Rektorat Vincent

Team Vincent
Vincent Eijsink, Ingunn Burud og Thea Blystad Klem. Foto: Tommy Normann

Bli kjent med Rektorat Vincent

  • Rektorkandidat Vincent Eijsink
    Rektorkandidat Vincent Eijsink
    Rektorkandidat Vincent Eijsink. Foto: Tommy Normann

    Msc fra Wageningen, Nederland, 1986; ph.d fra Groningen, Nederland, 1991; kom til NMBU i starten av 1993; professor i biokjemi ved NMBU siden 1997. Har hatt mange styreverv og vært instituttleder i et år: medlem av DNVA og sitter i dag i US. Leder en forskningsgruppe på rundt 35 personer, med alt fra masterstudenter til andre professorer. Har vært aktiv som komite medlem og komiteleder i Novo Nordisk Foundation i ti år og har hatt flere prosjekter, deriblant fra ERC.

    Jeg ønsker å være en sterk og handlekraftig, men også lyttende, uformell og grei rektor, som får fram det beste ved NMBU og som får NMBU’s befolkning til å føle seg vel. Jeg vil lede på basis av en kombinasjon av økonomikontroll, tillit og klare forventninger.

    Vi skal fokusere på det som er viktig og vi skal bli Norges beste universitet.

  • Prorektorkandidat for forskning Thea Blystad Klem

    Utdannet veterinær ved Norges Veterinærhøgskole i 2005. Startet karrieren i klinisk praksis før stilling som klinikkveterinær ved Norges Veterinærhøgskole i 2007. Ph.d fra NMBU Veterinærhøgskolen 2014. Jobbet ved Veterinærinstituttet 2018 – 2022 og har siden 2022 vært leder for Institutt for parakliniske fag ved NMBU Veterinærhøgskolen. Har undervist veterinærstudenter klinisk og teoretisk i perioden fra 2007 til 2018, og har veiledet stipendiater, forskerlinjestudenter og fordypningsstudenter. Har solid erfaring som prosjektleder, innen veterinær beredskap og forvaltningsarbeid. Leder av Ph.d.-programrådet og Smittevernutvalget ved Veterinærhøgskolen og Samarbeidsutvalget mellom Veterinærinstituttet og NMBU. Har hatt flere styreverv, blant annet som representant for midlertidig ansatte i styret ved NMBU (2016–2018) og ved Institutt for produksjonsdyr ved Veterinærhøgskolen (2014–2016). Har erfaring med omstillingsprosesser og mener at medvirkning, god dialog, kommunikasjon og tett samarbeid med ansatte og tillitsvalgte er avgjørende for gode resultater.

    Jeg er opptatt av mennesker og stolt av å jobbe ved NMBU.

    Jeg ønsker at forskningen ved NMBU skal væreledende inne vårt fagfelt og ha stor nytteverdi for både samfunn og næringsliv. Derfor vil jeg jobbe for gode rammebetingelser, stabil finansiering og tilgang til nødvendig infrastruktur som fremmer innovativ forskning.

  • Prorektorkandidat for utdanning Ingunn Burud

    Msc i astrofysikk fra UiO, 1997; ph.d fra Universitetet i Liège, Belgia, 2001; postdoktor ved Space Telescope Science Institute, USA, forsker ved Meteorologisk institutt, Oslo; kom til NMBU i 2010. Undervisningsleder ved Realtek 2014-2016. Professor i fysikk fra 2018 ved Realtek. Leder av institutt for fysikk på Realtek fra 2024. Har hatt flere prosjekter og har lang erfaring med veiledning av master- og ph.d-studenter. Realtek har hatt en stor økning i antall studenter de siste årene og jeg har derfor mye kontakt med studenter og erfaring med undervisning i både store og små emner.

    Jeg er opptatt av at vi ansatte skal ha nær kontakt med studentene og gi forskningsbasert undervisning av høy kvalitet.

    Jeg brenner for at NMBU skal bli det mest attraktive studiestedet i Norge for studenter som ønsker en grønn og samfunnsnyttig profil.

