Programplan for bachelorprogrammet i samfunnskonomi - oppstart hsten 2011

Det 3-årige studiet i samfunnsøkonomi omfatter til sammen 180 studiepoeng, hvorav 85 obligatoriske studiepoeng som alle må ta.  Det kreves også en påbygning på 20 studiepoeng valgfrie emner innen samfunnsøkonomi (ECN) på 200-nivå. De resterende emnene er valgfrie.

Programplaner med skisser for oppbygging og gjennomføring
Studieprogrammet består av obligatoriske og valgfrie emner. Under finner du eksempler på planer på hvordan de obligatoriske emnene kan kombineres med bedriftsøkonomi og miljø og utvikling. I tillegg finner du en oversikt over kombinasjonsmuligheter med naturvitenskapelige og teknologiske emner.  Som valgfrie emner kan også du velge mellom mange emner ved UMB, f.eks. emner i jus eller flere emner ved Handelshøgskolen.

Planene overfor gjelder for studenter med oppstart høsten 2011. Programplaner for tidligere år finner du i tidligere utgaver av studiehåndboken.

Godkjenning av ekstern utdanning
Dersom du allerede har utdanning fra andre læresteder, kan du søke om å få dette godkjent som en del av studiet ditt. Du kan få godkjent både norsk og utenlandsk utdanning dersom utdanningen kan inngå som del av studiet, enten som obligatoriske emner eller valgfrie emner. Søknad om godkjenning av tidligere utdanning foretas etter at du har fått opptak på studiet. Søknadsskjema om godkjenning utdanning finner du på nettsidene til Studentens informasjonstorg.

Delstudium i utlandet

Dra til utlandet for  studere!

Dra til utlandet for studere! Photo: Stock Exchange

Det legges opp til at du kan ta delstudier i utlandet i løpet av studiet. På bachelorprogrammet anbefales det å  reise ut det tredje året. Det anbefales å ta de valgfrie emnene i utlandet. Dersom du har obligatoriske emner i et semester du planlegger å reise ut, bør du se om disse kan emnene kan tas et annet semester i studiet. Det er også mulig å ta emner i utlandet som kan godkjennes som de obligatoriske emnene, men det krever at studiestedet tilbyr det tilsvarende emnet som du skal ta her.

- Les mer om delstudium i utlandet.