Parkeringsavgift på NMBU fra sommeren 2025

Av Per Christian Langset

Veterinærbygningen og campus en tidlig i morgen i september.

NMBU innfører parkeringsavgift på campus fra sommeren 2025. Det er et ledd i NMBUs arbeid for å nå klimamålene.

Fra og med sommeren 2025 må alle som parkerer på parkeringsplassene på NMBUs campus i Ås betale en parkeringsavgift. Inntektene fra ordningen vil gå til å dekke administrasjonskostnaden knyttet til driften av parkeringsplassene, og bidra til at NMBU kan gjennomføre tiltak i universitetets mobilitetsplan og miljøhandlingsplan.


Strategien for 2023-2030 slår fast at NMBU har ambisjon om å utforme konkrete og troverdige planer for årlig reduksjon av våre direkte og indirekte klimagassutslipp. Ambisjonen følges opp gjennom NMBUs miljøhandlingsplan og en mobilitetsplan som er klar i disse dager. Innføringen av p-avgift er et moment i disse planene.
— Skal NMBU klare å redusere «fotavtrykket», og ta posisjonen som det fremste bærekraftuniversitetet i Norge, er dette et lite men viktig grep som flytter oss i riktig retning, sier rektor Siri Fjellheim.
— I antall hoder er vi med våre inntil 8-9000 mennesker på campus, på størrelse med mange norske kommuner. Det betyr at et tiltak som dette har stor betydning for miljøet lokalt.

Noen medarbeidere og studenter bor slik til i forhold til campus at bil er eneste reelle transportmiddel til og fra jobb.
— Vi er klar over at ordningen blir til ulempe for noen, og vil ta hensyn til dette både gjennom å innføre en lav avgiftssats, og gjennom å jobbe med andre tiltak i mobilitetsplanen, forteller Siri Fjellheim.
NMBU har i flere år samarbeidet med Ås kommune og Ruter om å bedre kollektivtilbudet. NMBU har tidligere gitt innspill til Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus. I løpet av høsten 2024 og våren 2025 vil universitetet samarbeid med Ås om nye innspill i fylkenes arbeid med planprogrammet.
NMBUs nye mobiltetsplan legges fram i høst og har blant annet som målsetting å redusere CO2-utslipp fra transport tilknyttet NMBU, redusere andelen av ansatte og studenter som kjører bil, og redusere reisetiden for ansatte og studenter gjennom forbedret offentlig transport og sykkelinfrastruktur innen 2030.

Publisert - Oppdatert

Del på