I sommer deltok formulalaget til NMBU, Helix, i Formula Student UK. Det er en internasjonal ingeniørkonkurranse hvor målet er å designe, samt bygge sin egen formula bil.
Prototypen ligner en sammensveising av en gokart og en Formel-1 bil. Vi møtte Kornelia Rapp (Project Manager) og Eira S. Bakstad (Marketing Manager) på Helixs verksted på NMBU for å finne ut av hvordan det er å være en del av Helix, og hvordan veien videre ser ut.
Et lag på tvers av studieretninger
Helix ble startet våren 2023. Det relativt nye laget har til sammen 33 medlemmer. Før årets opptak på laget er det studenter som representerer fire forskjellige fakulteter på tvers av ti ulike studieretninger. Kornelia tenker litt på de ulike studieretningene:
̶ Det er ikke bare maskin- og bygg studenter. Det er studenter fra by- og regionplanlegging, plantevitenskap, lektor og husdyrvitenskap. Det mange ulike studenter med.
I Helix kan man også være med basert på interesser. Du må ikke ha teknisk eller faglig kompetanse for å delta. Dette er et studentlag som lager en Formel-1-lignende bil. Selv om de ønsker å delta i Formula konkurranser, er også målet å ha det gøy sammen og danne en solid grunnmur av kunnskap.
Formula Student fordelt på seks kontinenter
Formula Student er en ingeniørkonkurranse for studenter. Hver sommer er det 22 konkurranser fordelt på seks forskjellige kontinenter. Enkelte lag er borte i tre måneder mens de er ute og konkurrerer i verden. Noen av løpene er mer prestisjetunge enn andre. Man må gjennom forskjellige tester, med en opptaksprøve og test i reglementet. Lagene blir testet i ulike fysikk- og matematikkoppgaver. Løpet i Silverstone, England, blir regnet som det ‘letteste’. Det er på denne banen nye lag blir oppfordret til å starte.
̶ Men det er ikke bare om motorsport, sier Kornelia.
Eira sier seg enig: ̶ Alle konkurransene er delt. Man må gjennom statiske eventer og dynamiske eventer. På statisk går vi gjennom en business plan, så har vi custom manufacturing, som går ut på å kunne masseprodusere, så vi må ha full kontroll over alle delene. Så har vi design event, hvor vi forsvarer designet vårt. Deretter er det mye om prosjektstyring og organisasjonen i helhet. Det er ganske omfattende. I tillegg til dette er det scrutinering. Det er når dommeren kommer og ser bilen.
̶ Helix er kjemperelevant for alle de ulike studieretningene. Tenk handel, markedsføring, teknikk og prosjekt, sier Kornelia. Vi ønsker at alle skal kunne melde seg inn i Helix, uansett bakgrunn.
Sveiset hele rammen selv
Skisse til bil tok ikke så lang tid som man hadde trodd. Helix tok inn medlemmer høsten 2023 og begynte deretter med konseptutvikling. De brukte hele høsten på å gjøre klart til våren, men slet litt med å finne sponsorer.
̶ Det er vanskelig å ringe en bedrift og overbevise dem om at vi skal bygge en Formula-1 bil uten erfaring, ler Eira.
Men, sponsor fikk de. I januar 2024 fikk de den første sponsoren og kunne kjøpe de første stålrørene. Da begynte de på bilen med en gang. Laget jobbet iherdig for å bli klar til Formula Student konkurransen og sveiset hele rammen til bilen selv. Etter hvert som de fikk tak i flere sponsorer kunne de kjøpe materialer for videre produksjon, men mesteparten av jobben skjedde faktisk i juni 2024, én måned før konkurransen begynte i Silverstone.
De var 17 stykker som dro til England. Ingen hadde deltatt i Formula Student før, og visste lite om hva de faktisk kom frem til. Kornelia forteller at det var en veldig hyggelig erfaring.
̶ Det var først en åpningsseremoni, og mange av lagene har vært med hvert eneste år. Mange av dommerne jobber faktisk innenfor Formula-1 verdenen, så det er en morsom detalj. De var veldig imponert over at vi hadde fått til å lage en bil fra januar til juni, så de husket oss.
Selv om Helix dessverre ikke fikk start på bilen grunnet teknisk svikt, var opplevelsen på Silverstone noe de har tatt med seg på veien videre. I 2025 er planen å ha en helt ny bil. De har startet med planleggingen og skissen av bilen, og kommer til å begynne sammensettingen så snart som mulig.
Blir kjent med studenter på tvers av studier
Noe av det beste med å være med i Helix er ifølge Kornelia og Eira det å møte ulike typer mennesker. Selv om de skal bygge en bil, er medlemmene i Helix mye sammen med hverandre og jobber. Det foregår mye faglig sparring og idémyldring.
̶ Vi ler jo masse, forteller Kornelia. Vi prøver ut forskjellige ting. «Hva tenker dere om denne ideen?», eller «kanskje ikke og jo, det er skikkelig bra».
For Eira, som er markedsføringsleder, handler det om kreativiteten. ̶ Jeg har ikke noe rammeverk jeg må forholde meg til. Det er bare fantasien som setter grenser. Jeg synes det er skikkelig gøy med det sosiale. Det er liksom litt essensen med Ås. Det finnes alt mulig her, og det synes jeg er ordentlig gøy.
Videreføre Helix til neste kull
Både Kornelia og Eira ønsker at Helix skal leve videre, at organisasjonen ikke skal dø ut etter deres Helix-generasjon. De vil legge et grunnlag for neste styre. Derfor er organisasjonsledelse, struktur og organisasjon viktig.
̶ Det er en morsom utfordring, sier Eira. Aksel, som nå blir mekanikk- og produksjonsleder kunne heller ingenting i fjor, men han lagde pedalboksen vår. Det er veldig flinke folk her. Det er morsom læring.
̶ Det er mange fag på campus som er relevant for Helix, forklarer Kornelia. Han som var prosjektleder i fjor skrev masteroppgave på hjulopphenget for bilen. Så har vi en som går femteklasse nå, som ønsker å skrive master «på gulvet» her på Helix.
Eira er enig. ̶ Vi bruker det vi lærer, og kommer til å lære på skolen i dette prosjektet. Det gjelder ikke bare bilen, men også innenfor økonomi og markedsføring. Vi viderefører litt det vi lærer både på skolen og i Helix. Det er det som er fint med Ås.
Om du vil lese mer om Helix, eller lurer på å verve deg neste år, kan du besøke nettsiden deres her: https://www.helixnmbu.no/kopi-av-the-team