Retningslinjer for bruk av kunstig intelligens (KI) ved NMBU
Kapittel 1. Bruk av KI-baserte programmer ved NMBU
- Ved NMBU tillates bruk av KI-baserte programmer i samsvar med denne retningslinjen.
- Det kan i den nettbaserte emnebeskrivelse til det enkelte emne angis at KI-baserte programmer ikke tillates brukt ved eksamen eller i andre arbeider som innleveres til vurdering i emnet.
- Begrepsforklaring:
- a) Kunstig intelligens (KI) forstås som teknologier som etterligner menneskelig intelligens for å utføre oppgaver og kan forbedre seg basert på data.
- b) KI-baserte programmer forstås som programmer eller plattformer som bruker KI for å generere tekst, analysere data eller utføre andre oppgaver.
- c) Generativ KI forstås som KI-baserte programmer som kan generere nytt innhold som tekst, bilder eller lyd basert på treningsdata.
- a) Kunstig intelligens (KI) forstås som teknologier som etterligner menneskelig intelligens for å utføre oppgaver og kan forbedre seg basert på data.
Kapittel 2. Kvalitetssikring av KI-generert informasjon
- Studenten er selv ansvarlige for å kvalitetssikre at informasjon generert ved bruk av KI-baserte programmer er pålitelig.
- Studenten skal følge akademiske normer for redelighet, etterrettelighet og åpenhet, og tydelig angi hvordan og hvor KI-baserte programmer er brukt.
- KI-genererte tekster skal ikke være eneste kilde for faktaopplysninger. Studenten må kritisk vurdere de KI-genererte resultatene og sikre at de er basert på forskning eller annen relevant litteratur, representert ved konkrete kilder i tekst og litteraturliste.
Kapittel 3. Redegjørelse for KI-bruk i innleveringsoppgaver og andre arbeider
- Hvis studenten benytter KI-baserte programmer i en innleveringsoppgave eller i annet arbeid som skal leveres inn for vurdering eller som en obligatorisk aktivitet i et emne, må studenten redegjøre for bruken f. eks. i oppgavens metodekapittel. Hvordan bruken skal beskrives avhenger av om KI er benyttet som skrivestøtte eller forskningsmetode.
- Språkvask faller under skrivestøtte og skal beskrives med en kort forklaring av hvilke program (eks. Chatbot eller andre KI-baserte programmer) studenten har benyttet og hvordan programmet er brukt i teksten. Studenten er selv ansvarlig for det endelige innholdet i teksten etter fullført språkvask.
- Stavekontroll i Word og grammatikkprogrammer som Grammarly faller ikke under KI-bruk og må vanligvis ikke redegjøres for. Hvis Grammarly GO og alle andre KI-baserte programmer er benyttet for å generere (eller om-generere) større mengder tekst, skal bruken redegjøres for.
- I emner der språkferdigheter er en del av vurderingsgrunnlaget, kan det settes begrensninger for bruk av KI-baserte programmer til språkvask. Studenten er selv ansvarlige for å sette seg inn i emnets spesifikke bestemmelser for bruk av KI (hvis dette er beskrevet), bestemmelsene skal fremgå av emnebeskrivelsen.
- Hvis KI er benyttet for å behandle data/kilder i relasjon til hverandre, utforme analytiske rammeverk, eller utvikle prosedyrer for et eksperiment/prosjekt – faller dette innunder forskningsmetode. Det skal redegjøres for formålet med bruk av KI-baserte programmer samt hvilke og hvordan KI-baserte programmer er anvendt. Det kan i emnebeskrivelsen spesifiseres nærmere hvordan forskningsmetoden skal redegjøres for.
- I emner der koding/programmering er en del av emnet, må emneansvarlig selv avgjøre hvilke KI-baserte programmer som er tillatt med utgangspunkt i læringsutbyttene. Dette skal være spesifisert i emnebeskrivelsen.
Kapittel 4. Redegjørelse for KI-bruk ved skriftlig eksamen
- Ved skriftlig eksamen på campus vil bruk av KI-baserte programmer normalt ikke være tillatt.
- Ved hjemmeeksamen, av kortere eller lengre varighet, må studenten forholde seg til spesifiseringer om bruk av KI gitt i den enkelte eksamensoppgaven og i emnebeskrivelsen.
- Der det tillates bruk av KI til besvarelse av eksamensoppgaven, skal studenten opplyse om hvilke KI-baserte programmer som er benyttet og på hvilken måte de er benyttet; tilsvarende bestemmelsene om språkvask og forskningsmetode i kapittel 3 om Redegjørelse for KI-bruk i innleveringsoppgaver og andre arbeider.
Kapittel 5. Kilder og referanser ved KI-baserte litteratursøk
- KI-baserte programmer kan oppgi fiktive kilder, og/eller henvise til u-akademiske kilder. Dette gjelder både konvensjonelle chatboter (ChatGPT o.l.) og plattformer for litteratursøk basert på generativ KI (Keenious o.l). KI-baserte programmer for litteratursøk har ikke tilgang på all relevant og tidsaktuell faglitteratur. Det anbefales å benytte kilder fra anerkjente vitenskapelige tidsskrifter og databaser (eksempelvis Web of Science, Scopus og Econlit).
- KI-baserte programmer for litteratursøk kan benyttes der ikke annet er spesifisert i emnebeskrivelsen og i eksamensoppgaven. Slikt litteratursøk kan, der tillatt, kun benyttes i tillegg til konvensjonelle former for litteratursøk (databasesøk ved Universitetsbiblioteket o.l.).
- Studenten er selv ansvarlig for å kvalitetssikre litteratur foreslått eller generert av KI-baserte programmer.
Kapittel 6. NMBUs regelverk ved mistanke om fusk og plagiering
- Studenten plikter å sette seg inn i NMBUs regelverk omhandlende fusk og plagiering.
- Det er i NMBUs regelverk presisert at eksamensbesvarelser og andre arbeider skal være studentens eget selvstendige arbeid.
- All bruk av KI til å generere tekst eller faglig innhold skal oppgis. Unnlatelse av dette kan anses som fusk, og kan medføre annullering av eksamen og/eller utestengning fra universitetet.
- Retningslinjer - behandling av mistanke om fusk eller annen uredelig opptreden ved NMBU gjelder også for bruk av KI, særskilt bestemmelsene i kapittel 3 punkt 3.1 og 3.2 (1) og (7).