Videreutdanning for lærere:
Matematikk 2 for 8. - 13. trinn
Studiet retter seg mot lærere som har tatt Matematikk 1 eller tilsvarende, og som ønsker faglig fordypning og trygghet til å undervise alle matematikkemner fra 8. trinn på ungdomsskolen til R2 på videregående. Studiet dekker geometri, lineær algebra, tallteori og problemløsing, i tillegg til matematikkdidaktikk.
Studiet vil bestå av tre samlinger per semester på campus i Ås, samt nettbasert oppfølging mellom samlingene.
For informasjon om samlingsuker for våren 2025, ta kontakt.
Påmeldingsfrist
15. april for lærere som søker med finansiering fra udir. Lokalt opptak frem til studiestart.
Oppstartsdato
1. september 2025
Studiepoeng
30
To kurs à 15 poeng
Pris
Dekkes av Udir
Hvem er studiet for?
Studiet retter seg mot lærere som ønsker faglig fordypning og trygghet til å undervise alle matematikkemner fra 8. trinn på ungdomsskolen til R2 på videregående. Studiet passer for deg som har tatt noe matematikk på høyere nivå tidligere (Matematikk 1 eller tilsvarende).
Studiets innhold
Videreutdanningen i matematikk har som mål å gi lærere en solid faglig bakgrunn og trygghet i matematikk og matematikkdidaktikk. Studiet er bygd opp av matematikkemner som gir deg breddekompetanse som dekker sentrale temaer fra læreplanene, og faglig fordypning innenfor utvalgte fagområder. Studiet gir også erfaring med ulike arbeidsmåter og tilnærminger til matematikkopplæring.
Studiet er delt opp i to kurs à 15 studiepoeng:
VU-PPMD231 i høstsemesteret. Dette kurset dekker geometri og lineær algebra, i tillegg til matematikkdidaktikk.
VU-PPMD240 i vårsemesteret. Dette kurset dekker tallteori og problemløsing, i tillegg til matematikkdidaktikk.
Vi anbefaler at du tar begge kursene.
VU-PPMD231 - Innhold
Lineær algebra: Lineære likningssystemer, Gauss-eliminasjon, inverse matriser, lengde, ortogonalitet, ortogonale projeksjoner og minste kvadraters metode.
Geometri: Aksiomatisk oppbygning, nøytral geometri, Euklidsk og ikke-Euklidsk geometri. Endringer kan forekomme.
Matematikkdidaktikk: Matematikkfagets varierte tenke- og arbeidsmåter, med fokus på matematisk resonnering, problemløsing, utforsking, diskusjon, samt elevmedvirkning knyttet til undervisning. Motivasjon for matematikk. Læreplan og vurderingspraksiser i matematikk. Anvendelse av IKT for å fremme læring og vurderingspraksis i matematikk.
VU-PPMD240 - Innhold
Tallteori: Matematisk induksjon, delbarhet, primtall, Euklids algoritme, lineære diofantiske likninger, kongruensregning, løsning av lineære kongruenser, det Kinesiske restteoremet, grunnleggende gruppeteori, RSA kryptografi, programmering av utvalgte temaer i Python.
Problemløsing: Innføring i problemløsing, problemløsingstaktikker som bruk av symmetri, ekstremalprinsippet, Dirichlets skuffeprinsipp, og invarianter. Utvalgte temaer blant grafteori, komplekse tall og genererende funksjoner.
Matematikkdidaktikk: Matematikkfagets varierte tenke- og arbeidsmåter, med fokus på matematisk resonnering, problemløsing, utforsking, diskusjon, samt elevmedvirkning knyttet til undervisning. Motivasjon for matematikk. Læreplan og vurderingspraksiser i matematikk. Anvendelse av IKT for å fremme læring og vurderingspraksis i matematikk.
Organisering
Studiet er nett- og samlingsbasert. Det er 3 ukesamlinger à 5 dager per semester på campus i Ås. Mellom samlinger vil du ha tilgang til undervisningsvideoer på nett og få nettbasert individuell oppfølging. Egne veiledere med matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kompetanse vil følge deg opp og legge til rette for kontinuerlig faglige og didaktiske diskusjoner. Egenstudier kommer i tillegg.
Samlinger
For studieåret 2025/2026 vil samlingene være:
- Uke 36 (1. - 5. september)
- Uke 43 (20. - 24. oktober)
- Uke 49 (1. - 5. desember)
- Uke 4 (19. - 23. januar)
- Uke 11 (9. - 13. mars)
- Uke 23 (1. - 5. juni)
Det er krav om minimum 80 % oppmøte på samlingene til hvert kurs.
Nettøvinger mellom samlingene
Mellom samlingsukene vil det være ukentlige nettøvinger tirsdager 09:00-12:00 og torsdager 12:00-15:00 der du kan stille spørsmål til veiledere. Det er ikke krav om oppmøte på nettøvingene, men vi anbefaler at du forsøker å tilrettelegge timeplanen din slik at du har mulighet til å delta på minst en av nettøvingene.
Eksamen, vurdering og arbeidskrav
Vurderingsordninger: Skriftlige eksamener i begge kursene. Semesteroppgave i matematikkdidaktikk i vårsemesteret. Samlet vurdering av hvert kurs med bokstavkarakter A – F.
Studiet inkluderer jevnlige obligatoriske innleveringer i matematikk og matematikkdidaktikk.
Det er krav om erfaringsdeling i forbindelse med semesteroppgaven, det vil si at du må videreformidle det du har arbeidet med til kollegaer ved skolen din. Det blir lagt til rette for dette i studiet.
Slik søker du
Dette studiet er en del av Kompetanse for kvalitet (KFK) som er et videreutdanningsprogram for lærere i regi av Utdanningsdirektoratet. Du kan få støtte for å følge studiet. For mer informasjon, eller for å søke om finansiering, gå til nettsiden til Utdanningsdirektoratet. Søknadsfristen er 1. mars for søknad om finansiering.
Lokalt opptak
Hvis du ikke er ansatt som lærer eller ikke ble prioritert av Udir eller skoleeier, kan du fortsatt søke lokalt opptak (direkte til NMBU). Det er ingen kursavgift for lokalt opptak. For å bli tatt opp på lokalt opptak må du tilfredsstille opptakskravene, og det må være ledige plasser på studiet etter ordinært opptak. Studenter som blir tatt opp ved lokalt opptak følger studiet på lik linje med studenter fra ordinært opptak. Studenter tatt opp ved lokalt opptak vil ikke få noen form for støtte (vikar- eller stipendordning) fra Udir. For noen vil det være mulig å få stipend eller lån fra Lånekassen for å gjennomføre studiet. Dersom det er ledige plasser etter ordinært opptak vil søkere på venteliste bli tildelt plass etter kronologisk plassering på venteliste.
Kontakt oss dersom du ønsker å søke lokalt opptak.
Opptakskrav
- Godkjent lærerutdanning.
- Matematikk R1, 2MX, 2MN fra videregående skole, eller tilsvarende.
Vi anbefaler sterkt at du tar Matematikk 1 før Matematikk 2, men dette er ikke et krav. Matematikk 2 bruker deler av innholdet fra Matematikk 1 (for eksempel antas det at du har noe erfaring med kalkulus og programmering i Python). Du må påregne noe ekstra egenarbeid hvis du tar Matematikk 2 uten å ha tatt Matematikk 1.
Kontaktpersoner:
For informasjon om det faglige innholdet i studiet, undervisning, søknad, opptak, støtte, og andre spørsmål, kontakt