Universell utforming av digitale ressurser

Her følger noen enkle tips om hvordan du kan gjøre dine digitale læringsressurser tilgjengelige og universelle.

Trenger du mer detaljert brukerveiledninger om ulik programvare/apper, kan du se på disse veilederne. Noen av disse er utarbeidet ved Høgskolen på Vestlandet, som deler sine ressurser med andre i sektoren.

Klart språk

Bruk innebygde overskrifts- og listefunksjoner

  • Programvarer har som regel ferdige stiler/overskrifter. Stiler/overskrifter skaper et hierarki med nivåa slik at teksten blir enkel å navigere i.
  • Fet skrift er ikke egnet som overskrift/undertittel da den ikke bidrar til struktur i teksten.
  • Bruk listefunksjonen i programmet for å opprette punkt- og nummerlister. Dette gjør det enklere å navigere i teksten og de som bruker skjermleser får vite hvor mange punkter det er i listen.
  • Nettside om overskrifter og stiler (UU-tilsynet).

Tekstformatering

  • Arial og Cambria er skrifttypene i NMBUs designprofil, og dette er lett leselige skrifttyper. Velg skriftstørrelse på minimum 11 i dokumenter. I PowerPoint anbefaler vi minst punkt 24, og aldri mindre enn 20.
  • Unngå uvanlige skrifttyper og utstrakt bruk av kursiv og blokkbokstaver. Enkelte skjermlesere vil rope ord som er skrevet med blokkbokstaver.
  • Understreking bør i utgangspunktet kun brukes til merking av lenker.
  • Det er lettere å orientere seg i en tekst med jevn venstre marg og ujevn høyre marg

Kontraster - unngå bruk av farger for å fremheve innhold

  • God kontrast mellom tekst og bakgrunn er viktig for lesbarheten for alle brukere, særlig under krevende lysforhold. Bruk svart/mørk skrift på hvit/lys bakgrunn.
  • Mellom 5 og 8% av alle menn er fargeblinde, så husk at farger ikke skal benyttes som eneste visuelle virkemiddel til å formidle informasjon
  • Nettside om kontraster (UU-tilsynet).

Alternativ tekst til bilder og grafikk

  • Bilder og grafikk skal ha en alternativ tekst (alt-tekst), slik at de som ikke ser bildet kan tolke innholdet i det. En god alternativ tekst begynner med det viktigeste, er relativt kort og beskriver bildets motiv.
  • Alt-tekst og bildetekst er ikke det samme. Alt-tekst beskriver bildets motiv, mens bildetekst formidler formålet med bildet. KI kan være et effektivt hjelpemiddel for å lage beskrivende bildetekster.
  • Om bildet er en lenke, skal alt-teksten beskrive lenkemålet. Eksempel skal alternativ tekst til en lenke fra bilde av Lånekassens logo være "Lånekassen", ikke en beskrivelse av logoen.
  • Unngå bilder av tekst. Tekst skal, så langt det går, presenteres som tekst. Da kan teksten forstørres uten å miste kvalitet og er tilgjengelig for hjelpemidler. Dersom det er nødvendig med bilde av tekst, som i et diagram, skal alt-teksten beskrive formålet og hovedinformasjonen. Den detaljerte informasjonen skal i tillegg presenteres som tekst. 
  • Rent dekorative bilder er blant annet bilder som er brukt for å bygge grafisk design for nettstedet. For å forhindre støy for brukere med skjermleser skal slike bilder skal ha alt-kode som gjør at en skjermleser hopper over bildet.

Bruk beskrivende lenker

  • Tittel på lenken skal si noe om hva lenken inneholder, og legg inn informasjon i parentes dersom du lenker til et nettsted utenfor NMBU. Eksempel: Nettside om utforming av lenker (UU-tilsynet).
  • Unngå å bruke lenketekster som «klikk her» eller å lime inn URL.
  • Dersom det lenkes til dokumenter bør filtypen skrives i parentes i slutten av lenken. Eksempel: NMBUs styringsreglement (pdf)

Sjekk tilgjengelighet med innebygde verktøy

Om bruk av tabeller

  • Tabeller skal kun brukes til innhold som skal presenteres i tabell. Unngå bruk av tabeller for å styre designet på innholdet, og unngå bilder av tabeller.
  • Bruk funksjonen rad- og kolonneoverskrifter, og gi tabellen et navn. Dette gir oversikt, og er nødvendig for de som bruker skjermlesere.
  • Nettside om hvordan man lager gode tabeller (UU-tilsynet)

Teksting av videoer og lydopptak

PDF-filer

  • PDF-er skal lages av word- eller ppt-dokumenter som allerede er universelt utformet
  • PDF-er med tekst skal ikke være bilde av tekst, siden innholdet da ikke kan markeres og være lesbart for skjermleser eller for høytlesing. Hvordan man gjør dette kan variere ut fra programutgaven, men det blir riktig konvertering dersom man trykker «lagre som» eller «lagre en kopi» og endrer filformat til PDF. Husk at dokumentet ikke må være låst.
  • Skal du skanne et papir med tekst? Overføring av informasjonen fra papir til lesbar PDF kan gjøres på kopimaskina. Velg at filen skal sendes til e-posten din, endre formatet til «PDF (searchable)» og start skanningen. Test at det er mulig å markere teksten i PDF-filen.