Agribusiness and Food Economics - 2022

Av Emma Susanna Hidas

Spesialiseringen Agribusiness and Food Economics i masterprogrammet Økonomi og administrasjon (Siviløkonom). Denne informasjonen gjelder for kullet som starter høsten 2022.

Spesialiseringen Agribusiness and Food Economics gir deg en oversikt over struktur og rammebetingelser for produksjon, foredling, handel og distribusjon av matvarer. Du får også redskaper til å analysere utviklingstrender og håndtere utfordringer for denne sektoren.

Semesterstruktur

År 1
Augustblokk
AOS300 Mitt lederskap - 5 stp eller ECN302 Mathematics for Economists - 5 stp. (NB! ECN302 Mathematics for Economists - 5 stp anbefales som valgfritt emne for denne spesialiseringsretningen. Man kan velge å ta det obligatoriske emnet AOS300 Mitt Lederskap 5 stp. august 2.år.)

Høstparallellen
BUS335 Corporate Strategy - Alliances, Mergers and Acquisitions - 10 stp
ECN330 Economic Integration and Trade Liberalization - 10 stp
ECN201 Econometrics  - 10 stp

Januarblokk
BUS360 Taxes, Inequality and Sustainability I - 5 stp

Vårparallellen
BUS323 Energy and Commodity Market Analysis - 10 stp
Valgfrie emner - 10 stp

År 2
Augustblokk
AOS300 Mitt lederskap - 5 stp

Høstparallellen
BUS340 Supply Chain Management - 10 stp

M0-ØA Planlegging av masteroppgave - 0 stp. (Inngår som en del av emne M30-ØA masteroppgave)
Valgfrie emner - 20 stp eller utveksling*

Januarblokk og vårparallellen
M30-ØA Masteroppgave - 30 stp

Relevante valgfrie emner

Vårparallellen:
BUS311 Environmental Management and Sustainability Reporting - 5 stp

Juniblokk:
ECN263 Matvaremarkeder og politikk - 5 stp

BUS234 Excel for viderekommende effektive modeller for økonomisk virksomhetsstyring - 5 stp

Høstparallellen:
BUS334 Internship for økonomi og administrasjon - 10 stp

BUS313 Strategisk virksomhetsstyring - 10 stp
ECN306 Economics of Sustainability - 5 stp
ECN230 International Economics - 10 stp
ECN303 Impact Assessment Methods - 5 stp

Valgfrie emner:

Spesialiseringen begrenser antall valgfrie emner utenfor økonomiske og administrative fag til 15 studiepoeng for å kunne oppfylle breddekravet til en siviløkonomgrad.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

*Høsten tredje semester vil det være anledning til utvekslingsopphold i utlandet eller velge valgfrie emner ved Handelshøyskolen, øvrige fakulteter ved NMBU eller andre norske utdanningsinstitusjoner.