NMBU bygger en grunnmur som varer

Av Silje-Marie Tunes Huse

Studenter på plenen under Fadderuka
Studenter på plenen under FadderukaFoto: Håkon Sparre

I en podcast-episode samlet en gruppe studenter seg for å prate om hvordan de opplevde fadderuka, augustblokka og generell trivsel på campus.

Universitetsturné sprer kunnskap om NMBU

Vilde Kjelsrud Pedersen studerer femårig master i biologi. Hun endte litt tilfeldig opp på NMBU, men fikk først høre om universitetet og det det byr på gjennom universitetsturnéen, som reiser Norge rundt hvert år. Hun valgte studiet grunnet de valgfagene man kan ta.

̶ Men jeg hadde også en kompis som ikke kunne slutte å snakke om hvor bra NMBU var. Han ville ikke stoppe å prate om hvor fantastisk det var, og nå sitter jeg her selv og forteller om hvor bra det er.

Maja Raz Karterud studerer byggteknikk og arkitektur, en sivilingeniørlinje. Hennes første møte med NMBU var også gjennom universitetsturnéen. Der fikk hun høre om spennende studier og valgte derfor å søke på studiet. Raskt etter studiestart møtte hun kompisen til Vilde, som solgte henne inn.

̶ Han var et av de første menneskene jeg møtte her, og han sa «Maja, dette blir fett, dette blir bra.» Så, det var jo veldig gøy.

Fadderuka byr på venner og bekjentskap

Vilde mimrer tilbake til den første tiden fra fadderuka.

̶ Det jeg sitter igjen med fra fadderuka, er at alle var så sykt gira på å bli kjent. Vi kommer jo med akkurat samme bakgrunn med tanke på at alle er nye på campus, og at vi må få oss venner. Da blir det slik at alle er på sett og vis der for samme grunn. Jeg fikk veldig raskt en god venninnegjeng. Det er jo helt fantastisk, egentlig.

Maja er enig. Hun sier fadderuka tross alt er to uker hvor man gjør mye sprell, som rebusløp. Det er en super aktivitet som gjør at man blir kjent på campus.

̶ Andedammen er jo en ting som de fleste førsteklassinger blir godt kjent med, om de vil det eller ei.

Det som står høyt på listen til Vilde fra fadderuka er tøffelkonserten.  ̶ Det var vår fadderukekonsert, og da har man allerede kommet litt inn i en gjeng, og man sto der og koste seg på konsert med den venninnegjengen man hadde fått, som var superhyggelig.

Augustblokk viser bredden av studiet

På NMBU begynner studiet med augustblokk, hvor nye studenter begynner med innføringsfaget sitt. Vilde påpeker at innføringsfaget er en god start, fordi man får en bredde i det man skal inn og studere. Man skal innom de ulike temaene i tillegg til at alle de som starter på studiet skal være sammen de første tre til fire ukene, så man blir godt kjent med klassen sin.

Maja sier seg enig.

̶ Det er et fantastisk tilbud, ettersom at alle har denne augustblokka til å bli kjent med klassen sin og de man skal studere med, men også med foreleserne og faget. For oss så har sivilingeniørene et samlet, stort fag, hvor vi starter med stor ståhei i Aud Max.

Erik Mathias, lektorstudent med fordypning i matematikk og kjemi, utdyper at i augustblokka og innføringsfaget bygger en grunnmur som varer lenge.

̶ Du blir kjent med klassen din, og selv om det kanskje er folk som slutter på studiet, så er det fortsatt en kjerne igjen, som du tar med deg hele veien. Den gruppa jeg ble kjent med i mitt innføringsfag er fortsatt på lektorstudiet, og vi henger mye sammen.

Norges flotteste campus samler studenter på tvers av studier

Maja forklarer at det er flott man kan være samlet på én campus.

̶ Det er kort avstand mellom byggene, også er det utrolig stort fokus på naturen rundt campus. Vi har en veldig tradisjonsrik studieretning i landskapsarkitektur, og de, sammen med parkvesenet, har utarbeidet den utrolig flotte parken vi har. Vi kan ha piknik i parken, eller bare sette seg på en av benkene og ta seg en pause.

Maja fortsetter:

̶ Tverrfaglighet står veldig sterkt på NMBU. Mange av mine fag er med studenter som studerer noe helt annet enn det jeg gjør. Det er lagt opp til at man kan ta fag på tvers av fakulteter og studieretninger og i bygninger man kanskje ikke vanligvis er på. Det gjør at man blir kjent med andre mennesker, men man ser også sammenhenger og forhold man kan ta med seg videre i arbeidslivet.

Erik Mathias er enig. Han forklarer at man kan designe sin egen utdanning. På NMBU er det lagt opp til at man kan forme studiet sitt litt etter som man selv vil.

̶ Du kan ta emnet ditt hvor du vil, og du kan tilpasse den utdanningen du starter på til å bli akkurat den du vil at den skal bli.