Spørsmål og svar

  • 1. Hvorfor ønsker du å bli rektor ved NMBU? Hva brenner du for?

    Jeg stiller fordi jeg har stor begeistring for NMBU, men også, dessverre, betydelige bekymringer for vårt universitet (og Forskning & Utdanning generelt). De siste årene har vi ikke hatt økonomikontroll, vi har en svak rekrutteringspolitikk som medfører store risiko for organisasjonen, og vi har mye å gå på når det gjelder kultur og samarbeid. Vi er ikke helt ett NMBU. Jeg vil få økonomien under kontroll, og bli landets beste sted for utdanning, forskning og innovasjon på områder som er av avgjørende betydning for klodens framtid. Jeg vil skape gode arbeidsplasser for alle som jobber ved NMBU og fortsatt ha landets mest tilfredse (og best utdannede) studenter.

  • 2. Hvilke kvaliteter og styrker har dere som team?

    Laget stiller fordi NMBU trenger en ledelse med relevant erfaring, solid kompetanse og verdier som fremmer universitetets utvikling. Vår erfaring dekker alle områder som er viktige for NMBU. Vi er skarpe, analytiske, og målrettet, samtidig som vi er opptatt av arbeidsmiljø og menneskene bak alt det som skjer. Vi er trygge på oss selv, robuste og omgjengelige. Vi har bakgrunn fra suksessrike fakulteter som har vært gjennom store omstillinger og som har lyktes svært godt med mye. Vi vet hvordan godt samarbeid og samhandling blir til og forstår at nøkkelen til gode prosesser er å ha bred medvirkning og godt samarbeid med tillitsvalgte. Alt dette er nødvendig for å møte NMBUs store utfordringer, som økonomi, en aldrende bygningsmasse, forskningsfinansiering og bevaring av kvaliteten på studiene.

    Vi stiller fordi vi vil jobbe for NMBU, ikke fordi vi ønsker å være ledere.

  • 3. Hvordan vil ansatte og studenter merke at vi har fått dere som rektorteam?

    Studenter og ansatte bør stemme på oss, fordi vi er i stand til å både være lydhøre og beslutningsdyktige. Vi er opptatt av å skape gode arbeidsplasser for alle som jobber ved NMBU og vi vil ha landets mest tilfredse og best utdannede studenter. Det skal ligge prestisje i å være ansatt eller student ved NMBU. Vi vil gjøre de grep som må til for å videreutvikle NMBU i en vanskelig tid. En viktig endring vil være økt grad av inkludering av de faglige ansattes og studentenes kompetanse og engasjement i det som NMBU foretar seg. Vi vil snakke med folk og vi skal lytte for å ta gode beslutninger. Vi vil bryte ned barrierer mellom fakulteter og avdelinger. Leiestedsmodellen skal utvikles til å bli det nyttige verktøyet det kan være, heller enn en brems som hemmer forskning og samarbeid. Administrative prosesser skal forenkles der det er mulig og NMBU skal ha en forutsigbar og rettferdig rekrutteringspolitikk. Studentene vil oppleve en ambisiøs og kvalitetsorientert utdanningspolitikk samtidig som det tas hensyn til de utfordringene dagens studenter har (f eks økonomi, behov for fleksibilitet). Undervisningen skal gi kompetanse som er viktig for å løse samfunnets behov, nå og i fremtiden, og skal tilpasses de mulighetene og utfordringene som kommer med KI revolusjonen og andre teknologiske utviklinger. Vi skal utdanne studenter som er i stand til å skape bærekraftige løsninger og innovasjon. Vi vil jobbe for en levende campus.

    Det må legges til at alle vil merke at NMBU har mindre penger. For de fleste av oss er dette første gang i livet at velstanden og tilbudene må noe ned, heller enn at de stadig øker. Vi vil gjøre alt vi kan for NMBUs befolkning, men samtidig forvente at alle bidrar til å tilpasse oss andre tider, f eks ved å akseptere at ikke alt kan være som før og at det finnes økonomiske begrensinger. En nøkkel til en suksessrik framtidens NMBU mener vi er god psykiske helse i organisasjonen, kjennetegnet ved høy motivasjon, arbeidsglede og gode framtidsperspektiver for både studenter og ansatte.

