Faglig innhold for kompetansepakken i Oslo

Av Hanne Alsvik Øygarden

Kompetansepakken er beregnet på både lærere med lite eller ingen programmeringserfaring fra før (nivå 1/nybegynner) og lærere som allerede har ferdigheter innen programmering i Python eller liknende språk og ønsker innspill til og trening på implementeringen av dette i sin undervisning (nivå 2/viderekommen). På samlingene vil disse to nivåene både ha opplegg hver for seg og felles. Hvis du lurer på hvilket nivå du skal velge, kan du teste deg selv her.

Innhold som er felles for nivå 1 og 2

Her vil vi vise hvordan programmering kan brukes for å styrke realfagene ved å presentere konkrete eksempler og forslag til undervisningsopplegg. Vi vil fokusere på undervisning i matematikk 1T og naturfag, og presentere eksempler fra matematikk, fysikk, biologi og kjemi, der majoriteten har blitt gjennomført og testet på elever, og modifisert etter utprøving.  Dessuten vil vi vise til erfaringer fra forskningsbasert bruk av programmering i skolen, og argumentere for hvorfor undervisningsoppleggene er lagt opp slik de er. Dette vil igjen åpne for en diskusjon rundt den didaktiske siden ved programmering i faget.

I tillegg til dette vil vi vise bruk av programmet Jupyter Notebook.

Innhold for nivå 1/nybegynnere

Nybegynnernivået er for de som ønsker å lære programmering og se hvordan bruken kan bidra i realfagene. Målet med programmeringsdelen av opplegget for nivå 1 er å lære deltakerne programmering i språket Python, og samtidig bygge opp programmeringskunnskapene ved hjelp av eksempler fra realfagene. Programmeringsinnholdet som vil bli gjennomgått er:

• Skriving til skjerm
  • Variabler
  • Input fra bruker
  • Tegning av grafer
  • if-tester
  • for- og while-løkker
  • Bruk av funksjoner
  • Random-biblioteket
  • Arrayer
  • Skriving til og fra fil

Dette er grunnpakken, men flere rutiner vil bli lagt til etter behov.

Innhold for nivå 2/viderekommende

Her viser vi mer avanserte eksempler på bruk av programmering i undervisning, og dere vil bli presentert for og få diskutere eksempler fra matematikk, fysikk, biologi, og kjemi. Dette innholdet minner altså om fellesinnholdet, men er på et høyere nivå.

Merk at de som velger nivå 1 også vil få tilgang til de mer avanserte undervisningsoppleggene som gjennomgås på kun nivå 2, men disse vil ikke bli gjennomgått under samlingene for dem.