Programmering i fag

Av Hanne Alsvik Øygarden

Kompetansepakke for lærere i OsloEtterutdanning med 4/5 samlinger à 4 timer Sted: Kuben yrkesarena i Oslo

Hovedmål

Øke realfagslæreres praktiske og didaktiske kompetanse knyttet til bruk av programmering i undervisning for at elever skal lære realfag.

Delmål

• Lære grunnleggende Python-programmering
  • Kunne formidle programmering til elevene
  • Lære hvordan programmering kan brukes didaktisk for å øke læringen til elever
  • Motivere lærere for bruk av programmering i realfagene
  • Kunne implementere programmering innen realfagene (matematikk, naturfag, fysikk, biologi, kjemi og geofag)
  • Kunne videreutvikle egen programmeringskompetanse etter endt kurs

Faglig ansvarlig

Morten Munthe har hovedansvaret for etterutdanningen, i samarbeid med Hanne Alsvik Øygarden og Nora Borge Bull. Du kan lese mer om de faglig ansvarlige her.

Struktur og innhold

Etterutdanningen med oppstart høsten 2020 består av:

• 5 samlinger à 4 timer for nivå 1 (nybegynner)
  • 4 samlinger à 4 timer for nivå 2 (viderekommen)
  • Samlingene for begge nivåene er parallellagt, bortsett fra første samling som kun er for nivå 1

Samlingene vil holdes i Oslo fra 12.00 til 16.00 hver av samlingsdagene. Informasjon om selve kurslokalet kommer. Mellom hver samling vil det bli gitt programmeringsoppgaver som vi anbefaler å gjennomføre i samarbeid med kollegaer. Total arbeidstid for etterutdanningen inkludert samlingene er ca. 40 timer.

De didaktiske eksemplene som gjennomgås vil dekke realfagene matematikk, naturfag, fysikk, kjemi og biologi, og vil være knyttet opp mot konkrete kompetansemål i fagene. Kompetansepakken er både for de med lite/ingen erfaring innen programmering (nybegynner), og de som har programmeringserfaring fra før (viderekommen). Hvis du lurer på hvilket nivå du ligger på, kan du teste deg selv med disse oppgavene.

På hver av de fire fellessamlingene vil de to nivåene både ha opplegg felles (realfagsundervisningsopplegg med enkel programmering) og hver for seg (nivå 1 vil få undervisning om programmering mens nivå 2 vil se på og diskuterte realfagsundervisningsopplegg med mer avansert programmering). Det vil være mulig å bytte mellom de to nivåene fra gang til gang, og alt som gjennomgås vil være tilgjengelig digitalt for alle på kurset etter samlingene. Du kan lese mer om det faglige innholdet her.

Datoer

Samling 1Onsdag 13.10.21