  • 4. Hva ser dere som de største utfordringene for NMBU i tiden fremover? Og hvordan vil dere jobbe med dem?

    Vi seer fire hovedutfordringer: (1) Økonomien generelt; (2) Forskningsfinansiering; (3) Bygningsmassen; (4) Motivasjon & psykisk helse.

    (1) Økonomi og den helt nye situasjonen som både studenter og ansatte er i. De fleste av oss har aldri opplevd vesentlige budsjettkutt, de fleste av oss har aldri opplevde å måtte senke forventningene. Her må vi ha to tanker i hodet samtidig: kortsiktige akutt-tiltak & en langsiktig visjon. Vi tenker oss en kombinasjon av følgende tiltak: 

    • Noe mer overføring av forskningsmidler fra prosjekter til «NMBU» gjennom leiestedsmodellen.
    • Optimalisert energiinnkjøp i den grad det ikke allerede er tilfelle.
    • Bruke satsingsmidler for 2025 & 2026 for å fasilitere omstillingsprosesser.
    • Bedre, men ikke nødvendigvis flere prosjektsøknader; en bevist, helhetlig strategi rundt forskningsfinansiering.
    • Noe høyere undervisningsbelastning for 1. amanuensiser & professorer, der det er mulig.
    • Midlertidig reduksjon av antallet «KD stipendiater» (maks 2 år).
    • Noe mer overføring av forskningsmidler fra prosjekter til «NMBU» gjennom økt innhenting av budsjett 1 lønn.
    • Fundraising, på riktig måte; med god bruk av NMBUs faglige motorer som har nettverk.
    • Gå gjennom de administrative rutiner, lokalt og sentralt; se på behov og arbeidsflyt. Fjerne unødvendig tunge administrative rutiner (f.eks. skjemaveldet rundt ph.d-utdanningen).
    • Vurdere verdien av aktiviteter som ikke er essensielle og som vi (midlertidig) kanskje ikke har råd til.
    • Effektivisering i undervisningen uten at det går på bekostning av kvalitet. Mer samarbeid mellom fakulteter; færre og litt større kurs; generell bevisstgjøring rund kostnader hos undervisere, gjensidig forventningsavklaring og justeringer av denne; kulturendring rundt hvem som kan undervise hvilke fag.
    • Bærekraftig drift av SHF og SKP – politisk arbeid – vi trenger støtte.

    Vi er opptatt av å ha reelle diskusjoner om økonomi og ikke gå rundt grøten. Forskjellige tiltak må veies opp mot hverandre i en involverende prosess. Vi må se de store sammenhengene, respektere fagenes egenart (og kostnadsprofil), og være klar over at de optimale løsningene kan variere mellom fagområder. Bare noen spørsmål til ettertanke: Skal vi kutte antallet stipendiater eller skal vi ha færre 1. amanuensis og professor? Skal vi øke inntjening av budsjett 1 lønn eller skal vi redusere pengebruken på forskningsinfrastruktur? Skal vi si opp medarbeidere eller skal vi heller gjøre andre upopulære grep (eks leiested, inntjening) som kan styrke NMBU’s økonomi? Osv.. 

    (2) Økonomi-II Å opprettholde (eller helst øke) forskningsbevilgningene:

    • Fokus på kvalitet og relevans.
    • Fokus på infrastruktur og kostnadene forbundet med dette.
    • Sørge for at ansatte har tid til å søke og at vi har en fornuftig strategi rundt dette.
    • Robuste forskergrupper som ledes av våre beste forskere.

    (3) Bygningsmassen:

    • Økonomikontroll, slik at vi har penger til vedlikehold.
    • Bruke mindre plass, færre bygg.
    • Politisk arbeid – vi trenger støtte utenifra.

