Fra deltid til fulltid hos EY

Av Heidi Almås

Othilie - student ved Handelshøyskolen NMBU.
Othilie Henninen Larsen gjorde deltidsjobben om til full jobb - hos EY.Foto: Handelshøyskolen NMBU

Othilie startet som enkeltemnestudent ved Handelshøyskolen. Nå er masteren i økonomi og administrasjon levert og neste jobbkapittel har vært sikker lenge, stillingen går fra deltid til heltid hos Ey.

Hva gleder du deg til, i møtet med arbeidslivet?

Jeg gleder meg til å starte min fulltidskarriere hos EY i revisjon, hvor jeg har jobbet deltid under masteren. Her jobber vi mye i team både på kontor og ute hos kunde. Det er en svært spennende jobb hvor vi får innsikt i selskapers forretningsmodeller, kontrollerer all økonomisk aktivitet og sikrer kvaliteten i den finansielle rapporteringen. Vi må være oppdatert på nye standarder, samt lover og regler, noe som gjør at jeg får utviklet ferdigheter og kunnskaper underveis. Det er en jobb som innebærer mye tillit, og som er viktig mot det grønne skiftet.

Hvordan var veien fra videregående til studier, og nå kommende jobb?

Etter videregående startet jeg på OsloMet for å ta en bachelor i administrasjon og ledelse, drevet av et ønske om å forstå grunnleggende forretningsprinsipper og ledelsesteknikker. Etter dette ønsket jeg å spesialisere meg mer innen økonomi. Jeg startet derfor som enkeltemnestudent på NMBU i ett år, for å ta fag jeg manglet for å komme inn på masteren i økonomi og administrasjon.

Hvorfor valgte du master i økonomi og administrasjon på NMBU?

Jeg valgte masteren i økonomi og administrasjon på NMBU først og fremst fordi jeg hadde hørt mye positivt om universitetet og studentmiljøet i Ås. Det var også en av de få universitetene i Norge hvor det var mulig å være enkeltemnestudent. Jeg har vært svært fornøyd med kvaliteten på fagene, muligheten til å ta fag på tvers av fakulteter, og valgte derfor å fortsette på master. Dette er jeg svært glad for at jeg gjorde!

Hva er dine erfaringer med studentmiljøet på NMBU?

Studentmiljøet på NMBU er utrolig bra og det finnes mange muligheter for engasjement. Jeg ble tillitsvalgt for klassen min da jeg startet på master. Her bidro jeg med å delta på studentrådsmøter og fremmet klassens stemme. Videre har jeg engasjert meg som leder for Optimum, linjeforeningen til Handelshøyskolen. Jeg fikk være med på å styre aktiviteten i foreningen og sørge for at vi nådde målene vi satt. Dette var et utrolig lærerikt verv som har bidratt til at jeg har fått et større faglig nettverk og gode venner på tvers av kull og studieretninger.

Hvilke råd har du til kommende studenter?

Jeg anbefaler sterkt å søke seg inn på Handelshøyskolen NMBU. Studiene er fleksible og åpner opp for at du kan tilrettelegge fag etter dine interesser. Det er også veldig mange muligheter å engasjere seg sosialt i verv og ulike aktiviteter.