Jobbutlysning: Kommunikasjonsrådgiver hos Skatteforsk - NMBU

Tårnbygningen
TårnbygningenFoto: Håkon Sparre, NMBU

Skatteforsk – Centre for Tax Research ekspanderer og leter etter en kommunikasjonsrådgiver til å styrke formidling av forskningsresultater for å ytterligere kunne bidra til en kunnskapsbasert samfunnsdebatt og politikkutvikling.

Vi har siden 2016 bygget opp et internasjonalt forskningsmiljø innen skatt og adferdsforskning på Handelshøyskolen ved NMBU. Spesielt har funn om skattetilpasning og skatteparadiser oppnådd stor internasjonal oppmerksomhet. Den tverrfaglige forskergruppen består av over 60 forskere fra over ti land med store planer for nasjonale og internasjonale arrangementer og formidling. Skatteforsk fikk nylig en betydelig tildeling av Norges Forskningsråd som muliggjør transformasjon fra et virtuelt til et fysisk senter.  Senteret ble offisielt åpnet av Skattedirektøren, Statssekretær i Finansdepartementet, Helfo-direktøren og Norad-direktøren 28. mars i år, og i tiden fremover skal Skatteforsk være med på å utvikle grunnlaget for skattepolitikken både i Norge og internasjonalt.

Vi utvider derfor laget med en kommunikasjonsrådgiver. Vi søker deg som er samfunnsengasjert, interessert i økonomi, forskning og formidling, og har lyst til å være sentral i å bygge opp kommunikasjonsarbeidet for et helt nytt forskningssenter.

Om stillingen: Du vil bidra til at kunnskapen Skatteforsk utvikler blir kjent og tatt i bruk. Du vil få jobbe tett med Skatteforsks leder Annette Alstadsæter og resten av forskergruppen om målrettet formidling av senterets arbeid mot ulike målgrupper nasjonalt og internasjonalt. Oppgavene blir varierte, med ansvar for utvikling av kommunikasjonsplan, ny webside, sosiale media, mediekontakt og bidrag til kronikker, kontakt med aktører, bidrag inn til søknader om eksternfinansiering og rapportering på eksisterende prosjekter, samt bidra til å promotere våre nasjonale og internasjonale arrangementer. Da stillingen er ny er det rom for å utvikle innholdet i den sammen med senterleder.

Da vi er i oppstartfasen og usikre på oppgavenes omfang er stillingen nå delt mellom Skatteforsk og NMBU slik at du også blir en del av NMBUs sentrale kommunikasjonsavdeling. Her vil du bidra til å styrke NMBUs internkommunikasjon, ikke minst når det gjelder bærekraft som tema på tvers av universitetet.

Stillingen er i utgangspunktet toårig med mulighet for forlengelse, med tiltredelse så raskt som mulig.

Les hele stillingsutlysningen her.

Om det nye forskningssenteret: Skatteforsk har samarbeidspartnere som påvirker alle nivåer i samfunnet. Fra direktorater som iverksetter politikk og ivaretar brukere av offentlige velferdsgoder, til tallgrunnlag og fakta som utviklingsland bruker som faglig forankring i forhandlinger med de økonomisk sterkere landene på den internasjonale arena. Transparens, fordeling, tillit og en følelse av rettferdighet går igjennom på alle områder. Behovet for forskningsbasert kunnskap og analyser av store datamengder om vår tilpassing til ulike regelverk, er avgjørende for om politiske ambisjoner og føringer lar seg gjennomføre. Forskningsresultatene fra Skatteforsk vil derfor kunne ha stor påvirkning både nasjonalt og internasjonalt i årene fremover.

Om forskningen: Vi forsker på spørsmål rundt skatt og aktørers adferd. Våre mål er å levere forskning som holder høy internasjonal standard og bidra til en kunnskapsbasert samfunnsdebatt. Temaene vi jobber med har høy relevans for samfunn og politikkutforming, både nasjonalt og internasjonalt. Spesielt innen kartlegging av konsekvenser ved hemmelighold og skatteparadiser har vi levert resultater som har vært banebrytende både i forskningslitteraturen og den politiske debatten.

Ved å for første gang kombinere lekkede data fra Swiss leaks og Panama papers med skandinaviske mikrodata var det mulig å beregne omfanget av skatteparadisbruk og hvem som står bak. Funnene var blant annet at verdier tilsvarende 10 % av verdens BNP holdes gjemt i skatteparadiser, og at det først og fremst er de aller rikeste menneskene som står bak. I tillegg til private formuer, blir på globalt nivå rundt 40 % av multinasjonale selskapers profitt flyttet til skatteparadiser. I fjor ble endelig resultatene fra prosjektet Dubai Uncovered offentliggjort, der vi sammen med en rekke mediehus i ulike land fikk tilgang til en lekkasje fra eiendomsregistrene i et av verdens mest hemmelighetsfulle skatteparadiser. Utenlandsk eierskap i Dubai er svært utbredt, og en sammenkobling med norske skattedata viser at bare 30 % av eiendommene eid av skattepliktige nordmenn ble rapportert til skattemyndighetene.

Vi arbeider aktivt med formidling av forskningsresultatene våre mot politikere og i media (se for eksempel Skup-rapportene 2022 «Dubai Uncovered» og «Hvem eier Norge?»).

For å bedre forstå konsekvensene ved skattetilpasning, både nasjonalt og internasjonalt, jobber vi på Skatteforsk med å analysere effektene på tvers av ulike skattebaser og å knytte dette til store globale utfordringer, som utvikling, ulikhet og klima. Målet er å bidra til konkret politikkutvikling. For å få til dette må økonomi, jus og IT sees i sammenheng. Gjennom en slik tverrfaglig tilnærming vil Skatteforsk bidra til å tette smutthull i regelverket samt sikre effektiviteten i systemet som helhet.

Søknadsfrist: 28. april 2023. Hele utlysningen finner du her.

For mer info, kontakt Professor Annette Alstadsæter,
epost: annette.alstadsater@nmbu.no
tlf. +4767231180

Abonner på nyheter fra Skatteforsk ved å melde deg på her.