    (4) Motivasjon & psykisk helse:

    • Skape optimisme i tøffe tider.
    • Sørge for at folk føler at vi gjør det vi kan for å støtte dem.
    • Skape entusiasme rundt NMBUs faglige profil og prestasjoner.
    • Sikre studentaktiviteter.
    • En levende campus
    • Gode undervisere og undervisningsformer.

    Ved å gjennomføre dette, kan vi sikre NMBUs økonomiske bærekraft og styrke vår posisjon. Ved å samarbeide og prioritere kvalitet i forskning og undervisning, kan vi skape en mer robust, innovativ og fremtidsrettet institusjon. Dette er en mulighet til å forme et universitet som tiltrekker seg dyktige studenter og forskere, som leverer kunnskap av høy relevans, og som står sterkt i møte med endringer. Med engasjement og handlekraft kan vi håndtere disse utfordringene, slik at vi på sikt får større handlingsrom og er et mer sammensveiset NMBU.

  • 5. Hvorfor er NMBU viktig for samfunnet vårt og i global sammenheng?

    Nesten alt vi gjør adresserer menneskenes primære behov og vi er det eneste stedet i landet som har mulighet for å gjøre dette så bra som NMBU. Vi har spisskompetanse i fagene våre og vi har unike muligheter for tverrfaglige tilnærminger. Sammen med lignende institusjoner verden over er vi av avgjørende betydning for at kloden, og menneskene og dyr på kloden skal klare seg. 

    Vi har en unik kombinasjon av innovative realfagsmiljøer, ledende samfunnsfaglige miljø, vi har Norges utdanning av veterinærer og dyrepleiere. NMBUs fagområder er viktige for å bygge opp sivilt beredskap, noe som blir viktig i tiden fremover sett situasjonen i verden. Bare tenk på noen av de problemstillinger vi jobber med: trygg mat, i størst mulig grad produsert i Norge; velferd og helsen hos dyr og mennesker; robotteknologi, kart, droner; vann, flom, landskap; presisjons- og urbant landbruk; sirkularitet, mindre sløsing; klimaendringenes effekter – fra planter, dyr og skog til politikk og samfunn. 

  • 6. Hvordan ser NMBU ut om 10 år?

    NMBU anerkjennes som landets beste utdannings- og forskningssted og har landets mest tilfredse og best utdannede studenter. Det ligger prestisje i å jobbe eller studere ved NMBU. Vi vil ha minst like mye forskningsfinansiering som i dag, og en oppdatert forskningsinfrastruktur. 

  • 7. Hva slags rektor vil du være?

    En rektor som snakker med folk, som bruker den enorme kompetansen og det enorme engasjementet som finnes i organisasjonen for å gjøre NMBU til et enda bedre sted, som sørger for økonomikontroll, som er uformell i stilen, men handlekraftig og uredd. Jeg ønsker å være en sterk, men også lyttende, uformell og grei rektor, som får fram det beste ved NMBU og som får NMBU’s befolkning til å føle seg vel. Jeg vil lede på basis av en kombinasjon av økonomikontroll, tillit og klare forventninger.

  • 8. Hvorfor bør NMBUs ansatte og studenter stemme på dere som rektorat?

    Dere får en kompetent, trygg, ledelse, med bred erfaring og gode akademiske verdier. Vi vil gjøre alt for NMBU og NMBUs befolkning, mens vi holder fokus på NMBUs samfunnsoppdrag. Vi vil jobbe eksternt for å forklare og forsvare universitetenes viktige rolle i samfunnet. Se ellers vårt svar på spørsmål 3, ovenfor.

Spørsmål fra ansatte til rektoratene

  • Spørsmål om forskning

    Hvordan stiller du deg til leiestedsmodellen og at disse kostnadene må implementeres i budsjetter for forskningssøknader?

