Delstudium i utlandet

Mange økonomistudenter benytter anledningen til å ta et studieopphold i utlandet fra ett til to semestre.  De mest populære studiestedene er i Europa, USA, Canada, New Zealand, Australia eller Sør-Afrika, og naturligvis i Norden. Ca. 25% av -økonomistudentene benytter denne muligheten. Et delstudie i utlandet kan gjennomføres både i bachelor- og masterstudiet.

La deg inspirere til  ta et studieopphold i utlandet!

La deg inspirere til ta et studieopphold i utlandet! Photo: http://www.sxc.hu/

Studentenes informasjonsTorg (SiT) har egne studentveiledere som er behjelpelig med det praktiske i forbindelse med studieopphold i utlandet. Mange av våre lærere og forskere har oppholdt seg ved læresteder i utlandet og kan gi anbefalinger om passende steder. Studentene kan få innpasset emner tatt ved disse lærestedene i sitt ordinære studium.

Dersom du planlegger i god tid, er det enkelt å tilpasse et utenlandsopphold til utdanningsplanen din. Dette kan bety at du må flytte på enkelte emner i forhold til den opprinnelige utdanningsplanen, og ta noen obligatoriske emner tidligere enn oppsatt i planen. Det er en fordel å ha tatt de fleste grunnleggende fag før du reiser ut.  Noen obligatoriske emner er lettere å få erstattet med tilsvarende emner i utlandet. Ta kontakt med studieveileder for å få lagt opp en plan som gjør at du kan reise ut. Dersom du begynner planleggingen i god tid, vil alle ha muligheten til å reise ut i løpet av studietiden.

For bachelorstudentene vil det være mest hensiktsmessig å  reise ut det tredje året. De obligatoriske fagene kan flyttes til 2. studieår.

For masterstudentene ligger det best til rette for utreise høsten  andre året for de som  tas opp med start om høsten. En utreise for de som tas opp om våren, må tilpasses valg av profilene (men mest sannsynlig våren 2. år). Godkjenning av emner fra utenlandske læresteder skal normalt være masteremner ved dette lærestedet. Mastergradsoppgaven må skrives ved NMBU.

Du finner detaljer om avtaler, prosedyrer og krav under sine SiT sine sider om delstudier i utlandet.

Photo:

"Friheten i studiet ga meg mulighet til å reise på utveksling til USA."
Erlend Dancke Sandorf

Delstudier i utlandet

Søknadsskjemaer
- Søknad om utveksling og stipend