrkesdidaktiske problemstillinger med stor grad av selvstendighet
    • kan bygge relasjoner til elever, kollegaer og foresatte, og samarbeide med relevante aktører
    • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
    • kan stimulere til yrkesstolthet, refleksjon og samarbeid om og utvikling av læring og undervisning i autentiske yrkessituasjoner
  • Muligheter for utveksling

    Deler av praksis kan gjennomføres i utlandet. Utenlandspraksisen gir studentene verdifull erfaring med å legge til rette for læring i en annen kulturell kontekst. Utenlandspraksis støtter NMBUs visjon om «Felles innsats for en bærekraftig framtid» ved å utdanne lærere som i tillegg til å være faglig dyktige, også er global orienterte og sosialt bevisste.

    På PPU får studenter tilbud om å gjennomføre deler av praksisopplæringen i TanzaniaTilbudet gis i samarbeid med samarbeid Sokoine University of Agriculture og oppholdet er på fem uker, med én uke med reise og forberedelser og fire uker praksisopplæring på en eller flere skoler i Morogoro-området.

  • Programmets oppbygning

    Profesjonsmaster med PPU i realfag og naturbruk kombinerer pedagogikk/yrkespedagogikk, fag- /yrkesdidaktikk og 60 dager praksis samt en masterspesialisering og en masteroppgave.

    I det første studieåret velgesen av to profiler:

    • Profilen realfag består av eksisterende emner i PPU-realfag ved NMBU: Fagdidaktikk i realfag (PPFD300) (30 st.p.) og Pedagogikk (PPPE300) (30 st.p.), samt Praksisopplæring (PPRA300).
    • Profilen naturbruk består av eksisterende emner i PPU-naturbruk ved NMBU: Ledelse av læringsprosesser i naturbruk (PPYD300) (30 st.p.) og Elev, skole og samfunn naturbruk (PPPE302) (30 st.p.), samt Praksisopplæring (PPRA300).

    I andre studieår består av masteremner (30 st.p) i høstsemesteret og masteroppgave (30 sp.p) i vårsemesteret innen de to profilene fagdidaktikk i realfag og yrkespedagogikk i naturbruk.

    Studiet kan tas deltid eller heltid.

    Les mer om studiets oppbygging her.

  • Om programmet
    • Samfunnsrelevans

      Profesjonsmaster med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) gir formell pedagogisk kompetanse og kvalifiserer for tilsetting som lektor i videregående skole, ungdomsskolen, mellomtrinnet i barneskolen og voksenopplæring. Samfunnet har behov for høyt kvalifiserte fagfolk i realfag og naturbruk. Behovet for kvalifiserte realfagslærere og naturbrukslærere er stort i skolen.

      Masteren gir en fag- /yrkesfaglig fordypning og studentene skriver masteroppgave i et profesjonsrelevant tema. Du lærer å planlegge, gjennomføre og reflektere kritisk over undervisning, læring og vurdering, samt å skape et godt læringsmiljø. Du får inngående kunnskap om pedagogikk, didaktikk og skolens mandat.

      Studiet gir deg kompetanse til å mestre muligheter og utfordringer i arbeidshverdagen i skolen og utvikle din kompetanse innen klasseledelse, tilpasset opplæring og utdanning for bærekraftig utvikling. Gjennom masterstudiet blir du en utforskende lærer som kan utvikle egen og andres lærings- og undervisningspraksis i skole og yrke.

      Ved NMBU har vi en visjon om å fremme utdanning for bærekraftig utvikling. Det betyr at vi utdanner lærere som kan se elever, undervisning og skole i lys av natur, miljø og samfunn. Denne visjonen er grunnlaget for undervisning i fag- og yrkesdidaktikk, pedagogikk og praksisopplæring.

    • Læringsaktiviteter

      Profesjonsmaster med PPU er praksisbasert, erfaringsbasert, deltakerbasert, samarbeidsbasert, forskningsbasert og utviklingsorientert. PPU har, på samme måte som skoler og virksomheter vi utdanner lektorer for varierte og eksemplariske arbeids- og læringsmåter. Utdanningen inneholder obligatoriske aktiviteter som utføres individuelt og i grupper i emnene praksisopplæring, didaktikk og pedagogikk. Undervisningen er i stor grad basert på aktiv studentdeltakelse.

      Masterprogrammet inneholder obligatoriske aktiviteter, som sikkerhetskurs og individuelle arbeider, samt gruppeoppgaver i de ulike emnene. Det vil gis veiledning til obligatoriske oppgaver og den avsluttende mastergradsoppgaven.

    • Vurdering

      I studiet vil studenten arbeide med forskjellige vurderingsformer, som omfatter både skriftlige og muntlige refleksjonsoppgaver, samt logg og praksisvurdering.

      Eksamen i det 1. mastergradsåret består av pedagogikk og didaktikkemner med individuelle skriftlige oppgaver og muntlig eksamen. Emnene integrerer det arbeidet studenten har gjort i praksisopplæring, selvstudiet og i obligatoriske aktiviteter. Praksisopplæringen er et eget emne som vurderes til bestått/ikke bestått. For å få bestått må studenten ha fått godkjent alle planer og rapporter og fått vurderingen i praksisopplæringen.

      I det 2. mastergradsåret inngår det selvstendige skriftlig arbeid i metode- og vitenskapsteori, og en avsluttende masteroppgave, som skal vise studentens forståelse, refleksjon og modning i profesjonsfaget som lektor i skolen og opplæringsbedrift.

      I all lærerutdanning gjøres en skikkethetsvurdering av studenten gjennom hele studiet. Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere i læreryrket. Les mer om skikkethet.

Studieveileder(e):

Gayathiri Eelavendan

Gayathiri Eelavendan

Rådgiver