INTPART - Utveksling til Sør-Afrika

Av Madeleine Sjøbrend

Stellenbosch University
Stellenbosch UniversityFoto: Stellenbosch University

INTPART er et samarbeidsprosjekt mellom NMBU, Nord Universitet og HVL som har fått støtte av forskningsrådet til å etablere et utdanning- og mobilitetsprosjekt mellom NORD og SØR. I juni 2019 besøkte faggruppen fra entreprenørskap og innovasjon med Elin Kubberød som prosjektleder fra NMBU, universitetene Stellenbosch og Pretoria i Sør-Afrika. Formålet med reisen var å etablere bilaterale universitetsavtaler for å kunne sende studenter på utveksling og innveksling mellom utdanningsinstitusjonene.

Utvekslingsmulighet til Stellenbosch våren 2020

Allerede til våren 2020 ønsker vi å tilby mellom 3-5 studenter, fra entreprenørskapsprogrammet på spesialiseringsretningen forretningsutvikling, mulighet til å reise på utveksling til Stellenbosch i tidsperioden mars til slutten av mai/begynnelsen av juni. Studentene vil meldes på emne Internship abroad på 25 studiepoeng som gir mulighet for internship opphold i en av bedriftene tilknyttet inkubatoren til Stellenbosch. Programleder Elin Kubberød er i gang med emnebeskrivelsen for Internship abroad og en egen kurskode vil opprettes av Handelshøyskolen NMBU.

Utvekslingsoppholdet vil også kunne gi mulighet for å intervjue start-ups bedrifter og samle data til masteroppgave ved et opphold i Sør-Afrika med god planlegging i samarbeid med veiledere fra faggruppen på entreprenørskap og innovasjon.

Studenter som reiser vil være viktige ambassadører for prosjektets videre utvikling i en pilotfase. Studenter fra HVL og NMBU vil reise sammen og få mulighet til å jobbe i ulike internshipbedrifter tilknyttet inkubatoren.

Hvor mye koster det?

Utvekslingsoppholdet til Stellenbosch våren 2020 fra 16.mars til senest 18.juni og vil koste kr ca. 30.000 i skolepenger.

Hvordan søker jeg og hva er søknadsfrist?
For å søke må du laste opp motivasjonsbrev og CV, på engelsk, i Canvasrommet for 2019-kullet under "Oppgaver" innen 1.oktober 2019. Der finner du også malen for motivasjonsbrevet.