Nye æresdoktorer i 2024

Av Eivind Norum

Morgan Carrington "Cary" Fowler Jr
Æresdoktor Morgan Carrington "Cary" Fowler Jr på et tidligere besøk ved NMBU. Fowler er mest kjent som Svalbard Globale Frøhvelvs “far”. Foto: Eivind Norum

NMBU får seks nye æresdoktorer i 2024. Utnevnelsene finner sted i forbindelse med tiårs jubileumsmarkeringen for NMBU den 5. september.

Professor emeritus Morgan Carrington "Cary" Fowler Jr.

Professor emeritus Morgan Carrington "Cary" Fowler Jr. er en amerikansk sosiolog og landbruksforsker, kanskje mest kjent som Svalbard Globale Frøhvelvs “far”. Cary Fowler var i perioden 2005-2012 direktør i den internasjonale organisasjonen Crop Trust og er i dag spesialutsending for global matsikkerhet for det amerikanske utenriksdepartementet.

Fowler har en ph.d. i sosiologi fra Uppsala Universitet og var i flere perioder fra 1990 til 2005 førsteamanuensis og senere professor og forskningsleder ved Noragric, NMBU. Han har vært gjesteforsker ved University of California Davis og Stanford universitet. Fowler er i dag Chair of the Board of Trustees for Rhodes College og styremedlem i New York Botanical Garden. Professor emeritus Fowler har skrevet et stort antall vitenskapelige bidrag samt forfattet populærvitenskapelige bøker som «Shattering: Food, Politics and the Loss of Genetic Diversity» og «Seeds on Ice: Svalbard and the Global Seed Vault».

Landskapsarkitekt Kotchakorn Voraakhom

Kotchakorn Voraakhom er en thailandsk landskapsarkitekt som arbeider med grønne offentlige rom i møtet med klimaendringer i urbane tette områder og sårbare samfunn. Voraakhom har mastergrad i landskapsarkitektur fra Harvard University Graduate School of Design. Voraakhom er administrerende direktør av Landprocess and Porous City Network og underviser ved Chulalongkort University Bangkok og Harvard University USA. Voraakhom startet med å utvikle klimabestandige grøntområder i Thailand som buffere mot økende stormer. Prosjekter omfatter for eksempel Bangkoks første grønne infrastruktur, Chulalongkorn Centenary Park. Hun står også bak Thammasat Urban Farm Rooftop, et 36 mål stort grønt taket for urbant jordbruk i Asia, samt Chao Phraya Sky Park, den første broparken i en hovedstad. Voraakhoms stiller seg bak innfallsvinkler og løsninger for en mer bærekraftig utvikling, bedre trivsel og bedre kommunikasjon og forståelse mellom mennesker og natur for å takle klimaendringene.

Professor Valery Alexandrovich Kashparo

Professor Valery Alexandrovich Kashparov er med sine 42 års erfaring i eksperimentell kjernefysikk og i undersøkelser av nedfallet og konsekvensene av Tsjernobylulykken en av verdens fremste eksperter på Tsjernobylulykken spesielt, og strålevern, dekontaminering og risikovurderinger knyttet til spredning og nedfall av atomavfall generelt. Han har over 400 vitenskapelige publikasjoner og har deltatt i en lang rekke nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter (IAEACRP, EU-prosjekter) og komiteer innen strålevern og risiko- og konsekvensvurderinger forbundet med store atomulykker.

Samarbeidet med professor Kashparov og hans forskningsgruppe har bidratt til en styrket atomberedskap og bedret samfunnssikkerhet i mange land. Professor Kashparovs har vært et viktig og toneangivende medlem av CERAD SFFs Scientific Advisory Committee (SAC) i perioden 2013-2023.

Dr. Line Vold

Dr. Line Vold er utdannet veterinær fra Norges Veterinærhøgskole, og har en doktorgrad fra samme institusjon. Vold har i tillegg utdannelse fra The European Centre for Disease Control (ECDC) gjennom deres EPIET-program (Fellowship programme: EPIET/EUPHEM (europa.eu)). Siden 2021 har Line Vold vært ekspedisjonssjef i Helse- og omsorgsdepartementet, etter å ha vært ansatt ved Statens Folkehelseinstitutt (FHI) gjennom mesteparten av sin yrkeskarriere.

Vold er kjent som en dyktig faglig formidler, med lang og bred erfaring både fra praktisk overvåkingsarbeid og vitenskapelige arbeider. Et søk i PubMed viser at hun er medforfatter på 33 vitenskapelige artikler i perioden 2008 til 2022.

Professor Morten Meldal

Professor Morten Meldal er dansk, og professor i kjemi ved København universitet. Meldal vant nobelprisen i kjemi i 2022 sammen med Carolyn R. Bertozzi og Barry Sharpless for å ha utviklet såkalt klikk-kjemi og bioortogonal kjemi. Dette er metoder som gjør det mulig å bygge komplekse kjemiske strukturer på en mye enklere måte. Organisk syntese av molekyler er normalt kompliserte prosesser med mange trinn og de nye metodene gjør det mye enklere. Metodene vil få stor betydning i f.eks. produksjon av medisiner og jordbrukskjemikalier. De nye teknikkene gjør også at man kan produsere molekyler med mindre bruk av kjemikalier i prosessen, noe som er viktig for å få en mer bærekraftig kjemisk og farmasøytisk industri.

Professor Jeffrey Gordon

Professor Jeffrey Gordon er en amerikansk mikrobiolog som regnes som grunnleggeren av feltet (human) mikrobiomforskning. Han har publisert en stor mengde studier med banebrytende forskning som kobler tarmmikrobiomet til helseproblemstillinger. Forskningen hans la grunnlaget for et fundamentalt skifte i hvordan man forstår sammenhengen mellom mikrober, helse og sykdom.