Tverrfaglig masterprosjekt

Tverrfaglig masterprosjekt er et av satsingsområdene til SITRAP, Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging. Tverrfaglig masterprosjekt (TfMP) er et tilbud til studenter som ønsker å gjennomføre sin avsluttende masteroppgave (vårsemesteret) i et læringsfellesskap med studenter og veiledere fra ulike studieprogram og utforske et felles aktuelt tema eller case knyttet til bærekraftig utvikling. Hver enkelt jobber med sin oppgave, men innenfor den samme tematikken som andre studenter. Masteroppgavene meldes opp og registreres som normalt på eget fakultet og studieprogram.  

Bli med i et tverrfaglig og sosialt fellesskap i skriveperioden.

«Jeg anbefaler alle å skrive masteroppgaven gjennom tverrfaglig masterprosjekt. Jeg ser i ettertid at jeg har fått stor nytte av dette både i arbeidet med masteroppgaven, og jeg har tatt med meg erfaringene inn i arbeidslivet. Oslofjorden er en stor del av min arbeidshverdag nå også!»

Charlotte Marie Trovaag
Rådgiver Rambøll
Tidligere student i TfMP – Oslofjorden

SITRAP ønsker å finne ut hvordan dette fellesskapet påvirker studentens aktive læring og veilederens engasjement, og hvordan studentene presterer resultater gjennom grupper. Deltakelse i Tverrfaglig masterprosjekt er et tilbud som alle studentene på NMBU kan søke seg inn på når de skal jobbe med sin avsluttende masteroppgave.  

Dette inngår i Tverrfaglig masterprosjekt: 

  • Oppstarts- og midtveisseminarer: Her presenterer og diskuterer dere hverandres arbeid. Å øve på å formidle oppgaven din til andre utenfor ditt studieprogram er svært god læring! 
  • Felles utfarter og relevante faglige foredrag 
  • Månedlig faglunsj 

Tilbudet gir deg et faglig og sosialt nettverk som du vil få godt utbytte av i skriveperioden. 

Studenter i grupper rundt bord, konsentrert om en oppgave
Bli med i et faglig fellesskap i oppgaveperioden Foto: NMBU
  • Temaer våren 2026

    SITRAP koordinerer gruppene av studenter og veiledere. I tillegg til å gi et tilbud til studenter som vil noe mer, er hensikten med TfMP å teste ut læringsutbytte av å gjennomføre masteroppgaven på en annen måte. Vi tar opp mellom 10 og 15 studenter/oppgaver under hvert tema basert på studentenes motivasjon. Som avslutning lager vi en populærvitenskapelig rapport med sammendrag av masteroppgavene. Dette er temaene for 2026:

    • Hovinbyen

      Studieåret 25/26 er andre gang Hovinbyen er tema i tverrfaglig masterprosjekt. Hovinbyen i Oslo skal utvikles gjennom de neste 30 årene, og det er mange aktuelle problemområder studentene kan utforske i sine masteroppgaver under dette temaet.  

      1. Håndtere Midlertidighet (Kultur- og møteplassbehov)  

        Hovinbyen skal utvikles gjennom de neste 30 årene. Mange generasjoner barn vil ha hele sin barndom her. Hvordan gjøre midlertidigheten til gode rammebetingelser for oppvekst og trivsel? Hvem tar ansvar for det? Og hva kreves?  

        Hva er behovet for møteplasser? Hvordan finner vi det ut? Studentene kan utforske opplevelse av nærmiljøet/ nabolagsforskning - med fokus på sosiale relasjoner og nettverk eller bruken av nærmiljøet – f.eks. bruken av offentlige møteplasser eller organisasjoner. Man kan også utforske flyttemønster og flyttefrekvens objektivt via registerdata og koble til GIS, eller via selvrapportering og se på dette i sammenheng med ulike sosiale indikatorer.  
      2. Nye samhandlingsmodeller  

        Byutvikling i fortetting og transformasjon skjer i et samarbeid mellom offentlig og privat sektor. Dagens systemer for og styring av slik byutvikling er preget av manglende tillit, konflikter, dokumenter som sendes fram og tilbake og lang saksbehandlingstid. Det er pekt på et behov for å utvikle nye samhandlingsmodeller for store utviklingsprosjekter. Dette forsøkes andre steder, f.eks. på Rosenholm. Hva skal til for å lykkes med alternative samhandlingsmodeller i Hovinbyen? Man kan også jobbe med samskaping og deltagelse av ulike grupper, living lab? 
      3. Innovasjon i plan, bygg, bolig og næring (Boligtypologier, boligtakt og kjøpsmodeller)

        Er det behov for å tenke annerledes om boligmarkedet? Hvordan kan dette ev. gjøres i Hovinbyen? Transformasjon, gjenbruk og resirkulering: hvorfor skal området utvikles? Kan utforske opplevelser og holdninger til gjenbruk og resirkulering. Et viktig folkehelseaspekt vil også være den sosiale rettferdigheten i slike endringsprosesser. Hvem er involvert, hvem har mulighet til å påvirke? Er det grupper som blir spesielt sårbare gjennom slike endringsprosesser? 

      Kontakt

      Veilederteam

    • Oslofjorden 4.0 og 5.0 (25/26 og 26/27)

      Studieåret 25/26 og 26/27 blir fjerde og femte året med fokus på «Oslofjorden – død eller levende» i tverrfaglig masterprosjekt, og derfor betegnet som Oslofjorden 4.0 og 5.0. Prosjektet legger opp til at masterstudenter på tvers av NMBU sine fakulteter og studieprogram, utforsker ulike sider ved Oslofjordens utfordringer slik det bl.a. blir beskrevet i Regjeringens tiltaksplan for Oslofjorden. For å sikre tverrfaglighet ønsker vi at noen studenter fra ulike studieretninger kan arbeide med samme geografiske område. Et konkret felles case er knyttet til Oslofjordens friluftsråds (OF) prosjekt på Skogsborg og Torvøya i Asker kommune og Bergsholmen i Frogn kommune. Her har OF et pilotprosjekt i besøksforvaltning og bærekraftig friluftsliv. Aktuelle oppgaver her er kartlegging av naturverdier (bl.a. gjennom NIN), tålegrenseanalyser, naturrestaurering, behov for tilrettelegging av ferdsel, kyststi, universell utforming og legge til rette for gode opplevelser og kunnskap om Oslofjorden. Det kan også være aktuelt med andre øyer i nærheten, som f.eks. Lågøya.

      Det andre caset er nedbørsfeltet Østensjøvannet, Årungen og Bunnefjorden. Her vil også vannveiene gjennom NMBU være sentralt å se på og bl.a. vurdere mulige bekkeåpninger. Aktuelle temaer her er hvordan man kan redusere avrenning av næringsstoffer, kantvegetasjon, og fisk/fiskere. Innerst i Bunnefjorden, der Årungsvassdraget renner ut, opplever stort utbyggingspress i bl.a. verneverdige grundtvannsområder (rikt plante og dyreliv) og områder med mulighet for kystkultursenter. Her er kartlegging av natur og kulturhistoriske interesser, mulighetsstudier osv. aktuelt å jobbe med fra flere studieprogrammer. Det vil bli tilgang til båt ved behov.

      Ellers er vi også interesserte i andre temaer og områder knyttet til Oslofjorden og som kan bidra til å realisere målene i den nasjonale tiltaksplanen for Oslofjorden.

        

      Kontakt

      Veilederteam

  • Rapporter

Kontakt