Ny nasjonal studentkonkurranse om stedsutvikling

Av Egil Jahren

Student Marie Emblem Sevatdal og dosent Ellen Husaas
Student Marie Emblem Sevatdal (til venstre) og dosent Ellen Husaas inviterer til en ny nasjonal studentkonkurranseFoto: Egil Jahren

Er du student innen planleggingsfag? Den nasjonale studentkonkurransen i stedsutvikling gir deg mulighet til kreativt utløp, tverrfaglig samarbeid og nettverksbygging. Og kanskje blir det en pengepremie på deg?

NMBU og SITRAP (Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging) inviterer studenter fra hele Norge til en ny utfordring: Den nasjonale studentkonkurransen i stedsutvikling lar deg bruke dine kreative evner og faglige kompetanse i et tverrfaglig team.

Gå til Nasjonal studentkonkurranse i stedsutvikling 2024

­– En slik konkurranse gir deg muligheten til å bryne deg på faglig relevante problemstillinger utenfor studiet. Det å jobbe i tverrfaglig grupper er morsomt, og du treffer nye folk, sier student og medarrangør Marie Emblem Sevatdal.

Temaet høsten 2023 var "Skolen som stedsutvikler", og utfordret deltagere til å utforske hvordan en skole kan utnyttes til å være mer enn en skole, til glede og nytte for lokalsamfunnet.

Skolebarn som løper i skolegård. Illustrasjonsbilde.
En skole har potensiale for å brukes til mer en bare undervisning på dagtid. Hva er ditt forslag? Foto: shutterstock.com

Samarbeid på tvers av fag lønner seg

– Stedsutvikling handler om å skape livskraftige lokalsamfunn, forklarer dosent og medarrangør Ellen Husaas. – Det kan være å legge til rette for næringsliv, nærmiljø, integrering, kulturmangfold, gode oppvekstsvilkår og mye mer.

Konkurransen er aktuell for studenter i alle planleggingsfag, inkludert varianter av stedsutvikling, samfunnsplanlegging, by- og regionplanlegging, arkitektur, landskapsarkitektur, urban design, eiendomsutvikling og eiendomsfag.

Men også studenter fra andre studieretninger er velkommen som teammedlemmer.

– Vi ønsker løsninger som reflekterer tverrfaglighet, sier Husaas. – Det må gjerne tenkes utenfor boksen, og vi ønsker et mangfold av ideer og perspektiver. Da vil det være en fordel å ha tverrfaglige team. Gjerne også på tvers av studiesteder.

De beste bidragene vil bli belønnet for sin innsats med en pengepremie. Deltagere kan levere bidragene i ulike formater, enten det er en rapport, podcast, plansjer, film eller andre kreative uttrykksformer.

– Vi er spente på hva studentene lanserer av nye muligheter som utvider skolens rolle i lokalmiljøet, sier Sevatdal. – Selv om man ikke når opp og får en pengepremie, vil man uansett få svært verdifulle erfaringer ved å delta.

Konkurransen er en del av SITRAPs arbeid med å utvikle en fagdidaktikk i romlig planlegging. SITRAP fikk i 2022 tildelt status som Senter for fremragende utdanning.