Hvordan håndterte sykehusene de enorme utfordringene under Covid-19-pandemien? Hendrik Winzers doktoravhandling utforsker sykehusenes operative ytelse og kapasitetsbegrensninger, og utvikler et beslutningsstøtteverktøy for kriseledelse. Funnene gir en dypere forståelse av effektive strategier og behovet for standardisering i krisehåndtering.
Covid-19-pandemien fra 2019 til 2021 var en kompleks krise som gjorde det svært utfordrende for helsesektoren i Norge og rundt om i verden å respondere effektivt. Sykehusene måtte tilpasse seg raskt ved å utsette eller avlyse avtaler for å ha ledig kapasitet til å behandle Covid-19-pasienter.
Hendrik Winzers doktoravhandling gir en grundig analyse av sykehusdrift i den innledende fasen av Covid-19-pandemien. Hans forskning er samlet i fire artikler og utforsker ulike aspekter av hvordan sykehus reagerte på denne uforutsette krisen.
Et av funnene var at sykehus som fokuserer på fakta og tall fremfor erfaringer når de tar beslutninger under kriser, presterer bedre. Det ble ikke observert noen standard strategi mellom de to studerte sykehusene.
Et annet funn var at antallet og ferdighetene til medisinsk personale, samt utfordringene med å få nøyaktig og tidsriktig informasjon, ble sett på som de største begrensningene. Disse utfordringene varierte på tvers av ulike avdelinger og hierarkiske nivåer. Effektiv kommunikasjon ble fremhevet som avgjørende for å skape et produktivt arbeidsmiljø under krisen med minimale opplevde begrensninger.
For å styrke fremtidig kriseberedskap har Winzer utviklet et beslutningsstøtteverktøy for optimal sykepleieropplæring, som tar hensyn til usikkerheter både i pasientetterspørsel og tilgjengelighet av personale. Den foreslåtte modellen er designet for å hjelpe sykehusdriftsledere med å ta informerte beslutninger om bemanningsnivåer og målrettede opplæringsaktiviteter.
Hendrik Winzers forskning er unik, da den er en av få empiriske studier som fokuserer på krisehåndtering i helsesektoren. Avhandlingen gir et grunnlag for å standardisere kriseresponser, noe som kan føre til betydelige forbedringer i håndteringen av lignende situasjoner i fremtiden.