SITRAP 2023: Erfare. Lære. Løfte

Årskonferansen for NMBUs Senter for fremragende utdanning, SITRAP: Hvordan kan vi løfte utdanningskvaliteten gjennom samarbeid med studenter og praksisfeltet? Vi skal snakke om masteroppgaven som læringsprosess, om verdien av aktive studenter og danne oss et bilde av dagens utdanningskvalitet.

Dato:

Adresse:

Auditoriet Hippocampus, Veterinærbygget, Campus Ås

Kontaktperson:

Elin Børrud

Vi inviterer til tre sesjoner hvor vi skal dele erfaringer, diskutere og få løftet blikket. Vi gir inspirasjon til å utvikle utdanningskvalitet og god undervisning.

Fleksibel påmelding, meld deg på noen eller alle sesjonene.

Kl. 11.15

Velkommen. Med Grete Grindal Patil, prodekan undervisning, Fakultet for landskap og samfunn (NMBU)

Introduksjon til dagens temaer. Med Elin Børrud, leder av SITRAP

Kl. 11.30 Sesjon 1:

Tverrfaglig masterprosjekt ved NMBU – fra navlebeskuelse til vidsyn

Ifølge forskriften skal masteroppgaven være et selvstendig arbeid. Ligger det en begrensning i dette? SITRAP har testet et tverrfaglig læringsfellesskap blant studenter fra flere studieprogram. Slik kan studentene se sitt problemområde i en større sammenheng, få økt bærekraftkompetanse og relevans til fremtidig forskningsoppgaver og arbeidsliv.

Rapportering

Med Ingrid Merete Ødegård og Tove Bredesen Søyland, SITRAP

Erfaringer fra gjennomføringen av Tverrfaglig masterprosjekt våren 2023. Studenter i prosjektet har jobbet med temaene “Towards Lillestrøm” og “Oslofjorden, død eller levende”.

Panelsamtale: Bør vi tenke annerledes om masteroppgavens formål?

Moderator: Elin Børrud

Panel: Elise Norberg (prorektor utdanning NMBU), Ingrid Ødegård, Knut Bjørn Stokke og Knut Rudi (veiledere ved NMBU), Julie Martin og Charlott Trovaag (tidligere studenter ved NMBU).

Inkludering av masterstudenter i større faglige fellesskap kan skape et ønske om å lære mer

Foredrag med førsteamanuensis Skender Elez Redzovic, NTNU.

Spørsmål og innlegg fra salen til Redzovic, Elise Norberg og Ingrid Ødegård

Kl. 13.15 Sesjon 2:

Læring utenfor auditoriet og utenfor komfortsonen

En utøver av en profesjon trenger kunnskaper, ferdigheter og holdninger for å løse arbeidslivets problemer og oppgaver. Vi vet ikke nå hvilke oppgaver dette vil være i fremtiden. SITRAP oppmuntrer studenter til å utforske fagområdet sitt utover pensum og det fastsatte undervisningsopplegget for å utvikle faglig trygghet og økt handlingskompetanse.

Studentene som startet eget fagtidsskrift

Med Martin Rasch Ersdal (Grape Architects) og Erlend Hanssen Sjåvik (Grindaker AS)

To tidligere NMBU-studenter grunnla det studentdrevne magasinet +Kote. Hva fikk de ut av innsatsen?

Panelsamtale: Hvordan inspirere studentene til faglige aktiviteter som ikke gir studiepoeng?

Moderator: Viktor Talgø Syversen (Urban Lab)

Panel: Per-Martin Norheim-Martinsen, dekan (NMBU), Kristoffer Pinheiro (SITRAP), Tuva Todnem Lund (tidligere leder NSO, nå NMBU) og Eva Helene Nagelhus (koordinator for studentinnovasjon, NMBU).

Nasjonal studentkonkurranse i stedsutvikling: “skolen som stedsutvikler”

Kåring av vinner 2023, v/ Ellen Husaas og Tove Bredesen Søyland

Kl. 14.15 Sesjon 3:

Hvordan løfte utdanningskvaliteten?

Som universitet er NMBU pålagt å videreutvikle kvaliteten i sine utdanninger. Hvordan kan SITRAP dokumentere og spre sine resultater? Gjennom en erfaringsutveksling mellom akademia og praksisfeltet forsøker vi å danne oss et bilde av dagens situasjon.

Introduksjon med Marius Grønning, nestleder SITRAP

Profesjonsforståelse og handlingskompetanse i utdanningene: variasjon og dynamikk

Med Barbro Grude Eikseth (Statsbygg), som gjennom sin doktorgrad har undersøkt profesjonsforståelsen i arkitektutdanningene i Norge.

Panelsamtale: Erfaringer med fagdidaktisk utviklingsarbeid – tre tema til diskusjon

Moderator: Marius Grønning

• Prosjektsamarbeid vs samspill med berørte, med Terje Holsen og Anja Standal
  • Tegning som læringsprosess og visuell kompetanse, med Martin Ebert, Christian Montarou og Torunn Smith
  • Digital teknologi og handlingskompetanse, med Solve Sæbø, Ramzi Hassan og Eirik Gundersen

Hvordan gjøre seg relevant? Del 1 – en samtale med undervisere

Panel: Anne Katrine Geelmuyden (NMBU), Daniela Müller-Eie (UiS) og Gro Rødne (NTNU).

Hvordan gjøre seg relevant? Del 2 – en samtale med praksisfeltet og en annen SFU

Panel: Junaid Khan (CELL/UiO), Per Einar Saxegaard (Asplan VIAK) og Heidi Ramsvik (Nordland fylkeskommune).

16.00 Avslutning og sosialt samvær