    Dette er et viktig tema. Kort: leiestedsmodellen skal bestå, men vi må gjøre det riktig. Det er dessverre, slik at en større del av våre forskningsbevilgninger må brukes til å dekke de faktiske utgiftene vi har på laboratoriene våre. Men: dette skal begrenses! Vi skal bruke (mye av) våre egne midler til å støtte ikke-kommersiell forskning; dette er vårt samfunnsoppdrag. Vi skal ha en organisering og økonomistyring som gir oss råd til å forske, med mulighet for bruk av egenandel til forskning som er i tråd med NMBU sin strategi og prioritering. Hvis vi blir valgt skal vi sette i gang en prosess for å rydde opp i dette. Forskjeller mellom fakulteter skal ryddes bort og ting skal innrettes slik at forskningskostnadene ikke stiger for mye. Også skal det forenkles, kraftig, slik at antallet administrative handlinger forbundet med leiestedsmodellen går ned. Leiestedsmodellen skal ikke bremse forskning, undervisning og samarbeid ved NMBU!

  • Spørsmål om utdanning

    Hvordan vil dere organisere/styre undervisningen slik at vi når målet om innsparinger (200 mill kr)?

    Vi må skape en kultur, og kanskje tilpasse budsjettmodellen litt, slik at det blir mer attraktivt og vanlig å samarbeide om undervisning. Vi må slå sammen overlappende emner og vi må jobbe mot færre og (noe) større emner, uten å fire på kvaliteten. Det man eventuelt «taper» med å ha færre og større kurs og ha færre studieprogrammer, skal vi kompensere ved å ha landet mest inspirerende undervisere, samt utstrakt bruk av hjelpelærere som ikke bare bidrar til undervisningen, men også til styrkning av studentsamfunnet ved NMBU. Grupperinger til ulike studieprogram og egnede gruppeoppgaver tilpasset sine studier vil skape tilhørighet innenfor studieprogram selv om de følger en felles forelesning.

  • Spørsmål om drift og forvaltning

    NMBUs bygninger har store behov for oppgradering. Hvordan har du tenkt at NMBU skal finansiere dette?

    Vi skal ha ansvarlig drift av bygningsmassen. Samtidig er vi nødt til å definere behovet, og ikke gjøre det større enn det trenger å være. Vi må redusere arealbruk. Vi trenger hjelp utenifra for større tiltak. På kort sikt kan det være aktuelt å redusere pengebruk på oppgradering til et minimum (noen år); på lengere sikt skal vi tilbake til omtrent et nivå som er høyere enn vi har i dag. Dette er ikke nok til å sette alle NMBUs bygninger i topp stand.

    Fundraising kan ha betydning her.

  • Spørsmål om internasjonalisering

    Hvordan skal vi sikre at NMBU sine studenter får global kompetanse?

    Vi er del av et internasjonalt forsknings- og utdanningssystem; vår undervisning er global i natur. Utveksling i utlandet i løpet av studietiden er en positiv erfaring for studentene og bidrar til en mer tverrkulturell forståelse. Vi vil legge til rette for utveksling i studieprogrammene.

  • Spørsmål om bærekraft

    Ønsker du at NMBU fortsatt skal være "Bærekraftsuniversitetet"? Hvorfor og hvordan?

    Ja, fordi bærekraft er viktig og fordi vi er Bærekraftsuniversitetet; ingen andre i Norge er i nærheten av å ha samme profil som oss og vi har unike muligheter for tverrfaglige tilnærminger. Når dette er sagt mener vi at NMBU bør også bli kjent for å være det beste studie- og forskningsuniversitetet i Norge og ikke kun som bærekraftsuniversitet.

  • Spørsmål om ledelse

    Hva tenker dere om en sentralisering av administrative oppgaver for å effektivisere driften?

    For det første så er det langt fra sikkert at sentralisering fører til effektivisering, så her må man trå varsomt. Og så skal man veie inn den økonomiske verdien av arbeidsgleden til alle involverte. NMBU skal utnytte de fordelene det er å ikke være så veldig stor. En nær administrasjon, med ansatte som, fordi de er nære, forstår universitetets virksomhet og som kjenner de menneskene de jobber med og for, er enormt viktig.